|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525IX som jag funderar på att byta mot en 750. Min är -92 skinn AC elhiss asc 25000mil 750:n är -91 22500mil skinn ecc skick vet jag inte men om man förutsätter att den är i samma skick som min? han begär 55000:- och det är vad jag uppskattar min bil till. tips och råd välkomna. fyrhjulsdrift är roligast! | |
-BeeMWe- |
750n ska vara billigare eftersom de är praktiskt taget osäljbara jämfört med övriga BMWs. |
| Det beror på i vilket skick 750:n är i. Är den maxutrustad i mycket fint skick med full dokumentation kan den vara värd c:a 50.000. En i mer normal skick kostar 40.000 kr. Jag hade nog velat ha några kronor i mellan om jag hade varit din situation. Det stämmer att 750 är den mest svårsålda BMW:n, så man kan nog pruta en del. | |
|
-BeeMWe-: Det finns folk som kan betala för sig när det är något som de vill ha. Du säger att 750 är svårsålda, JA, men de ska inte ligga lågt för det. "Liken" ligger ju lågt, typ under 40.000 kronor. Ska du ha en seriös 750 så kan man inte köpa en för 35.000 kronor och tro att det inte finns några problem. Jag har sett flera som har köpt 750 och tjatat om hur billiga de är och när man väl har tittat på dem så har det varit bland de värsta någonsin. De fräscha ligger högre och det finns inte många 750 som är fullutrustade. Jag har utrustningslistan från okt. 1991 och jag har bara sett en eller två stycken som har haft fullutrustat av alla 750 som jag har sett. Tro inte att den är fullutrustad om det står det för det är den oftast inte, men den har bra utrustning. Den som jag köpte stod det att den var fullutrustad, men den är inte det om jag jämför med katalogen. Om man tänker en som har kört en helt annan bil, den personen tycker ju att det är helt fantastiskt att en 750 kan kosta 30.000 kronor och bestämmer sig då för att åka och provköra. Den går framåt, funkar skapligt. Vissa delar ser man behövs bytas, tänker då att det inte kan bli så dyrt vilket det blir när man kommer till BMW för att åtgärda problemet. Finns det då inte pengar till det så fortsätter de att köra bilen tills det blir så allvarliga problem att bilen knappt går framåt. Säljer den då ännu billigare än vad de gav för den och då går nästa köpare på samma nit. Ok, man kan åtgärda problemet men då kostar det. Tro inte att man kan pruta ner en 750 från 55.000 kronor till under 40.000 kronor. Då är det troligtvis något skumt med den eller säljaren. Som sagt satsa på en 750 som är fräsch är går fint i motor och växellåda. Det är det viktigaste som du behöver tänka på, i alla fall det första och bästa att tänka på. Funkar inte maskinen så blir det oftast väldigt dyrt. Om du har en som är fin och går bra så brukar det inte krångla så mycket. Min far köpte sig en 750 -88 från Tyskland, och jag kan säga att han betalade väldigt bra för den. Det har inte varit några som helst problem med den, men man får ju fortfarande tänka på att 750 kostar att ha och åka med. Viktigt med oljebyten osv. //Schnitzer |
|
|
Jag skulle aldrig ge typ 75000 kr för en gammal E32 i dag hur fin den är. dom uppenbara liken får dom inte ens 35000 kr för utan säljs billigt som ren obj/skrot.Men dom som har en pärla och har råd eller resurser att hålla den i skick behöver ju inte sälja, men om dom av nån anledning måste bli av med pärlan så är det nog tyvärr så att det blir en massa prutande. Jag tror nog att få köper en E32 för att lämna in den till Bmw för annnat än datakörning/ avgasanalys. Har själv fågat hos bilhandlare efter E32 och fått svar typ: ha ha sådant gammmalt byter vi inte ens in här grabben. Men chansa lite och åk billigt och skönt för små pengar. |
|
| Visst har Schnitzer rätt i sitt resonemang, men man skall aldrig betala ett överpris för en E32, oavsett hur fina de är. Jag kör själv E32 och älskar den modellen, men jag vet också hur svårsåld den är. Tittar man i motorbörsen och sådana tidningar så finns det driver av 750 typ -91 för 70.000 kr. Endast en äkta drömmare tror att man kan få de pengarna. Rätt pris för en fin, välutrustad 750 -91:a ligger runt 45.000 kr. Lite mer för ett extremt fint exemplar med få ägare, full dokumentation och riktigt mycket utrustning. | |
|
Jag kan faktiskt inte hålla med i resongemanget... Tror det mesta handlar om annonstekniken, om man inte lyckas väcka tillräckligt intresse för att någon ska komma och kolla kan man ju inte heller sälja några bilar. Det gäller alla modeller, har du en annons utan någon vettig information eller bilder hör vädligt få av sig även om det är billigt. Om du å andra sidan lyckas väcka stort intresse, av någon anledning, du får köparen att tycka att din bil sticker ut från mängden på något sätt. Du kan ha en välutrustad bil, en ovanligt snygg bil, ovanligt snabb etc. Är inte bilen speciell från början går det ju alltid att ordna. Och glöm inte att det även finns köpare som inte är några kännare utan som blir intresserade av annonsen ändå. Men detta är ju givetvis steg nr1. Håller inte bilen vad du lovar så kommer den ju inte bli såld. Men som sagt idagens läge kan det vara svårt nog att ens få folk att prova bilen. Ang. priset så verkar det inte vara några problem att få 59' som jag begärt för min -91:a //Daniel |
|
|
Dannemann: Håller med dig! //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.