|
|
|
|---|---|
|
Har en E39:a 523 som har blivit riktigt riktigt slö, lite motlut och det är problem att få upp den i 80.. Den blev så efter att ha stått still i en månad efter att ha bytt kylare och termostat. Direkt efter kylarbytet gick den bra. Har inga problem med tomgången och varvar man upp den i friläge så låter den frisk. Känslan är också att den blir ännu slöare efter en eller ett par minuters körning. Kall går den hyfsat.. De enda felkoderna jag får upp är: BE KOMBI: KOM Instrument 04 GM: Terminal R 43 ASC Bytte insugsbälgen idag då den gamla hade en spricka, ytters liten/ingen förbättring. Katalysatorn skramlar, kan felet sitta där? Jag har nog spillt en hel del kylarvätska ned på vevaxelgivaren när jag bytte termostaten, men borde jag inte få en felkod om givaren gett upp? | |
|
Min 520 var sådan när katalysatorn var kass. Knacka med en gummihammare på katalysatorn och hör om det skramlar. BMW CS #5206 |
|
|
Ok, ja det låter ju rimligt då den skramlar en hel del. Någon som har någon annan idé innan jag köper mig en ny katalysator, och vilken/hur billig katalysator ska/kan man köpa? |
|
|
Prova kör utan katalysator. 628csi |
|
|
Precis, testa först utan katalysator och se hur den funkar. Jag köpte min katalysator hos alt.a.avgassystem, kostade ca: 1500:- på den tiden. Funkade så länge jag hade bilen. BMW CS #5206 |
|
| Det verkar vara så mycket jobb att testa utan (dvs såga itu..) att det är lika bra att byta när man ändå håller på. Den rasslar ju ordentligt mycket.. | |
|
När min pajade skar vi upp den undertill och tömde ut det lösa innehållet och svetsade igen hålet igen. BMW CS #5206 |
|
|
Intressant lösning, nästan lite som en kirurgisk bypass operation. Finns det ingen risk besiktning hänger sig upp på detta? |
|
|
Uppdatering: Köpte en ny kat från Länk och monterade den ikväll. Alla hästkrafter är tillbaka igen och bilen går nu som den ska! Tack för hjälpen! |
|
| Skönt att det löste sig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.