AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.716

Monroe stötdämpare kvalitet?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är de bra dämpare? Ska beställa till min 330 med sportschassi och undrar om monroe är något att ha? Bättre eller sämre kvalitet än original? Finns de kanske nåt annat märke som är prisvärt och har kvalitet? Sen en yberdum fråga, vad är skillnaden mellan coilovers och vanliga dämpare? Har för mig att dom går att ställa in vilken höjd man ska ha?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte till Monroe från original Sachs vid ca 12´mil. De var då helslut och en hade läckt ut minst hälften av oljan. De har rullat i 5´mil nu och funkar finfint, men lite svårt att avgöra än om de är bättre eller sämre än original.
Ang. "spiralövers": Länk
Det sitter i regel "coilovers" på de flesta BMW redan från fabrik, iaf fram. Coilover är inget annat än att fjäder+dämpare är ihoppbyggt som "en enhet". Med coilovers i vanlig mening avser man dämpare vilka man åtmintone kan justera höjden på, oftast genom att man flyttar en gängad "mutter", på bättre/dyrare modeller kan även dämparkaraktären justeras i viss mån.
Gällande Monroe så är min gissning att kvaliteten är rimlig. Om du vill "hotta" bilen lite så skulle jag kikat på tex D2 eller K-Sport "coilovers" där man kan justera både höjd o karaktär. Man kan även välja mellan 2 olika topplagringar fram, där den ena ger ställbar camber medan den andra är en OEM-liknande historia. Importörerna för D2 resp K-Sport brukar ha höstkampanj så här års, man får hem "Street" kitet för 6000kr, dock leverans först i mars månad. Har man bråttom får man lägga till dryga 2000kr.
Jag skulle iaf kikat på D2 resk K-Sport, de är prisvärda. Att köpa nya OEM identiska, kompletta fjäderben (med rimlig kvalitet) runt om lär kosta betydligt mer än 8000kr.
Eller så kontaktar du mig så fixar jag hem coilovers till dig för 3000kr ink frakt.
/ Alex
Med coilovers bak på en E46 kommer hela bakvagnens vikt att belasta stötdämpartornen i stället för fjädersätet (två skilda platser). Man kan rimligen anta att BMWs konstruktörer designade fjädersäte och stötdämparfäste optimalt utifrån resp. funktion ...

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, med tanke på vad som hände med tidiga E46:or, dock där silentblocken var infästa i karossen, så vete tusan om de riktigt visste vad de höll på med ;)
Jaja, men det är väl ett annat problem? Skador som orsakas av diffklumpens vridande moment.

Vad händer om man belastar där det inte är tänkt att belastas, blir det bättre?

mvh/ Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Speeds! Låter bra! Vilka märken pratar vi om? Och man ska alltså inte montera coilovers bak på e46?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, naturligtvis flyttar man ju fjädrarnas last till en ny punkt om man gör så. Vet inte vad det kan ha för inverkan och hur lastfördelningen ser ut. Jag gissar att själva dämparen står för de högsta peakarna kraftmässigt.
Jag vet inte vad folk håller på att snacka om här. På E46 bak så är det separat fjäder och dämpare som det är original. Fast man får med som ett gängat torn man sätter under fjädern, på så vis kan man ställa höjden. Det är TA Technix jag säljer.

Så jo självklart kör man sådant bak.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Måste vara riktigt (o)hyggligt att sälja snik-coilovers för 3000kr när man kan köpa dom för kanske 1900kr med frakt från säljare i Tyskland via Ebay. Och då är det ändå någon som tjänat lite pengar däremellan redan innan det priset. ;) ( tex Länk eller Länk )

**

Lite mer on topic
Sachs (Tyskland), Bilstein (Tyskland), Koni (Nederländerna), Monroe (USA) & KYB (USA) är väl de stötdämparfabrikat som jag* förknippar med kvalitet allmänt.

(* skum info)

Vill man ha lite sportigare (enligt Koni) stötdämpare till bra pris så kan man kika på Koni STR.T ("street"), en hel sats (bara stötdämpare) till e46 går på strax över 3000kr med frakt. Har dock läst lite negativa saker om dem på amerikanskt forum där man påstår att Koni STR.T-dämparna var "mjukare" än motsvarande väl inkörda M-sport II-stötdämpare. Tillverkas tydligen i Argentina ( ?? :P). Om trådskaparen inte har M-sport-II-chassikitet så borde Koni STR.T vara ett säkrare köp :) (Skiljer nästan inget i pris via Ebay från Tyskland och från Länk )

Ett alternativ sett till pris/kvalitet är ju annars att köpa originalmotsvarande stötdämpare från tex Schmiedmann (eller via Ebay från Tyskland om man vill spara någon mer krona) av fabrikat Sachs (Advantage, Super Touring) eller Bilstein B4.

Tex:
Fram: Länk
Fram: Länk
Bak: Länk
Länk

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Stefan, står att jag har sportschassie när man kollar På utrustningslistan. Står då inte nåt om mtech,msport eller liknande! Men alltså, 3000 runt om för kompletta dämpare är ju sjukt billigt! Så de tåls att funderas över=) tack för infon stefan, de värmde=)
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Och ja ca 3000kr ÄR billigt, särskilt med tanke på att det är ett välkänt varumärke samt att de formellt ska kunna användas till sport/sänkningsfjädrar. Finns även satser med Koni STR.T & H&R (sänknings)fjädrar att köpa (någon form av samarbete däremellan), men inte sett något till E46 än.

Rent konstruktionsmässigt ska de likna Koni Sport som brukar ha justerbar rebound, men STR.T saknar givetvis all justering. Men det skiljer 3000-4000kr mellan en sats med vardera så man man ju fundera på om det är något mer som skiljer.

En recension:
Länk

Schmiedmann säljer Lowtec-stötdämpare som ska vara anpassade för sänkfjädrar osv (borde ev funka med vanliga sportfjädrar också), blir också strax över 3000kr för dessa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.