AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.488

BMW 528iA -99'a död..

We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Hej kära bmw människor...

Har en bmw 528iA från -99..
Den har stått ett tag, men skulle starta den igår, då slöddrade den igång, gick fint på tomgång i ca 10sek sedan stendöd... Har drygt 20L soppa i, stiften är snustorra, har inte kunnat få hjälp å kolla om det finns gnista, men utgår ifrån att det finns eftersom att bilen går i 2-3sek med startgas... Kan det vara vevaxelgivaren som sagt adjö må tro?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fyll på lite extra soppa i tanken en 10 liter eller så. kan vara internpumpen i tanken som strular också och då går inte bilen vid 15 +- liter pga tankhalvan där bränslepumpen sitter är tom, kan även vara soppapumpen som gett upp eller kablaget till den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Glömde säga att man hör de klassiska pumpsurret under bilen när man vrider på nyckeln till tändningsläge, men får testa med mer soppa imorgon.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det klassika pumpljudet hörs sällan alls iom att den sitter under baksätet í tanken, så låter det "högt" kan det vara början till en dålig pump ev. Om man inte lyssnar precis vid baksätet vill säga. Jag har nog aldrig hört pumpen från förarplatsen varken på 528an el 540.

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Hmmf, de känner jag lite tveksamhet till. På dom flesta bilar jag ägt så hör man hur pumpen under bilen förpumpar i typ 5sek när man vrider till tändningsläget för att bygga upp ett tryck. Men ska iaf försöka kolla pumparna idag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur många E39or har du ägt ?? :)

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
ara denna, men de hör inte till saken.. ;) Ska kolla sedan om jag har soppatryck iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det gör liksom det E39 är inte som alla andra bilar :).
På vår Polo starta pumpen när du öppnar förardörren tex och den hörs lång väg.

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Oki, de känns lite udda... Alla bilar jag ägt (å de e en del) så har jag hört pumpen enbart när man vridigt till tändningsläget. :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
JO visst men i en BMW ska inga sådan ljud höras= komfortkryssare., välkommen till BMW världen !!

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Okey Hasso.... Nu har jag kollat soppapumparna och jag kan tala om att det är pumparna som hörs när man lägger bilen i tändningsläge utan att starta den då den förpumpar, så du kanske inte har lyssnat så noga själv i en e39.....
Nu skrev jag inte här för att bråka om förpumpsljud, men kan säga att det är ett sjuhelvetes tryck in i fuelrailen när bilen förpumpar och går på starten, hela motorn blev dränkt i soppa när vi kollade ventilen på fuelrailen.... Problemet kvarstår, stiften tänder, soppan kommer fram, spridarna öppnar sej ej men bilen går fint som fan när man kör med startgas....

Idéer någon? Vevaxelgivaren dyker upp i mina tankar hela tiden.... Eller kan det vara ett relä för spridarna som spökar?
Det som Hasso menar är att det finns ingen förpump under bilen att lyssna till, så som du beskriver det hela. Pumpen på en E39 sitter, som på de flesta bilar idag, inne i tanken.
Har du normalt tryck i din fuel rail men torra stift så är det något i motorstyrningen som håller spridarna stängda. Det kan finnas flera anledningar, kam eller vevaxelgivare, startspärrsystem, rent fel inne i motorstyrningen strömförsörjningsproblem till spridarna osv.
En rekommendation: Använd ingen startspray i moderna bilar, stor risk för bakslag, sönderslagna plastdetaljer i insug, luftmassemätare osv, detaljer som sugs in, fastnar i ventiler osv, inget bra alls.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok hör man pumpen så är den inte frisk..
Du bör göra en felkodsavläsning annars famlar man i blindo och byter en massa som inte är fel på. Kam och vevaxlegivare hindrar normalt inte start av motorn om inte bägge är trasiga däremot så går de inte så värst bra om en skulle vara defekt. Kamaxelgivaren styr insprutingstiderna. Startspärren stänger av både bränslepump via reläet och tändning så den borde det inte vara.

Kolla säkring 15 så den inte har gått sönder, iså fall ryck ur kabeln till oljenivågivaren i tråget och återställ säkringen växellådsindikeringen spärrar start om denna säkring är trasig pga kortis i oljenivågivaren.

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Får ta och kolla nr 15 sedan då ifall den är skadad lr inte. Har kollat över säkringarna, men man kan ju ha missat något i irritationen..
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Okey, för den som är intresserad så lever bilen igen!!
Jag kollade alla stift och tänddelar, men allt såg bra ut, mätte även upp vevaxelgivaren, men även den gav bra värden... Sedan tänkte jag "äsch, bilen är ändå död, låt oss testa att rycka diverse kablar"..... Sagt och gjort, började med lmm, drog kabeln, vred på nyckeln....... Se på fan!! Bilen gick igång.. Så vart idag och köpte en bättre begagnad lmm och bilen funkar fint igen.... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bra med feedback och att det löste sig, det där är inget vanligt fel att bilen total lägger av för en dålig LMM, brukar ge en massa andra felbilder istället.

Länk
We
15
Webbis
528iA (E39) -99
Jaa, tänkte att, har man påbörjat en tråd så får man ju avsluta den med lösningen.. :)
Så skönt att hitta felet, vet också att bilen kan gå knas med kass lmm, men min vägrade ju starta.
Testade när jag körde utan lmm att plugga in kabeln när bilen va på, men den tvärdog direkt när lmm blev inpluggad.. :) Men nu är allt som de ska igen å hon spinner fint igen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.