AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.870

Missljud ac z4 3,0 -03

Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Hej gott folk! Har nyligen köpt en Z4 (från bilhandlare) och har upptäckt ett knackande missljud från fläkten som kommer efter att bilen varit igång en stund. Detta ljud kommer enbart då ac:n är igång. Det låter som ett främst "knackande" ljud som följer motorvarvet. Man hör ljudet främst vid låg fläkthastighet. Ljudet försvinner prompt då man trycker på Ac knappen (manuell Ac).
Min primära tanke var Ac kompressorn, men då man lyssnar i motorrummet hörs inga missljud alls, har lyssnat speciellt över kompressorn men inga missljud hörs här.
Har även spelat in ljudet: Länk
Inspelat inifrån kupen framför fläkten.

Förslag på fel?
Tacksam för hjälp med detta!

Mvh,

Harold
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Min gamla hade ett liknande missljud. Var inne med den hos Need For Speed inför försäljning, men kommer f-n inte i håg vad mekaren sa att det kunde vara. Det var någonting med svängningar/vibbrationer i någonting... Det lät inte som ett mycket allvarligt och kostsamt problem. Jag bokade in en tid för åtgärd, men avbokade då köparen köpte bilen som den var.

Ha
24
Harold
Z4 3,0 -03
Ok! Får hoppas det är något sådant. Det kanske är så att något sitter löst och att kompressorn ger upphov till vibrationet som sedan sprider sig längs systemet osv... Får kanske slå nfs en signal då framöver...
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Felet lär ju ha funnits när du köpte bilen, hade jag varit i dina kläder hade jag först "flaggat" för felansvar hos handlaren. Därefter låtit nfs fixa problemet. Antag att det landar på 2000 kr. "Kräv" handlaren på detta, men föreslå att ni tar hälften vardera. Hepp, fixat för en tusing...

(Jag är medveten om att mina tankegångar baseras på lite hypotetiska antaganden)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.