AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.343

Nya Audi S6, S7 och den brutala S8an...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Fick igår nöjet att spendera en dag med dessa bilar nere i Tyskland, och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad av dem alla 3 (4 inkl S6 Sedan).

De har fått till ett riktigt bra ljud i bilarna, och jag tycker att de var relativt snåla med soppan för att ha den kapaciteten som de har.

Dagen var uppdelad i 3 moment:

1. Körning från centrala Berlin till ett flygfält ca 10 mil utanför Berlin.
Vi fick dela upp oss två och två, och kvittera ut en fullsmetad S7a - Navin var programmerad, så det var bara att ge sig ut i trafiken.

Färden gick via Autobahn och småvägar om vartannat - och S7an är en riktig komfortkryssare, och med tillräcklig kraft för omkörningar. Den var dessutom riktigt rolig att köra på småvägarna.

Vi var ett gäng om 3 bilar, som var uppe i en bra bit över 200km/h på småvägarna/allérna - alla hade horn i pannan. :-)

2. 3 moment på testbana.
- Konbana.
De hade en konbana (ca 800 m lång), där man fick köra slalom med bilarna (S6 i både sedan och avant utförande) och jämföra mot en 550xi (Den BMW som Audi vill jämföra S6an med)- och där anser jag att S6 Sedan var roligast, Avanten som tvåa och sedan 550n som trea.

Tycker framförallt att styrningen på 550n inte var lika bra som på Audin.

- Test av Audis Pre-safe system.
Detta var intressant, då jag hade ACC på min tidigare S6a - och utvecklingen har kommit långt sedan 2007.
Gillade framförallt funktionen "Automatic Go" - som var grym att ha i Berlins rusningstrafik. Bilen sköter alla stopp/starter själv - föraren behöver bara styra. Stannar trafiken för rödljus och liknande, så stannar bilen - och när bilen framför börjar rulla igen, så börjar även Audin att rulla.

- Bankörning.
8 varv med S7an och 8 varv med S8an. S7an var kvick och rolig, medan S8an var mer brutal (det skiljer inte många kilon mellan S7 och S8 - men S8an har ca 100hk mer)

Tycker att S8an imponerade - de keramiska bromsarna var riktigt bra.

3. Körning med S8 från flygfältet tillbaka till Berlin.
Vilken bil, brutal kraft men sofistikerat - man sitter kungligt i stolarna, och massagefunktionen och fläktarna gjorde inte komforten sämre.
Att bilen hade B&O ljud gjorde även sitt.

Det var en fröjd att avverka 10 Autobahnmil i den bilen.

Det var lite blött under dagen, och vi fick ej slå av ESP - så visst hasade bilarna en del, men jag är för dålig på avancerad bilkörning för att bedöma väghållningen ordentligt. Jag tycker att de gick bra och stabilt.

Ska jag ranka de 3 modellerna, så blir det så här:

1. S8 - vilket monster, synd bara att den kostar 1,3 miljoner.
2. S6 Avant, perfekt familjebil. Pris ca 1 miljon.
3. S7, snygg och snabb med mycket komfort. Pris ca 1 miljon.

Priset är det enda jag kan invända mig mot - det är mycket pengar för en bil.

Totalt sett var det underbara 24 timmar, och Audis organisation kring detta event var outstanding. Det var arrangerat in i minsta detalj - och de var rejält frikostiga med allt från boende till körningen.

De hade minst 100-120 bilar som servade 60 besökare - och det var bara R8or,S8or, S6or,S7or och Q7or (V12 TDI).

Så Audi skall ha ett stort TACK, om de läser detta.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Det där lät grymt kul! Men bilarna får nog tyvärr förbli drömbilar för överskådlig framtid...
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Räknar baklänges:

Audi S8 2007: ca 300 kSEK 2012-10-05, Nypris ?, ca 1,1 ?

Audi S8 2013: 1,2 MSEK 2012-10-05

Slutsats - blir "överkomlig" på 5-6 år.

Så gjorde jag med min A8 (nypris 1,1 inbytespris 2011 246 kSEK), visserligen med 15' mil.
Låter som att du haft en jobbig dag, säg till om du vill ha sällskap nästa gång :-D

Gillar A7 och det var kul att läsa om dina intryck. Lite lustigt att Audi valt 550ix som motståndare till S6. Borde inte M5 vara en mer värdig motståndare? Eller kanske Audi ser kommande RS-modellen som detta.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I vilket sammanhang var du inbjuden till det här eventet?

Motorns specifikationer ser imponerande ut, hade inte haft något emot att låna en bil från Audi för utvärdering. Dock är det typiskt VW att spara pengar på sin storskalighet genom att slänga in samma motor i massa modeller. Motorn finns i S6, S7, A8 4.0 TFSI, S8 och Bentley Continental V8. Antagligen hamnar motorn i RS6 och nästa generation Q7 också. Och när de ändå är igång kan de kanske berika t.ex. Porsche Cayenne och VW Phaeton med samma motor :-)

Brukar mest bli irriterad på Jeremy Clarkson, men slutklämmen i hans S6 recension var ganska rolig (i alla fall på ett BMW-forum). "...[T]he S6 is a good, well-judged car that would make a great deal of sense in Italy. Here in Britain, however, it will be bought and driven extremely badly by people you wouldn’t want round for dinner. For that reason, I still slightly prefer the BMW 5-series." Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det var en blandning av befintliga kunder, potentiella kunder och inköpare av tjänstebilar som var inbjudna - och jag tillhör ju alla tre grupper.. ;-) Jag hade fullt upp med att köra, men jag tog två bilder: 1. S7orna som man fick köra till banan: Länk 2. S8orna som man fick köra från banan: Länk De ska skicka ut mer bilder som Audi tog - laddar upp de när jag får dem.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kände faktiskt ingen större skillnad på växellådorna.. Mer än att det tog ett tag innan, man kom på att man kunde lägga i 8an.. :-/ Motorn/ljudet är riktigt bra - så jag förstår om de använder den. BMW använder ju sin dubbelturbo 8a i många modeller med (550, 750, 650 och tom i X5/X6 M?).
Jag tycker inte att det är märkligt att Audis nya V8 används i många modeller och det kan rimligtvis inte vara något dåligt eftersom det tycks vara en bra motor. Konstaterade bara att det är en ganska lång lista på modeller med samma motor och på grund av VW familjens storlekt finns det potential för en väldigt lång lista. Som det ser ut nu så är det endast Mercedes som väljer att begåva sina AMG-modeller med större motorvolym jämfört med toppmodellerna i det "ordinarie" sortimentet
Tack för väldigt trevligt reportage Andreas! Juste jobb:))) varför får jag aldrig en så trevlig inbjudan :)) en S8 vore inte fel. S7 har jag nog tyvärr aldrig gillat designen på, då skulle jag istället 7 dagar i veckan välja en Gran Coupe.

Vilken bil gillade du mest?

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Alexander: då är jag med. :-) Anders: S8an - riktigt fin bil, skapade ett enormt habegär.
Jo jag testade en S8 för ett par år sedan med liknande spec och den kändes väldigt komplett, stor komfortabel sportig lyxig. Dessutom väldigt snygg i rätt färg med justa fälgar.

/Anders
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
SNARRRRK.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
S8:an är förstås brutal men jisses vad läcker S7:an är, älskar coupékonceptet!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Skall dock tilläggas att 7:an gör sig mycket bättre IRL än på bild.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej alla Audivänner.. ;-)

Via länken nedan, så kan ni ta del av de bilder som togs under dagen - hoppas att de iaf kan visa på en del, av glädjen som fanns under dagen. :-))

Länk

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
fina bilder (även för oss BMW-vänner:))

men måste säga att S8-an verkligen tappat sitt läckra utseende från förra karossen som var mycket spänstigare tycker jag. På den här silverfärgade så känner jag den känns tung och något som saknas. Större hjul säkert? Men säkert ännu härlig att köra.

/Anders
En jämförelse där Audi S8 smiskar Alpina B7: Länk
Verdi
Var Abgar Barsom med?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
0-96 km/h på 3,5 sek?? (S8) Man börjar ju undra om Audi tunat pressbilen litet extra, när den producerar c 575 hk mot utlovade 520... ;)
3,5s. Det är helt sjukt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.