|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tog av vingen på min BMW idag! Fan va ful den blev utan vingen! Hur som helst... i samband med det så tror jag att jag knäckte ena skruven. Hur fasen ska man demontera en sån här vinge på "rätt" sätt? När man öppnar bakluckan så sitter det ju två plastpluppar som man måste peta bort. Då kommer man åt två stycken muttrar som sitter på vardera sida. Är det inte bara att sätta på en hylsa och förlängare och skruva ut dessa?... Jag gjorde i alla fall så och det gick till en början. Jag började med höger sida först. Det tog emot när jag började dra och sedan släppte det, alltså var den åtdragen till ett visst moment och det tydde ju på att jag gjorde rätt. Men sedan när jag började skruva så kom den aldrig loss, skruven gick bara runt liksom, men vingen lyfte lite från luckan... jag tog några varv till och det gick sedan att trycka upp vingen för hand... men jag lät den stå kvar till dess att jag dragit loss den andra skruven för att kunna lyfta den rakt upp och inte snett och förstöra dne. Det stter något slags gummi där runt skruven... det går sedan in i vingen... eller? När jag började med vänster sidan gjorde jag likadant, men den satt fast mer liksom... då brast den... men den skruven såg ju helt OK ut, det fanns till och med lite olja kvar på den från monteringen, medans den andra skruven på höger sida var nästan helt rutten... Vad ska jag göra nu när skruven är av på vänster sida? Går det att fixera vingen på annat sätt? Eller är det ny vinge som gäller? Jag skrev några uppgifter om den här: Pfeba Typ Nr. 591 Material PUR Hersteller Pfeba Heckspoiler BMW E36 Typ: 9410 494 Typzeichen KBA 37088 Vad kostar en sån här? Och går den att köpa i butik? Jag kollade med BMW och de hittade bara en med bromsljus som gick på 2900 kr, och de kunde inte ens beställa den längre. Jag ser på nätet att många har Pfeba vingar på sina BMW bilar. Är det här en OEM tillverkare för BMW? Alltså är det original vinge? Eller är det eftermonterat? Jag kan återkomma med några bilder senare eventuellt. Men jag hittade den på Bimmers.no och där var det en kille som sålde en sån för 500 norska kr. Där finns också några bilder. Här: Länk | |
|
Är det gängan som är paj? Det finns gängreparationssatser. Jag använder ibland kemisk metall i dåliga gängor, borrar och gängar om. Fungerar ibland men inte på alla material och inte vid för höga belastningar. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.