|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Med tanke på hur det ser ut vid generationsskiftet E38-E65 kontra E65-F01 så verkar ju E65an varit en rätt lyckad design trots allt. Inte heller verkade försäljningen gå upp nämnvärt när faceliften kom. Jag tror ju inte du kommer ångra ett köp men det vore trevligt att se just den bilen du tittar på så har jag säkert några konkreta förslag. |
|
|
Stephan: har du hittat försäljningssiffror för 1991-2000 ? Vore kul att se, om du har. |
|
|
Japmax: den finns inte på Blocket. 745:a, 21 000 mil, ganska mycket utrustning, komfortstolar med värme, kyla och massage, kylskåp bak, kylfack fram, telefon, glaslucka, komfortstängning dörrar + baklucka. Två nycklar. Dock ingen bensinvärmare, som jag älskar på vintern. Men dock elvärmd ratt. Slitna bromsar (skivorna behöver bytas). Finns det några patentfel, vad ska jag kolla särskilt på? |
|
|
Det låter onekligen som en rätt välutrustad bil, massage, rattvärme och kylskåp bak får väl anses va utöver det vanliga. Jag förutsätter att bilen har mycket mer utrustning än du nämner. Nackdelen, beroende på hur man ser det är ju milen. Bilar som gått över 20000mil verkar otroligt svårsålda, jag sitter ändå dagligen och kollar på BMW 745. Det ger förvisso dig ett bra förhandlingsläge nu. Man har ju hört talas om alla möjliga och omöjliga fel, men de jag sätt återkomma är fel på airbag och växellåda. Va mycket uppmärksam på hur växellådan beter sig, speciellt när den är kall. En underdimensionerad momentomvandlare satt tydligen första året vid tillverkning vilket gör att den inte orkar hålla lockupen. Jag har fått byta den. |
|
| Schysst, tack för tipsen! Jag ska kolla växellådan, säljaren nämnde faktiskt något som skulle kunna tolkas som att det är är problem med lådan... Hmmm. :) Vad kostade det att byta momentomvandlare? Det låter dyrt... | |
|
Även om momentomvandlaren är OK så tycker ju ZF att man ska delbyta oljan i lådan vid 11000 mil och helbyte vid 22000 mil. Så budgetera för det :-D Ivars bil i Östersund sa 10500kr inkl sköljning. Provkör elbakluckan en sisådär fjorton miljoner gånger ;-) Den är knivig att felsöka om den inte fungerar som den ska. Takluckan ska inte låta mer om tyglocket är öppet... Gör det det så är det till att byta packningen och då ska man justera detta med "datorn". Annars kan det bli blött den dag dräneringen sitter igen. Sen är det ju bra att koppla upp datorn och se hur det är med felkoder... /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Ang bakluckan så är den känslig för att det är rätt nivå med hydraulvätska i den och även om det är precis rätt kan det ibland vara svårt att få den att stanna uppe om bilen står i lite uppförslut eller om det är kallt. Det finns även fjädrar som hjälper till, dessa kostar runt 1000 spänn för bägge att köpa nya men är ruskigt svåra att komma åt att byta (mina ligger kvar i garderoben) Som sagt var, svårt att felsöka. Min funkar klockrent allt som oftast men ibland får frun den sakta i nacken när hon rotar efter nåt i bagagerummet... Ett tips om den inte uppför sig är att man hjälper till den sista biten för hand. Det brukar få den att stanna uppe till man är klar. BMW själva verkar inte varit helt nöjda med den hydrauliska soft-close funktionen för den är borta på nuvarande sjuan, både i dörrar och lucka. Det är bara elektriskt vad jag uppfattade när jag lekte runt med en 2013 750d i 5 dagar :-) Det är även lite bökigt att fylla på hydraulvätskan på tidiga modeller, det blev visst bättre på de senare. Samt att vätskan är ganska dyr. Har dock hört att det ska funka lika bra med Citroens hydraulvätska till deras fjädringssystem. Oljanivån i växellådan ska vara rätt och bytt gärna vips om det inte är gjort på 21K mil. Det ska även här vara en speciell olja för just den lådan och den oljan är heller inte så billig samt att det verkar vara lite pyssel med hur den byts. Rätt temp och så vidare. Tung bil = sliter på bussningar och däck. Men annars är det en grym bil även om den drar en del soppa, i synnerhet på vintern med kortkörnigar. Men på landsväg drar den runt litern milen. Niklas Fransosen |
|
|
Momentomvandlare bytte jag själv, utbytesenhet från Danielssons Bilservice 5300kr, olja 2250kr på BMW, filter tyskland 800kr + diverse packningar ca 500kr. STM som va mellanhand på momentomvandlaren skulle ha 6000kr för bytet. BMW skulle ha 25000kr för byte + delar KG Knutsson skulle ha 30000kr för totalrenovering av lådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.