|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på ett fjäderbensstag till cabben men har en del dummies-frågor - har sökt här men hittar inte svaren. Jag har förstått att man monterar det på bultarna på dämpar/fjäder-tornen - ska jag lossa muttrarna som sitter på bultarna eller ska dessa sitta kvar som distanser mot karrosen? Dvs jag sätter på nya muttar efter jag lagt på staget på befintliga muttar? Eller ska jag lossa befintliga muttar och sätta fjäderbenstaget mot målad karrossplåt och sedan återmontera befintliga muttrar ovanpå fjäderbensstaget? Vad håller bultarna på plats underifrån - är det fjädrarna som trycker dem uppåt? Men vad hindrar dem från att rotera om jag lossar dem - sitter de i någon form på undersidan eller är de risk att de snurrar? Är det risk att man kröker något medan man kör spnstigt i någon kurva - bultarna eller plåten i tornen eller staget självt? Något mer man behöver tänka på vid montering? Ska bil spännande att se om cabben blir lite styvare än tidigare - den har ju inget hårt tak som "håller mot" /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Bultarna sitter fast i topplagringen så det är ingen fara att de snurrar. De befintliga muttrarna skall lossas och användas för låsning av fjäderbensstaget. Den enda skillnaden du kommer att märka är att det sitter ett sportigt stag under huven:) Just eftersom att du inte har tak så är ju caben förstärkt redan från fabrik. Mvh Stefan |
|
|
Är fjäderbensstag tvärs under motorhuven bara kosmetika? och i så fall är det ju ingen risk att förstöra något men är det verkligen så - en del riktigt sportiga bilar levereras ju med stag i orginal men är det bara en dyrare variant av dekal-trim? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu vet jag iofs inte hur du upplever bilen idag, det kan ju vara något annat som är knas i chassit som gör att bilens känns konstig. Men ett väl tilltaget fjäderbenstag gör skillnad i rätt sammanhang (läs banracing) och då pratar jag inte om dessa i aluminium, dom är oftast alldeles för veka för att göra något nytta. Finns heller ingen risk att du har sönder något med ett monterat stag. Det värsta du kan råka ut för är att de tar i huven när du ska stänga första gången. |
|
|
Hej! Nu ska jag svära lite :) Jag monterade ett fjäderbensstag på en Ford Scorpio som jag hade för många många år sedan. Upplevelsen var ungefär lika stor efter monteringen som när jag skiftade däck från vinter till sommar. Så på just den bilen blev det ett litet underverk :). Jag tycker att du helt klart kan montera ett stag, blir det skillnad så blir det skillnad, blir det ingen skillnad så har du inte blivit så mycket fattigare men fått ett aningens pimpat motorutrymme :) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Glömde..... På E61 så sitter det ett typ av fjäderbensstag. Länk Nr:5 _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Själv skruvade jag på ett fjäderbensstag från M3 E46 på min 323Ci E46 och förvånansvärt så kändes styrningen märkbart tightare efter - så jag är nöjd. Då med original sportchassi i övrigt (endast bakfjädrar & främe länkarmsbussningar sedan 991223) b och ca 16000mil på mätaren. Var lite skeptisk innan - så det blev en positivt överraskning! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.