|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har en BMW E90 330d med BMWs egna monterad dragkrok som inte lyckats gå igenom besiktning pga ett enda fel, dragkroken kunde inte fällas ut. Är riktigt trött på den och därför överväger jag att demontera skitet. En ny besiktning kostar 300sek (om jag förstått det rätt?), men vad kostar det för verkstad på ett ungefärr att demontera den? Tackar för svar, Mvh / Alex | |
|
Ni hade väl inte motorn eller tändningen på när ni försökte fälla ut dragkroken? Lyser lysdioden på knappen? Blinkar lysdioden på knappen rött när du trycker på den? Om inte, testa med att trycka in knappen och hålla den intryckt i 5-6s sekunder. Någon skillnad? En ny elektrisk låsmotor till dragkroken kostar runt 1000kr sen tillkommer montering såvida du inte göra bytet själv. |
|
|
Hej Chris, Tack så mycket för svar. Ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare men har varit bortrest med jobb. Angående bilen så blinkar dioden i knappen. Om jag trycker in knappen och håller den inne i 5-6 sekunder så hör jag två stycken klick, men inget annat händer. Om jag startar bilen så plingar den och klagar på att draget inte är uppfällt. Jag försökte igårkväll slita lite i draget och få en uppfattning om hur man ska få ner det, men jag lyckades inte klura ut något. Min första tanke var att slita av hela draget och ombesiktiga utan drag. Men efter lite funderande så kanske det gör bilen mer svårsåld vid framtida säljning så det blir nog att jag lämnar in bilen till Theanders i Lund. Då antar jag att det kostar runt 1000 sek för motorn och sedan några timmars arbete på det? Tack så mycket för hjälp, Mvh / Alex |
|
|
Hej igen, Har sökt som en dåre på detta forumet angående mitt problem och har hittat en tråd där det står att BMW rekomenderar att man ska byta hela dragkroken till en kostnad av 12,000 :-, kan det stämma? Mit problem är som sagt att dioden blinkar och bilen (iDrive) varnar för att kroken inte är i uppfällt läge. Kroken trillar inte ner, utan sitter fast precis som den vanligtvis gör (kanske någon cm lägre max). Jag har rykt i draget både upp och ner och den sitter som järnet. Någon som har något bra tips så hade jag varit jättetacksam, Mvh / Alex |
|
|
Fanns en tråd om samma problem där ägaren plocka ner draget själv och hittade ett trasigt plastdrev som var enkelt att byta. |
|
|
hp28z - Tack för svar. Jag har hittat den tråden men hans problem var om jag förstood det rätt att hans inte ville låsa sig. Mitt problem är att den är låst (iallafall nära låst position) och sitter som berget. Tror du att detta kan vara samma problem? Tackar för svar, Mvh / Alex |
|
|
Dragkroken fungerar på det sätt att låsenheten (motorn) pressar ut själva dragkroken i sidled. Då hamnar dragkroken i det läge där den går att svänga in och ut. Så fort dragkroken placeras i något av de yttersta lägena (helt inne eller helt ute) pressas dragkroken tillbaks i sidled (dvs. dragkroken låses fast) av någon fjädermekanism vilket hörs i form utav ett metalliskt dunk-ljud. Det är meningslöst att försöka dra i dragkroken då den är låst i något av sina lägen eftersom att du inte kan få en tillräckligt stor kraft i sidled för att dra ut den. Sensorn som känner av dragkrokens position sitter i låsenheten. |
|
|
Chris87 - Tack för svaret. Om jag förstår dig rätt då är det sensorn som i detta fallet kan vara dåligt då jag hör detta klickande/dunk ljud 2ggr? Eller är det själva motorn som inte pallar pressa ut dragkroken förbi sitt läge? Förlåt på förhand om jag är riktigt trög, men försöker verkligen förstå det hela :) Tack än en gång för all hjälp. Mvh Alex |
|
| Om det enbart vore själva sensorn i låsenheten som är trasig hade dragkroken fortfarande gått att fälla in/ut. Eftersom att dragkroken inte "ramlar ner" när du trycker på knappen i bagaget tyder det mesta på att låsenheten är trasig och behöver bytas. | |
| Det enklaste är att du lämnar in bilen och låter någon titta på det så kommer du få ett definitivt besked kring vad som är trasig och behöver bytas. | |
|
Chris87 - Tack så mycket för svaret. Då är det BMW verkstad som gäller :) Tack än en gång, Mvh / Alex |
|
|
Hade själv problem med att dioden i "utfällningsknappen" blinkade. Läste inte ut ngn felkod då jag inte har tillgång till möjligheten utan chansade på att det va "elektronikboxen" som frisläpper draget som va fel. Efter byte av boxen som krävde demontage at kofångaren pga avdragen skruv så visade sig felet tyvärr bestå... Alla tre säkringar till draget är hela och jag har inte den blekaste vad som kan vara fel nu. Kan man behöva resetta datorn vid utbyte? "boxen" innehöll enbart en motor samt en tvåvägs brytare som känner av dragets låsning, ingen mer elektronik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.