|
|
|
|---|---|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Hej! Märkte idag att endast förardörrens ruta inte kan gå upp automatiskt med ett knapptryck. Alla andra rutor fungerar dvs manuell hissfunktion i steg samt autofunktion upp och ner, Även förarrutan går ner automatiskt men kan endast hissas upp genom att man håller knappen nedtryck hela vägen upp. Har sökt efter andra trådar med liknande problem men ingen har gett någon lösning i slutändan. Har även testat att koppla bort batteriet i 15 min utan framgång. Har ni några förslag på vad felet kan vara? Behöver man initiera om hissarna på något sätt? |
|
Prova att hissa upp rutan helt samt håll kvart knappen 5-10 sekund, sedan tryck ner en gång så rutan åker längs ner automatisk sen tryck upp en gång Funkar inte det prova hissa ner helt o håll knappen 5-10 sekund och sen tryck en gång upp Så nollställer vi sidoruter när vi byter glass, jobbar med bilglass Om inte det funkar då kan det va annat fel, på 95% av bilar funkar denna metod En gång BMW alltid BMW |
|
Ska testa det och återkomma med resultat. Tack för tipset! |
Har nu provat att initiera om förarrutan men utan framgång. Dock så kan jag ha gjort proceduren fel. Ska nyckeln vara i något speciellt läge? Behöver man starta bilen kanske? Jag testade i läge I och II dvs där elhissarna får sin matning. Har testat att hålla i knappen i allt från 5-30 sec. Har jag gjort något fel? Kan det vara något annat fel som gör att endast en autofunktion inte fungerar dvs förardörren upp? Andra som haft samma problem? |
|
Samma procedur för automatisk öppning och stängning: 1. Tändning läge 1 2. Öppna eller stäng fönstret och håll kvar knappen 30 sekunder. Har funkat för många. ___ Min bil: Länk |
|
Ska ge det ett sista försök innan jag tar ner dörrsidan igen. Har nyligen bytt till bättre högtalare samt belysta handtag och kan ha kopplat bort en kabel som går vi originaldiskanten upp genom fönsterkarmen. Har läst på andra forum att det finns något (antar givare/brytare) som känner av om rutan har kommit upp i sin övre position. Klämmer man till något samdigt som fönstret inte är i högsta läget så ges en signal till hissen att den ska stanna/backa en bit. Man kan tydligen testa denna funktion genom att lägga en tidning och försöka klämma till den med fönstret. Går fönstret ner en bit trots att jag trycker upp så är den kabeln ok annars har jag lyckats koppla bort den. Är den bortkopplad så kan man inte initiera hissen. Detta är vad jag har läst på andra forum vilket inte betyder att allt jag skriver är rätt. Hoppas att någon kan rätta mig isåfall så att vi får ut rätt information. Lovar att återkomma även om jag i slutändan inte löser det. |
|
I automatöppning/stängning körs motorn tills strömmen ökar dvs motorn "kör fast". Då kopplar den ifrån. Det sitter en klämlist längs hela rutans övre kant, precis bredvid glaset. Trycker man på den när rutan är i läge "autostängning" backar rutan ner lite o stannar. Om klämlisten konstant signalerar att nån trycker på den går rutan enbart att stänga manuellt, genom att trycka brytaren i botten. Om klämlisten inte är inkopplat/paj blir det samma sak. Hissarna behöver aldrig initieras såvitt jag vet, men du verkar ha en bortkopplad, trasig eller klämd klämlist. Klämlistens värde går att läsa av med INPA för alla fönster så kan man lätt jämföra innan man ev. river en dörr. |
|
|
Prova förresten att på en fungerande ruta klämma klämlisten med fingret o notera om autofunktionen slutar fungera (tillfälligt). |
|
Hur klämmer man klämlisten? Ligger den i spåret där glaset går in? Ska jag ta en isskrapa och trycka uppåt där glaset går in? Om jag nu har kopplat ur klämlisten var brukar isåfall själva kontaktstycket ligga? Kan den ligga inuti den svarta plastramen på insidan där även originaldiskanten ligger eller ligger den längre ner bakom själva dörrsidan? marin849: tack för informationen om klämlisten samt dess funktion. Jag tror nog att det är klämlisten som är bortkopplad men får väl prova på någon annan dörr innan jag tar ner dörrsidan. Behöver ändå byta den svarta ramen som täcker diskanten pga ett par repor. |
|
Klämlisten är synlig, trist om den låg i vecket dör rutan åker in så man måste krosda fingarna först. Det är den svarta listen som ligger alldeles innanför rutan längst upp. Tryck på den med fingret bara. Ta en fungerande ruta o sätt i auto upp o kläm på listen innan rutan klämmer dig så hittar du den lätt. Det går förresten bra att låta rutan klämma en hand för dem reagerar snabbt,.men kan vara synd att prova. :) Det är en tunn grå sladd som går ner där framme vid diskanten ja, men jag minns inte exakt var själva kontakten sitter. |
|
Har nu klämt klämlisten :) på passagerardörren och då sätts autofunktionen upp ur funktion. Så fort jag tar bort fingret från klämlisten så fungerar det igen. Det verkar som att jag har lyckats koppla bort klämlisten på förarsidan så det är bara att riva ner dörrsidan igen och leta efter kontakten. Måste först till skroten och köpa ny plastram som jag byter när jag ändå håller på. Återkommer på måndag med resultat. |
Nu har jag rivit ner dörrsidan igen och kontaktstycket till klämlisten ligger bakom själva dörrsidan, bredvid inkopplingen av diskanten. Tyvärr så var min inkopplad. Bytte ramen runt fönstret där även klämlisten sitter fastlimmad och även med den nya (begagnade) klämlisten återstår samma problem. Försöte även med initiering med den nya listen utan framgång. Så där står man utan autofunktion upp på förarutan. Kan feler ligga i själva knappsatsen? Strömmen till det belysta handtaget togs från brun/röd och grå/röd kabel dvs samma kabelfärger som på resten av knapparna. Kan det påverka? Kan det vara andra färger just på den stora knappsatsen som styr alla fyra rutorna? Andra förslag? |
Nu kommer lösningen: Jord är brun och bara brun. Den brun/röda kabeln som jag kopplade hantagsbelysningen till hör till klämlisten i förardörren. Den tjocka bruna är jord till hela knappsatsen och efter bytet från brun/röd till tjock brun så fungerar allt igen :). Genom att koppla till den brun/röda som jord fick jag fönsterhissmekanismen att tro att klämlisten var intryckt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.