|
|
|
|---|---|
| Vilken hade ni valt, båda är automat, vilken ska man välja? 528 är en -98 och 530 -01. Finns det några för och nackdelar? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
530 alla ggr. Har väl facelift fram och bak och dubbelvanos - en nyare bil helt enkelt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
| Hade det varit en senare 528:a med dubbelvanos hade jag nog valt den. Nackdelar med 528:an är väl de tidigare känsliga abs-givarna. Nackdelarna med 530:n är väl att senare E39:or brukar vara lite mer rostbenägna om man får tro AP-statistiken. | |
| Röstar för 530 absolut | |
|
Självklart väljer du 530? Varför skulle du inte göra det? Nya motorn, nya lådan med variabel lock-up.. Lägre utväxling (känns faktiskt riktigt pigg) Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Efter att ha ägt båda motoralternativen så är dom faktiskt helt okej båda två. visst, 530 kanske är aningen piggare men sån stor skillnad tycker jag ändå inte att det är rent motormässigt. 530 är ju som sagt en facelift med dubbelvanos och känns kanske aningen nyare. 530 kanske även är lite bättre utrustad också med tex dubbelglas osv vilket gör rätt mycket för vägljudet. men det är väl en prisfråga ifall du tycker att mellanskillnaden är värt det med tanke på att du får ju 2st 528or till priset av en 530 :-) |
|
|
528 Touring med Automat gör 0-100 på 8,8 sek (förövrigt en sjukt törstig bil med den gamla lådan i stadstrafik), en 530 Touring fixar det på 7,9 sek. Nästan en hel sekunds skillnad och den känns kan jag lova. i vilket fall som helst så låter det ju på TS som att han kan få bilarna för samma pris och då är ju som sagt 530:in vettigaste falet eller missuppfattar jag det hela? :) Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
528 upplever då inte jag som törstig då jag kör min fram och tillbaka från dalarna till sthlm varje vecka med kallstarter och 2 mil till jobbet varje dag och vid pumpen får jag då 0.85 dock en manuell |
|
|
Filthee: Ja, Manuell går mycket snålt och fint även i stadstrafik. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
En pre facelift 528 E39 utan dubbelvanos etc är en mycket driftsäker o bra bil...men visst, uppskattas lite mera ork i maskinen(vilket säkert de flesta gör) så är naturligtvis en 530 E39 ett bättre val... Dock drar den mer soppa och har lite sämre benägenhet att hålla rosten borta(enl. en del ägare) + är dyrare(oftast) i såväl inköp som drift. Något sämre vevhusventilation hör till också om man börjar räkna trådar på forumet som just handlar om vevhusventilation på bl.a. 530 E39.. Pre faceliftbilarna kan givetvis drabbas av täppt vevhusventilation också, men inte lite "frekvent" som senare modeller.. Och..Ja, allt går att förebygga med diverse rengöring o utbyte av delar i vevhusventilationen för den medvetne! Sedan pratar jag bara manuella varianter när jag jämför vagnarna såklart.. Har dålig koll på hur automatversionerna uppför sig både förbrukningsmässigt/hållbarhetsmässigt och prestandamässigt... Men "normalt" så blir allt det jag radade upp sämre, men kanske undantaget hållbarhet där automatlådorna verkar fungera långt upp i miltal innan problem uppstår. Givetvis ska servicen vara utförd som sig bör. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.