AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.679

Chassiuppgradering av E92 335i med mer effekt?

Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag funderar lite på uppgraderingar av chassit på E92an och vill höra med er andra som kört med hög effekt ett tag vad ni gjort eller rekommenderar för chassiuppgraderingar för att hantera kraften och fortfarande kunna svänga bilen?

Mina tankar: Man får snart svårt att få ner kraften i marken och stabilisera baken känns viktigt, hoppande är aldrig trevligt. Kraftigare bakre krängsningshämmare (H&R/M3 E93) och kanske samtidigt subframe bussningar (solida) samt fjädrar känns som viktigast tillsammans med en uppgraderad diff för att få fäste.

E92 är ganska understyrd som standard vilket gör att man ändå bör ordna bättre grepp fram innan jag hårdar till baken, för att inte förstöra kurvtagning ännu mer, alltså bör jag öka på camber fram innan jag går på baken eller tänker jag fel?

Frågan är väl egentligen i vilken ordning man bör gå från en stock m-sport för att samtidigt kompromissa grepp i kurvor med att få ner effekten. Det är alltså en allround setup jag vill åt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tänker mig att steg 1 är en differential med bromsverkan, sen efter det får du se vad som behöver göras.

Det kanske löser dina problem utan att du behöver byta allt för mycket annat.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, det är kanske sant och man förenklar inte installation av annat genom att ner diffen? Den tas ner med övriga bakvagnen intakt och måste inte ner igen när subframe ska ner (det är det stora jobbet vad jag förstår)?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Solida bussingar känns som en motsats till allround i min värld.

Vilken budget tänker du dig? En ny quaife-diff kostar ju en del, men jag vet att det i alla fall finns/fanns någon på forumet som installerat en.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, man vill gärna åka en kärra med bytta bussningar i subframe innan man tar steget dit men dessa skall inte ta bort all komfort då du fortfarande har bussningar i hjulupphängningen som håller komforten acceptabel vad jag förstår. Självklart är det upp till var och en vad som är ok komfort också, många tycker m-sport är hårt.

Gör man krängare bak bör man nog veta vad man skall göra med bussningarna iaf då man inte gärna tar ner det igen för dessa.

Som du säger handlar det om en hel massa pengar för diff och lika mycket till för övrigt om man lämnar bort det. Mycket skruvande. Jag säger inte att jag skall göra detta och har inte satt någon budget utan undersöker endast alternativ och möjligheter idag. Stor chans/risk att jag nöjer mig med fjädrar/coilovers i slutändan..
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
johmei: För att få ner kraften i backen säger jag som jag sagt till dig flera gånger, diff, diff, diff...

Det finns en gammal tråd här på AP gällande diff som även länkar in till erfarenheter i den stora trimningstråden:

Länk

Gällande ökad camber fram (negativ camber pratar vi då): Jag gjorde ju en hjulinställning här om veckan, killen som gjorde den sa att man inte kan få så mycket negativ camber fram, inställningsmöjligheterna är ganska små. Jag har själv max på min bil nu och det är väldigt lite (kan dock skilja lite från bil till bil). Så för att få mer negativ camber behöver man byta delar i upphängningen (fråga mig inte vilka delar).

Dock vet jag inte om det är att rekomendera en väldig massa camber som enkel lösning på problemet. Ökad camber kommer göra att däcken värms upp mycket mer. Så länge som du kör med vanliga gatdäck så har du snarast problemet att de överhettar på bana så ökad camber kommer kanske göra bilen snabbare över ett varv men slita mer däck och göra att däcken överhettar på bana. Byter man till R-däck som kräver värme för att funka så är det en helt annan sak.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Missa inte heller filmen i den länkade tråden, Heartware och Pea testar flera runs med liknande effekt men diff på Heartwares bil. Bilen som Pea kör är numer Big Toms dräpare så det är ju ingen dålig kärra som åker på spö heller. Filmen visar med stor tydlighet hur mycket skillnad diffen gör när greppet inte räcker till (blött underlag i detta fallet).

/DJ
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Jag har monterat en Quaife-diffbroms i min Z4 3.0si. När jag köpte Z4:an var jag besviken på att innerhjulet bara spann med antispinn avslaget, med antispinn på blinkade lampan som ett disko när jag gasade i en kurva. Med diffen är det en helt annan sak. Jag vill absolut rekommendera den även om det kostar en fet slant. Jag köpte min genom PEAN Sweden och lät JMB Optimering montera den.

När det gäller understyrning har jag själv tänkt försöka lösa det i år. Förra året bytte jag krängningshämmare som förbättrade det en del. I år ska jag montera fjädringskit som ger bättre förutsättningar. Men framförallt ska jag försöka få mer negativ camber fram. Idag har jag bara -0,8, men vill få ca -2,5. Håller på att titta på camber-plates för att få till det. T.ex. Länk verkar vara en av de bästa.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Peggen: Vad betalade du för en Quaife-diff? och vad kostade det att montera den?

/Jonas
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Diffen kostade nästan 12 tusenlappar. Monteringen knappt 5 tusen. Det är ett stort jobb att byta! Passade på att byta krängningshämmare samtidigt då båda jobben kräver att stor del av bakvagnen plockas bort.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Peggan, lät som en vettig peng för diffen. Jobbet kostar nog ofta mer. Främre bärarmarna kan bytas mot M3 delar för lite mer camber å bättre bussningar. Ligger och väntar på montering till säsongen tillsammans med annat skoj i framvagnen för mig. Men vill så gärna ha diffen men kan inte motivera pengen än..
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
för 335 behövs inte ta ner krängningshämmare .
Diff, M3 delar fram och bak och coilovers. då har du en bra chassi på bilen
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
sorry menade del av bakvagnen inte krängningshämmare för att kunna installera krängningshämmare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.