|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Nu kan jag berätta att jag börjar bli riktigt trött på bmw'n och dess märkesverkstad. -Trodde jag köpte en premium bil som på pappret kostade 500' Jag köpte en 520d manuell 2008 (2009 års modell)och problemen har varit många. Trilskande växellåda, efter mycket tjat byttes den ut. Den nya kändes bättre och 4:ans växeln gick att få in utan"omtag". Efter en kort tid blev även denna trög, vilket jag upplyste de om, men de vägrade göra något mer. Jag trodde det handlade om att kopplingen inte frikopplade fullt ut. I vintras när det var -25 så gick det inte få i en enda växel. Jag fick gå ut och knuffa den en bit så gick växeln in till slut. Ventilationen började efter någon timmes körning gå på högsta varv och ibland med full värme. Det enda som hjälpte var att köra den manuellt. Verkstan hittade inget fel men hade hört om problemet och svaret blev att den kan göra så när det är runt nollan. Inget fel alltså? Rost på bakluckan efter blivit upplyst av tidningen Vi bilägare. Detta påtalades 2010 (2år gammal bil) men har fortfarande inte blivit åtgärdat. Verkstans svar : vi åtgärdar efter turordning. Jag väntar fortfarande , 2 år senare men påminner dom varje gång jag är där, vilket är ganska ofta. Motorlampan tänds. Jag påtalade om detta innan nybilsgarantin gått ut att de hade hänt 2 ggr att lampan tänds men försvunnit vid nästa start. Ingen åtgärd och detta skrevs aldrig ner tyvärr vilket är bittert idag. Efter 2 år tändes lampan allt oftare och bilen togs till verkstan igen. Det var AGR- (motsv EGR) ventilen som var trasig enl felkoden. Denna byttes fantastiskt nog av avgasgarantin, men jag var ju tvungen att påtala detta annars hade jag fått betala. 1 månad senare lampan tänds igen och bilen åker in på verkstan igen. Felkod avgasrelaterat, men nu tror man det handlar om ett stag till turbon som är glapp. Avgasgarantin gäller inte då det är specifikt turbo problem. Som tur är finns den som en reparationssats trots att felet är extremt ovanligt. Denna del kostar bara 125:- men bytet går på över 2500 som jag prutar ner till 1900:-. Bilen går ung en månad till innan lampan tänds igen. Nu indikerar felet AVR igen och ev ska man byta den igen. Jag tycker inte det låter som att det är ett troligt problem och till slut finner man en vacuumventil till AVR'en som läcker och denna byts ut och tas från en begagnad bil. Felet avhjälps utan kostnad till vidare. Bilen rullar en månad till och lampan tänds igen. Nu konstaterar verkstan att turbon måste bytas och diskussionen tas längre upp hos BMW Sverige. BMW ska stå för turbon (ej avgas relaterat fel?!) och jag för arbetskostanden på 4500:- som jag prutar ner till 3500:- innan jag inser att det är lika bra att ta det på motorförsäkringen. Turbon byts, men redan efter någon vecka märker jag att det luktar bränd olja när motorn går varm. Verkstan hittar en o-ring som läcker vid turbon. Någon månad senare tänds motorlampan igen. Nu börjar tom verkstan misströsta. Man byter i alla fall mjukvaran eftersom den var gammal. Detta skulle man gjort vid turbobytet men det blev visst aldrig gjort. Nu tycks ny mjukvara åtgärdat felet som man kan tycka BMW borde ta som goodwill eftersom detta måste ju vara boven från början eller...? Efter 2,5 månad tänds i a f lampan igen, nu börjar bilen hacka ibland när den är kall dessutom, men felet förvsvinner efter 10 sekunder. Verkstan konstaterar att de är elektriskt glapp mellan gasstyrdonet och motordataenheten, troligen glapp/dålig konstakt. Nu vill man att jag öppnar ett nytt försäkringsärende eftersom de "troligen" inte hör ihop. Hur F-n kan vara säker på det. Det blir nog ingen mer BMW för mig tyvärr... Ett premium märke som har väldigt mycket mer problem än Toyota och Kia tillsammans trots att den kostar dubbelt så mycket. Jag antar att det är därför man inte lämnar mer än 2års garanti. BMW ägare har ju råd att reparera sina fina bilar. Suck! | |
|
Att lägga några exempel från AP-forumet som grund för kvalitetsnivå är ingen bra mätmetod. På forum skrivs det mestadels naturligtvis om problem, man vill höra runt med andra, skriva av sig, ventilera osv. Få om ens någon skriver in och talar om hur bra allting är med bilen man äger... Är forumet en bra mätare då? Annat exempel: En Volvoverkstad, eller BMW, eller Opel, eller xxx är oftast full av bilar som behöver service eller har problem på ett eller annat sätt. Är en verkstad en bra plats att bedöma bilkvalité på? Inte precis... där finns ju bara promille av alla bilarna som rullar ute på vägarna utan problem.. Men det finns gott om folk som har verkstäder som kvalitetsmätare.. Exemplet ovan är ju riktigt tråkig läsning och erfarenhet för ägaren. Hoppas man hittar en eller ett par gemensamma nämnare som orsakar alla problemen, det ser gärna värre ut än vad det är när man väl har facit. Att hela tiden gnälla på en bil lite allmänt, t.ex en BMW är ju att indirekt dumförklara alla som gilalr bilarna, som köper bilarna och som håller upp säljstatistiken. Det går ju otvetydigt inte dåligt för BMW, speciellt inte jämfört med en del andra, och så dumma är väl inte alla människor som handlar produkterna..? FP |
|
|
Folke Det är en historia som naturligtvis handlar om en tråkig erfarenhet. Eftersom du läste den så måste den ju vara lite intressant eller? Att man är trogen ett märke men ogärna vilja diskutera hur man blir bemött på tex verkstan. Ja då behöver man ju inte läsa vidare. Det kanske finns fler där ute med samma problem men hur tycker du att man ska skriva om det ska bli rolig läsning? Tidningen Vi bilägare tar ju upp 20% av bilägandet som en kvalitets mätare då kan det väl inte vara ointressant. Att jag skulle indirekt dumförklara alla köpare skulle ju vara att dumförklara sig själv och dessutom trampa BMW älskare på tårna.. Då kan vi väl ha två forum. Ett där man älskar BMW och ett där man påtalar om alla problem så slipper man ju trampa folk på tårna. Allvarligt! Jag har haft 4 BMW bilar tidigare och jag håller med om att det troligtvis inte handlar om kanske så stora problem, Men märkesverkstaden har ju inte lyckats lösa ett ENDA av mina problem och det tycker jag är riktigt illa ! Tack för ordet ! |
|
|
Jag vet inte om du missuppfattar andemeningen i mitt inlägg. Jag håller verkligen med om att du har haft en dålig erfarenhet med din nuvarande bil. Jag lider med dig, verkligen. Sen om det är bilen enbart eller verkstaden eller båda som ger kombinationen av alla problemen kan jag inte svara på. Som jag skrev så är det inte är det inte enstaka händelser eller din erfarenhet som jag refererar till, utan mera långa trådar och inlägg där man allmänt gnäller eller ondgör sig på en viss biltillverkares kvalité, upplevd eller reell osv. Då tycker jag indirekt att man på ett sätt dumförklarar de som trots allt handlar och vill använda dessa bilar... I vårt forum är det ju naturligtvis mest BMW som diskuteras, och i forum, oavsett bilmärke, tar man ju ofta upp problem osv. Det är i detta sammanhang jag tycker man skall fundera på det jag skriver i inlägget ovan. FP |
|
|
Folke, Ok, när jag läser det du skrev igen förstår jag dig bättre. No hard feelings ;) Jag kände att jag ville skriva av mig lite av frustrationen och tanken var att jag kanske skulle kunna få tips om vad det kan bero på av någon Pro-medlem. Det blev en tråkig historia men jag skickar den till BMW Sverige så kanske dom tycker det är något att fundera på hur man ska ta det vidare. Det tär på ett BMW-hjärta att ta ledigt från jobb, få till det med barnens skjutsningar, glåpord i fikarummet etc.. Om det nu handlar om ett "skit fel" så kan man ju tycka att man försöker lösa det någorlunda snabbt. Ingen tycker ju sånt här är kul förrän man äntligen finner felet. Jag hoppas BMW kan hjälpa mig ur detta träsk av problem. |
|
|
Mycket i texten låter som om du har en verkstad som gör ett dåligt jobb i vissa fall och i andra fall famlar de i mörker när det gäller felet. Tråkigt med verkstäder som har tappat all kunskap om hur en bil är uppbyggd och bara förlitar sig på vad en dator visar. Var har de riktiga mekanikerna tagit vägen? |
|
|
ja visst är det så. Sen får kunden betala kalaset. Eller som verkstaden uttryckte sig: Ibland är det så här. Jo man har lyckats med en sak. De har bytt lampan somjag aldrig bad dom göra. När jag sa att jag köpt en ny redan så blev kommentaren: du kanske kan lämna tillbaka lampan. Istället för: Det bjuder vi på Trevlig helg alla. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.