AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.368

Ryckig under körning och ojämn tomgång, hjälp uppskattas. E39 523 - 99

Visa användare
6
Norrgard
523 -99
Hej

Ny här på Autopower , suttit ett par dagar och kikar runt på olika forum efter andra som har samma problem som mig, men svårt att hitta så startar denna tråd i hopp om tips och hjälp

Allt började i Augusti när motorlampan började att lysa gult, bmw sa att det inte var någon fara men en felsökning var att rekommendera.
Senare slocknade lampan av sig själv och sen kom den tillbaka, så har den hållt på fram tills nu för 2v sen. Bilen började att rycka "ibland" och ena stunden går den som ett skott. Ojämn tomgång, den går upp på högt varv och sedan lågt sen när man gasade vid nystart så blöddrade bilen men efter den stått en stund så svarade den på gasen.

Gjorde felsökning och fick följande felkoder
P0340 - Camshift posiition sensor, Åtgärdat
P0101 - Mass or volume air flow circuit low input ??
P0150 - Oxygen sensor circuit malfunction (bank2 sensor1) ??

P0340 är åtgärdat,bytte kamaxelgivaren idag och efter det så startar den direkt, jämn tomgång. Men fortfarande seg på låga varv, åkte iväg på 1an när ja sedan la i 2an var accelerationen så seg , bensinmätaren var på full förbrukning medans varvmätarn knappt tog sig över 2000rpm , fast ja hade plattan i botten, var som något tog stopp. Men detta problem komma bara imellanåt, ena stunden var han pigg och den andra så som ja beskrev nyss, det var även så på 3ans växel.

All hjälp skulle uppskattas.
Man kan ju inte sova gott om nätterna när älsklingen på parkeringen mår dåligt.

För övrigt så har bilen gått ca 20.000mil och aldrig strulat tidigare

trevlig helg på er !
// Sebastian
Visa användare
6
Norrgard
523 -99
Ville även tillägga att i måndags så bytte jag och pappa en torrsprucken slang som satt under motorkåpan, gick troligtvis avgaser i den , är inte så kunnig när det gäller meckande så svårt att förklara.

Men efter det så gick bilen klockrent i 2dagar , och sen kom problemen tillbaka så som i ovan nämnt.
Visa användare
6
Norrgard
523 -99
En liten uppdatering, gick ner för att kolla om den ville starta men nej såklart inte,
Gick upp på höga varv o sen låga ett par gånger och sedan dog den, luktade lite bensin oxå.
Vill även tillägga att jag fick felkod på uppvärmd lambasond samt att cylinder 1,6 misstänt tidigare.

Så konstigt.
Vart ska man börja felsöka ?
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej
Kan p0101 vara luftmassemätaren, testa att koppla bort den och och se om bilen går bättre. Om den gör det så byt den.

P0150 lambdasonden kanske men är osäker.
Har du testat att nolla felkoderna? För att se om dom kommer tillbaka.

// Micke
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du kontrollerat bägarna till insuget? Om inte, leta efter sprickor på nr 3 och 5 i Länk

Slangen ni bytte var med största sannolikhet till vevhusventilationen.

/H

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Menar givetvis bälgarna till insuget...

Visa användare
6
Norrgard
523 -99
Tack för alla tips,
Ska testa att göra dessa grejer imorn då jag och pappa samt hans vän ska bråka lite med bilen. Vi har tidigare kollat efter sprickor runt insugs slangen men inte testat köra utan.
Bilderna var bra då jag har noll koll annars.
Japp P0150 är lmm , den såg tidigare bra ut och reagerade när jag drog ur kontakten till den.

Får se efter imorn, blir det inte bättre så får jag lämna in den till bmw och betala multum haha.
Visa användare
6
Norrgard
523 -99
Förresten har även nollat felkoderna ett flertal gånger dem som kom tillbaka var just
P0340
P0101
P0150.

Men nu efter bytet av kamaxelgivaren på insugssidan så har jag inte haft möjlighet och kolla om P0340 kom tillbaka eller inte,
Visa användare
6
Norrgard
523 -99
Tänkte komma med en liten uppdatering.
Vi kollade på bilen en heldag utan att hitta fel så tog den till verkstaden i söndags och det var bränslepumpen som inte tryckte fram tillträckligt med bensin så efter bytet av den så funkade bilen klockrent :) Nu till det tråkiga och sjuka.

Efter bytet skulle mekanikern provköra bilen och under färden på E20 så slog motorhuven upp på framrutan och taket så huven vek sig , spricka i rutan och märken i taket. Det här ska dem givetvis få stå för och det sa dem ,så ny framruta, dem fixar taket , ny huv och sen lackar dem fronten i goodwill.
(Dem hade inte stängt huven ordentligt)

Så bilen ser ut att bli borta ett tag till på verkstaden :(

Dem ville även att vi skulle ta detta på mitt försäkringsbolag men det tänker vi inte göra då bonusen drabbas så det här får dem ta på sitt bolag
Mo
14
Moike
525i Touring -01
328i Touring -00
540ia touring -00
Kolla även vevhusventilationen, den täpper till fast mest på importerade BMW och vanligast på M54 motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.