AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
13.825

E65 facelift eller pre-facelift?

Sida 1 av 5
Själv tycker jag denna besynnerliga bil är mest lyckad i pre-facelift. Jag anser att med faceliften så slätade man ut, men gjorde också bilen tråkig, Bakpartiet t ex, som jag tycker är ganska maffigt på en svart pre-facelift, är ju direkt tråkigt på en facelift. Fronten också, som ju är direkt ful på pre-facelift -- men står för det på något sätt - är ju inte lika kul på en facelift.

Eller vad tycker du?
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Vadå fronten ful? Nej du Lasse! Den är maffig och dominant på ett hotfullt sätt.

Hela bilen har attityd innan LCI, efter ser den mer ut som en "vanlig" bil.

/Thomas
Jag tycker prefacelift är vansinnigt ful medan man kan leva med bilen efter facelift.
"Dominant på ett hotfullt sätt" -- det lät inte som något ens en mamma kan gilla, eller hur?

Jag gillar själv bäst pre-facelift. Vansinnigt ful, men med mer attityd.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Min fru gillar fronten... Bör jag bli orolig?

/Thomas
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det fanns en tid då jag tyckte att faceliften var ett fall framåt. Ju längre tiden går så tänker jag mer åt samma håll som Lasse-SL500. Faceliften gör enligt min mening att E65 tappar i karaktär och blir betydligt mer alldaglig. Detta var väl i och för sig också avsikten med designförändringen men nog blir denna trevliga bil då samtidigt betydligt tristare.......

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Preface = Utan tvekan bmw´s fulaste bil genom tiderna!
Facelift = Fortfarande ful, men STOR förbättring.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har aldrig tyckt att E65 är en ful bil, men visst tyckte jag i början att den såg aningen felskapt ut, främst fram då. Faceliftens front är ju på ett sätt snyggare, men bilen tappar mycket av sin pampighet iom denna.

Idag tycker jag E65, främst min pre-facelift är en riktigt snygg bil som framför allt utstrålar väldig storhet :) Jag är inne på samma sak som de flesta andra som föredrar pre-faceliften, att faceliften är alldeles för slätstruken.
Tycker faceliften är direkt intetsägande, helt ointressant för mig.

Pre-faceliften är maffig bakifrån, men tyvärr direkt vanskapt framtill. Strålkastarna är för klumpiga, ser uttryckslöst glosögd ut med buskiga ögonbryn. :)

Om E65 hade fått E60:s framstrålkastare (men INTE E60:s fula underbett) så hade den blivit en succé tror jag. Jag tror det är en fin bil som tyvärr ratats för att den har för ful front. Många påstår att E65 skulle ha sålt bra, men jag tycker det verkar vara rätt tomma påstående, har aldrig sett några siffror som stödjer det. Och jag tycker man ser tre ggr så många E38 fortfarande i trafiken, som E65. (F01 ska vi inte ens tala om - den ser man ju aldrig)

Masten: (eller Stephan735 eller andra som brukar ha koll på siffror): hur många F01, E65 respektive E38 såldes i Sverige?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

E38 va ju en otroligt lyckad modell så den antar jag vinner den tävlingen.

Anledningen att man inte ser några F01 är väl för att den fortf är tokdyr, varefter värdet går ner börjas massimporteringen sen är den lika vanlig som dom andra :) F01 är ju dessutom enligt mig den snyggaste av dem.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

F01an är en riktigt snygg bil, tillbaka till en lite stramare, återhållen formgivning precis som det skall vara på en stor lyxvagn.
Och framförallt är den mycket snyggare där det räknas mest, på insidan där man sitter och kör!

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
F01 är dessutom ganska lik E38 i kupen, det kändes ungefär som att komma hem igen efter att ha rattat två facelift E65.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Pre-face lift är "snyggast" även om den inte är vacker direkt.

Den har mer pondus pre och det är enligt mig den ursprungliga designen, den som räknas. Det känns som BMW fegade ur, vågade inte stå upp för sin design när det var dags för LCIn.

Det märkliga är att annars brukar jag gilla LCI versionerna bättre men icke så på E65.

Ang antal sålda så påstås det att e65 sålde bättre än e38 ffa i USA. Och det kan väl stämma då alla nya modeller verkar sälja bättre än föregångaren oavsett modellserie. BMW kränger ju bilar som aldrig förr numera, vilket jag tycker är lite trist. BMW är numera dussinbil, inget man vänder som efter när man ser en, som det var förr.

Niklas

Fransosen
Håller med om att F01 är jäkligt fin inuti. Det läskiga är bara att jag inte riktigt minns hur den ser ut utanpå... Kan ju Googla på den, men har ingen egen bild i minnet. Bulkig har jag för mig? :)

Även E65 är fina inuti tycker jag. Dock känns den inte "BMW" inuti, pga instrumentbrädan som inte är svängd mot föraren. Den känns mer som en ovanligt elegant jänkare på instrumentbrädan, med rattväxel och allt. Har även F01 rattväxel?
Facelift alla dagar i veckan!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ingen rattväxel i F01. 8-växlad med spak på tunneln (kanske heter mittkonsolen). Det blev mycket växlande med vindrutetorkarreglaget de första dagarna.
Inte mycket som är sig likt från E65.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Inredningen i E65 är ju urläcker (bortsätt från bussratten då) en stor anledning att jag valde E65 framför E60 va armstödet. Man sitter verkligen ombonat.

Sportratten som jag har i min förhöjer helheten inuti med hästlängder.
Rattväxeln har jag inget emot, däremot gillar jag inte farthållaren, den gör sig bäst i ratten.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nä man får nog byta upp sig
Jag googlade på F01 och minns den nu, jag har ju sett den hos BMW. Enligt min personliga, och högst ödmjuka åsikt, så är den kanonsnygg fram men inte så kul bak. Synd att de inte behöll E65:ans pre-facelift bak. 760 har dessutom synliga avgasrör vilket jag tycker är lite ovärdigt på en 7:a, ännu värre är ju Alpinas avgasrör på en E65 - rena katastrofen anser jag.

Det spelar dock inte så stor roll för mig, F01 så dyr så den kan inte komma ifråga ändå! Kanske om jag säljer mina andra fem BMW ? :)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Även enklare modeller såsom min 740d har två synliga utblås av typ som var vanliga på Lexus och Mercedes, numera även Hyundai och andra prestigebilar. Håller med om att det inte är fullt så prydligt, dessutom sprutar grus och annan småskit upp och lägger sig i genomföringen. Men det blir fint ljud med det arrangemanget, även på sex cyl diesel (skratta gärna).
Sena 2012-or har enklare utförande med två avgaspipor ut genom kofängaren på vänster sida. Annars tycker jag att BMW håller ihop utseendet på de olika samtida serierna bra isynnerhet sedda bakifrån.
Om jag hade mer än en bil skulle jag inte veta vilken jag skulle använda.
Var sugen på 850 för ett par år sedan, men det fanns inga fina V12, om det fanns någon så var effekten bara 300 med acc 0-100 7 sek, det klarade man nästa i min 730d. Och köra omkring på dan med lykthusen uppfällda, nä det blev en 750i (4.8 L V8) istället. Och nu 740dX. Bäst hittills. Valde mellan ny 740 dX och en 750i 2010. Jag föll för fyrhjulsdriften.
Lika som bär:

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.