AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.578

BMW e39 varnar för allt!

Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Hej har problem med att min e39a 99 går in i motornotprogram (tyska) dvs nödläge och stryper till 4000 varv 90kmh.. Och när jag läste ut koderna på en bmw verkstad så fick jag 10 st a4or med felkoder:) den varna på precis allt!! så min teori är att den tror sig ha alla dom hära felen så styrdonet sätter sig i nödläge pga av det. Min fråga är om man kan på nått sätt komma runt nödläget alltså kapa nån sladd eller byta någon modul eller byta nån kabel som hanterar detta eller är det styrdonet som sköter allt sånt?

har ni några tips om vart man ska börja?? bilen verkar gå stabilt i övrigt
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur mår batteriet?
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
skulle tro att batteriet är hyffsat köpte nytt för 3-4 månader sedan. Men det har väll laddat ur någon gång osv.. men tycker inte det borde vara batteriet.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Om ett tre månaders batteri har laddat ur några gånger så skulle jag kolla att generatorn laddar som den ska.....

// Micke
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
hej tack för svaren! generatorn är bytt för nått år sedan och när den laddat ur har den ståt stilla med musik igång länge. Så tror vi kan utesluta batteriet.. har ni hört om nått liknande att den falsk larmar såhära?? finns det någon chans att ta sig förbi nödläget? Vill testa byta något men vet ju inte vad jag ska börja med:0
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det låter som batterifel.... Vid varje urladdning tar batteriet stryk. Hur länge laddades batteriet efter varje urladdning? Prova först med att ladda batteriet i minst 24h och se om felet kvarstår.

Mvh H

De
607
Decoy_81

Ok, jordfel kan göra att det blir konstiga fel.
Vad var felkoderna, raderades de för att se vilka som återkommer?
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
delorian

Det var 10st a4 papper med felkoder allt från sätesvärme till abs den verkade larma på alla felkoder som finns.. Nej tror dom inte raderade några koder.

Om det är jordfel vart är lämpligast att kolla då? Är det styrboxen eller nån annan modul som skickar ut felkoderna till styrboxen eller hur fungerar det?
Ska testa att sätta batteriet på full laddning för jag gjorde aldrig det efter urladdningen.

Kan tillägga att detta hände igen för cirka 4 månader sedan men då var den också orolig på tomgången lät som en damsugare typ pch gick in i samma nödläge. Men lät bilen stå i 2-3 dagar och sen så fungerade den klockrent.

alltså det som skiljer sig från då är att den verkar gå klockrent men den går in i nödläget.

håller er uppdaterade!! ska testa att ladda batteriet fullt

De
607
Decoy_81

Testa först att dra en ny jordkabel från batteriet och se om det blir bättre.
Konstigt att de inte raderade koderna för att se vilka som återkom.
så du har färska koder att jobba med, vad var det för verkstad?
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Tjena en liten uppdatering fyfan asså! Hadde ett helvete igår! Ska berätta..

I förrgår ganska tidigt mitt på dagen så startade jag bilen och allt var i sin ordning! YES! tänkte jag den varnade inte längre för motornotprogramm och DSC lampan lyste inte. Åkte med den i kanske en dag och tills igår så när jag var ganska långt hemmifrån började den krångla som fan! Åkte på motorvägen och det plingade till Shiit tänkte jag och det stod motornotpgragramm och bil jäkeln började jobba sig neråt mot 20/kmh tröck lite på gasen och det försvann.. Vart så ungefär 10ggr kom och gick mellan 3-4 minuters mellanrum fick ibland svänga av vägkanten och starta om den för den låser sig nu i det värsta varningsläget alltså 25 /kmh 1.500varv.. Men lyckades senare svänga av vid en mindre väg och köra in i en liten väg i skogen typ... Hade tur att bussen gick några meter därifrån så bilen står nu på en liten väg i skogen och har låst konstant i 25/kmh max 1.500varv varningsläget. Ska åka dit med en vän nu efter kl fyra och testa starta den.. Vi får nog bogsera den hem.

Inga flera tips? Det verkar ju vara glapp någonstans o de blir värre o värre. Den är orolig på tomgången nu också märkte jag.
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Föresten när vi kommer hem med den så ska jag testa ladda batteriet fullt och kolla jordkabeln till batteriet men har ni några flera tips om vad det kan vara?
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Var o hämta den nyss startade den på plats och den fungera som vanligt inget motornotprogramm-.- Börjar se sambandet att när det har stått och fått vila sig 1-2 dagar så fungerar den felfritt ett tag. Blir att ladda upp batteriet och kolla jord kablarna nu återkommer med uppdatering
mät volt över polerna så ser du om den laddar bra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Anslutningen på trottelhuset brukar kunna ge sådan här fel med nödstyrning, kontakten är för öppen vilket gör att den blir full i skit,=ärg och du får kontaktproblem. Regörningen med Elektonikrengörningspray INGET 5:56 å sånt skräp. Kablaget går mellan trottelhuset och motorstyrningen, finns ett uppgraderat med bättre kontakt.
Men se till att batteriet är 100% fullladdat tar nått dygn minst 12.7 volt. under 12 volt så krånglar det ofta speciellt vid start händer det mycket när spänningen dippar på ett halvladdat batteri innan generatorn har hunnit få upp spänningen till hyfsad nivå

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
Tjenare hasso härligt inlägg! Väntade bara på något sådant svar har läst någon som skrivit nått liknande förut torr jag men hittar inte på det.

Okej det verkar vara värt att kolla upp.. Men kan du mera specifikt beskriva vart throttelhus kontakten sitter? Japp testar med att göra rent med riktig spray och inge 55-6 // 40wd tjafs utan har riktig elektronik spray som avdunstar som du menar.

MVH
Cl
24
ClanK
BMW 528i E39 -99
tjena igen har varit ute och testat rejält nu och har kommit på en lösning.. Om man startar bilen som vanligt så kommer det förr eller senare åka in i motornotprogramm läget.. för att komma ur detta läge lär man slå av tändningen och hålla gasen ned tryckt slå på tädning släpp gasen starta bilen. Gör man det så går den ur motornnotprogramm läget.. och den går inte in i det sålänge man startar den på detta vis nästa gång man ska köra. 

Varför är det såhära?? är det något sorts kommando man gör för att gå förbi säkerhetsläget motornotprogramm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.