|
|
|
|---|---|
|
Hej! Dags att byta svänghjul på min nyinköpta e34 535i -89 Skulle vilja byta till enkelmasse istället för dubbelmasse. Problemet är bara att jag inte vet vilken modell man kan plocka ifrån, samt vilken tryckplatta och lamell som passar?? * anledningen är att det rasslar/dunkar när bilen står på tomgång när den är varm, samt att det rasslar/knarrar något fruktansvärt vid avstängning av motorn. Var inne med bilen på verkstad och undrade vad dom tog för ett kamkedjebyte (eftersom jag trodde det var den som rasslade) men han sa till mig att trampa ner kopplingen och då försvann ljudet :) Det hörs dock lite svagt fortfarande vid avstängning. Hans gissning var alltså att det är dubbelmassesvänghjulet som bör bytas. Någon som vet? Gärna även vart man kan få tag på! schmiedmann kanske? :) Tack på förhand! // Emil | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E34 535i tillverkade fram till och med 02/88 hade enkelmassesvänghjul. Samt vissa väldigt tidiga E34 530i och E32 730i/735i. Annars hittar du detta svänghjul på vissa enstaka E23, E24 och E28 modeller samt flertalet E3 och E9 modeller (var uppmärksam på brytdatumet - mer detaljer får du om du klickar dig vidare på en vissa modell) Länk Och jag tror du behöver koppling och tryckplatta avsedd för enkelmassesvänghjul också. Lite rasslande vid tomgång skall tydligen kunna vara bottenstocken i Getrag 260/6 växellådan, något som är normalt och bara kosmetiskt fel. Eftersom rasslandet försvann när du tryckte ner kopplingen så lutar ju det åt att det kan vara bottenstocken (trycker du ner kopplingen så slutar ju ingående axel att snurra vilket i sin tur gör att bottenstocken slutar att snurra). Försök lokalisera lite mer var ljudet kommer ifrån. Är det starkare från motorn, kring kopplingen eller från växellådan? Kryp under och lyssna med ett stetoskop. |
|
Okej, tack så mycket! :) Får försöka leta lite, har varit inne på realOEM tidigare och kikat men inte fått upp sådanhär jämförelse typ :) Du vet inte vart man skulle kunna få tag på enkelmasse från en tidigare 535 då? :) schmiedmann verkar ju inte ha?? :S inte enligt beskrivningarna på svänghjulen iaf som jag kan se :/ Jaha, där ser man. Kanske är växellådan som det är då. Får som sagt krypa under o lyssna, har sådant instrument på jobbet :) Men har även märkt att när jag svänger snävt (vanligast har jag märkt det i vänster kurvor) och gasar samtidigt så liksom hackar det i kurvan typ, svårt att förklara. Det hackar typ i gången eller hur man ska säga. Vet inte om det har något med detta missljud att göra, vet även att jag behöver byta silentblocken ibak. Men är detta något du känner igen? Mvh |
|
Jo, Schmiedmann har singelmassesvänghjulet - eller iallafall listat. Frågan är om det finns några kvar att köpa - det verkar som att får inhämta det från BMW's centrallager. Länk Men jag vet att det behövs bytas mer än bara svänghjulet när man konverterar till enkelmassesvänghjulet. Skulle du byta så borde det vara enklare att ta det vanliga dubbelmassesvänghjulet. Hackar? Kommer ljudet från framhjulen eller bakhjulen? Samma sida oavsett om du svänger vänster eller höger? Eller olika sidor när du svänger vänster respektive höger? Eller kommer ljudet från motorrummet? Eller från växellådan? Eller från bakaxeln? Eller känns det i ratten? Låter det? Eller vibrerar det bara? |
|
Jaha, är lite dåligt på att hitta tydligen. Har inte vart inne på schmiedmann så ofta precis :P Men nu blir ja lite virrig!! I reg.beviset står det att min är en -89 vilket innebär att det är en M30B35 (eller?? :S) vilket i sin tur innebär att jag har dubbelmasse? (eller?) Men om jag söker på reservdelar på nätet på tex. mekonomen m.fl. så står det att jag har en -88 M30B34 ??? Det är ju en importare så det kanske visas fel info? Men hur tar jag reda på vilken års.mod./månad min bil är ifrån?? det är ju ganska viktigt att veta i detta fall då det gick över till dubbelmasse där någon gång... Jo det är ju sant, det är ju absolut enklast att byta till ett likadant, men planen var att få dit ett enkelmasse, det slits ju ej på samma sätt och är lättare så man får lite bättre acc samtidigt :) Och då skulle man även kunna ha turen att hitta ett begagnat eventuellt, ett dubbelmasse skulle jag inte vilja köpa ett begagnat precis :P Hehe, jag ska köra bilen lite till och ber om att få återkomma med svar på det sista ang. "hackandet" Tack för hjälpen så här långt! :) |
|
Lugn, motorn har egentligen närmare 3.4 liter än 3.5 liter. Men man brukar kalla den äldre motorn som satt i tex E28 för M30B34 och efterträdaren som satt i E34 för M30B35. Det är inte alltid inregistreringen blir rätt. Vad som står i registreringsbeviset är vad skrevs in vid tidpunkten för registrering. Inte alltid det blir rätt där. Mycket enkelt att ta reda på när din bil är tillverkad, det är det som gäller. Min bil är tex tillverkad den 7 juli 1988 men är ändåså registrerad som en -89. Leta upp de 7 sista siffrorna i chassinummret (står på besiktningspapper eller titta själv vid framrutan mellanan vindrutetorkarna eller på plaketten på insidana av motorrummet på höger sida). Gå sedan till www.realoem.com och fyll i detta där det står "Serial Number". |
Du kan även gå in här, då får du även information som utrustning och dylikt. Länk |
|
Tackar! :) Får kolla upp numret :) Återkommer ang. "ryckig gång", justerade ventilerna idag och skall beställa ny rotor, fördelarlock, tändstift samt ventilkåpspackning innan bilen kan köras igen :) |
|
|
Hej igen! Har inte lyckats uppleva "hackandet" igen, får väll se om det dyker upp igen eller inte. Kollade upp chassienummret och fick detta resultat: 08/1988 E34 535i Limusin M30 Europa Vänsterstyrd växel :) Men åter till missljudet, om det nu är lådan eller vad det kan vara. Idag så satt en kompis till mig i bilen när den skulle startas, han har inget körkort så jag sa till honom att lägga ur växeln först (den stod med 1:ans växel i) Så han drog ur den utan att koppla, så det blev ett "dunk" när den lades ur :S När bilen sedan startade lät det rent förjävligt, det knackade och levde, jag satte mig i bilen fort och kopplade, då försvann det. Testade släppa upp kopplingen och ljudet kom tillbaka, men något mildare. Testade lägga i växel och släppte upp lite lätt för att lyssna efter missljud med växel i, men ingenting lät. Lade ur växel igen och släppte upp kopplingen, då var missljudet ännu mildare. Körde sedan bilen en sväng och sedan var missljudet lika "litet/dovt" som det varit tidigare innan denna incident. Vad låter det rimligast att felet är? Stocken i lådan som nämnts tidigare av "bmw-slangen"?? Eller kan det vara dåligt med olja i lådan kanske?? Ska försöka få tid till att lägga mig under och lyssna så snart som möjligt. Tack på förhand! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.