|
|
|
|---|---|
|
Hej gjorde en tråd tidigare om detta men har lite mer funderingar nu köpte nyligen en bmw 523i -98 som rullat 27.000 snälla mil (skötsam ägare senaste 8 åren) Problemet är att kylvätska försvinner kanske nån dl i veckan som det ser ut nu. Hittar inget läckage och oljan ser fin ut och den ryker endast vitt i början (kondens?) och bilen går bra annars så jag misstänker ett läckage någonstans som ej "syns" kanske endast vid "hårdare" körning ? Ska byta termostat då den inte verkar stänga riktigt så då byter jag termostathus samtidigt men frågan är ska jag byta vattenpumpen på engång när jag lix är där och skruvar ? en vattenpump från skruvat.se kostar 650kr men hur mycke jobb är det att byta den? Bilen har aldrig gått varm i min ägo och tempen ligger stadigt Men kom gärna med tips och ideer! | |
|
Kondens eller så trycker den ut jättelite vatten. Kanske när motorn är avstängd och vattnet blivit varmt av körning och det är högt tryck fotrfarande så trycker den ut så det blir liten ansamling. Blir det någon skillnad om du börjar med att släppa på trycket efter körning? Troligtvis är det kylaren, om du lyser längst ned mot plasten tror jag du kommer hitta läckage. Vattenpumpen är pissenkel att byta, skaffa dig en 32mm nyckel att lossa fläkten med, den är dock "felgängad" så lossa den genom att slå mot andra hållet, tryck mot remmen så slirar den inte när du slår på nyckeln för att lossa muttern. Vill du behålla så mycket vatten som möjligt i motorn och slippa lufta lika mycket så skaffar du klämmor att täta gummislangarna med. Ciao |
|
| Kylaren är utbytt mot en ny för ca 4 år sen så den borde ju vara hel.. får nog lämna in den på provtryckning | |
| Hej! Lånar denna tråden lite, jag verkar ha samma problem har fyllt på vatten så mycket som där står i boken men nästa gång man kollar så är där inte lika mycket enligt flottör pinnen. min ryker också lite vid kallstart men har nyligen bytt olja och där syntes inget på den nya och har även kollat den nya oljan. motorn har inte gått varm och verkar som att den bara sjunker ner till en viss mängd men sen blir där. någon som vet vad det kan vara? | |
|
Det är rätt vanligt att locket till expansionskärlet kan trycka ut vatten - BMW har uppgraderat utförandet och köper man ett nytt hos BMW får man det nya utförandet. Jag skulle nog börja med ett nytt lock och även kontrollera så inte expansionskärlet har spruckit - det är också vanligt efter några år. Sprickan brukar uppstå ungefär mitt på ena sidan av kärlet och är lodrät - kan vara svår att se i början! Att tänka på: om man fyller för mycket vätska i exp.kärlet kan lockets övertrycksventil öppna och skjuta ut ganska stor mängd vatten även om allt är som det skall i övrigt! Om inte pumpen är bytt och bilen har gått +20.000mil, skulle jag nog rekommendera att byta i förebyggande syfte. Bytet är enkelt - har själv bytt på E46:an och det är samma utförande. Pump hade jag hellre köpt här: Länk Skruvat.se säljer mycket kinatillverkade delar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tror oxå att det är locket till expansionskärlet. när du kört bilen varm och stängt av den lägg örat till locket. då kan du höra ett pysande ljud. 195 kr på BMW. Bäst och billigast vattenpump köper du från Motornord 395 kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.