|
|
|
|---|---|
|
Har precis införskaffat en M3 E46 som är lite slapp i baken. Tänkte att jag skulle byta alla bussningar i bak/framvagnen, men har lite svårt att bestämma vilka bussningar jag skall använda. Först tänkte jag köra Powerflex över allt, men efter att ha läst på lite så blev jag tveksam: Länk Millway verkar ju definitivt hålla, men det verkar finnas ökad risk för subframe-ras om man byter bussningarna för infästningen i subframe. Dessutom tycker jag mig ha läst att allt transmissionsljud går rakt upp i kupén med alubussningar i subframe. Som planen ser ut nu så blir det nog en mix av dessa olika bussningar: * Länkarmar fram & bak: Millway ALU (Dessa väl sig mest!?) * Subframe & diff: Powerflex (dessa sitter ju ganska still) * Krängningshämmare: OEM (för att bibehålla någon form av komfort) All input i ämnet tages tacksamt emot! | |
| (Dessa rör väl sig mest!?) ska det stå ovan.... edit-funktion tack! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag skulle ställa mig frågan - vad kommer jag att göra med min bil? Snackar vi bara lite "gatrace" så är jag övertygad om att BMWs tekniker har optimerat originalbussningarna tillräckligt för att kunna "hantera" det. Skall du ut på bana så tror (obs bara tror) jag att det inte räker med bara bussningar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Jag har för avsikt att köra bana med bilen, men den ska gå att använda till vardags också. Självklart kommer övriga komponenter uppgraderas också. Jag ville höra om folks erfarenheter av dessa bussningar, inte allmäna spekulationer. BMWs tekniker har ju kompromissat fram en lösning som ger gatukomfort, det är ju trots allt en vanlig personbil som vi snackar om. Den är definitivt inte optimerad för racing från fabrik. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ok sry men då bör du nog också fråga om råd angåede de andra komponenterna också då det liksom hänger ihop. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Hej! Jag kan bara snacka gott om millway. Supernöjd med deras produkter och deras service är helt outstanding. samt så hjälper de dig att få bilen inställd helt efter dina önskemål. Ska du ha ner bakaxel så hade jag i förebyggande syfte kollat så infästningen för denna är okej. Sen hade jag förstärkt upp försäkerhets skull. När du ändå är på gång så kan du även byta stötdämparlagerbak millway har även detta. Jag har deras alubussningar, camberplates fram, camberstag bak. Funkar hur bra som helst. Har dock inte testat powerflex så kan inte uttala mig om dessa. Men prata med Marcus eller Samuel på millway berätta vad du söker och vad målet med bilen är så ger dom dig ett svar på vad du ska satsa på. Med vänlig hälsning, Martin |
|
|
Glömde. Med alubussningar förmodar jag att det rör sig minst:) Har som sagt inte testat powerflex. Har du när till horda? Med vänlig hälsning, Martin |
|
| Om man ska byta ALLA bussningar i bak, då måste väll bakaxeln ner? Om nu så är fallet rekommenderar jag dig att svetsa dit förstärkningar i infästningen till subframen, lika bra att passa på då det ändå kommer behövas någongång... | |
| Precis det som skrevs i tidigare inlägg. Bra! | |
|
Tack för bra input! Ja, jag kommer att riva ner bakaxeln, och precis som ni skriver så är det lika bra att förstärka när man ändå håller på. Och precis som meibrant skriver så är det lika bra att byta stötdämparlager bak när man ändå håller på, kommer nog inte vilja riva bakaxeln så många gånger... Mailade Marcus på Millway igår och fick massa bra tips, kul med inhemska leverantörer som dessutom är så serviceminded. Det få bli så mycket Millway-bussningar som möjligt! |
|
|
Samuel och Marcus tar verkligen hand om din bil när man lämnar den där. Helt säker på att du kommer bli helnöjd när allt är på plats. Lycka till! Med vänlig hälsning, Martin |
|
|
Joxgbg: hur gick det och vad blev det för delar? Lite nyfiken. Med vänlig hälsning, Martin |
|
| Hämtade ut ett fullt kit från millway idag, kompletterar med powerflex till diffen. Nu ska jag "bara" montera dom... | |
|
Okej. Ja lycka till! Redogör gärna när du monterat! Så finns det ju underlag i framtiden:) |
|
|
Okej. Ja lycka till! Redogör gärna när du monterat! Så finns det ju underlag i framtiden:) |
|
|
Kör millway produkter överallt på min compact 323ti. Sport eller komfort brukar det heta. Har en kompis med en likadan compact som min och han köpte powerflex för bara några månader sen och nu ville han ha millway bussningar istället. Dels för att bakaxel bussningen hade pajat "powerflex". Visst det låter lite mer men har man fortfarande inredning i bilen så är det inte så farligt. Det blir grym skillnad på bilens uppförande mycket tightare och mer följsam. Kan bara varmt rekommendera millways produkter dom vet vad dom pratar om. |
|
|
Vill man att det ska hålla och vara "underhållsfritt" så är det förstärkningsplattor och alubussningar som gäller för bryggan. Till bärarmarna kör man med lagrade alubussningar. Varför ska man låta bryggan flexa med motorns vrid??? Möjligen för att slita sönder infästningen i karossen i förtid. Kör man med förstäkningsplattor och alu bussningar så får man i solid förankring som inte flexar. Dvs mindre stress för infäsningen Flexet som gummi bussningar bjuder på fotplantar sig i bulten som håller allt på plats. Vridningarna som bulten utsätts för kommer att matta ut metallen som denna sitter skruvad i. Stel brygga Nya bussningar till diffen för den måste få leva sitt liv om man inte kör hardcore style: stel motor och låda alu bussningar till bärarmarna. Så har jag valt att göra plus väldigt mycket mera :) Men det är en förbannat bra början om man vill att prylarna ska hålla. Själv har jag valt att förstärka hela vägen upp och in i bilen. Där sitter alla infästningar kryssade i hop. Sen från alla 4 infästningar( bakre och främre) så går det ytterligare strävor upp till fjädertonen och slutligen en sträva mellan fjädertonen. Fjädertonen är också förstärkta. Det är inte bara stabilt. Det är snyggt också :) Baksätet är kvar likaså packnings möjlighetena. Möjligen lite lidande så klart. Men jag kommer inte vara den som blir omkörd av min egna bakvagn. Det som inte BMW´s lobotomerade "tekniker" lyckades med får man lösa på egen väg. Man kan ju inte se den dåliga bakvagnen som en liten miss.. Speciellt inte då tidigare modeller lider av samma sjukdom!! Bra jobbat Bmw??? För min egna del så flippade allt ur För att små sprickor upptäcktes i samband med bussning byte. Bilen var då helt original med 7800mil på mätaren. Då tyckte jag att det var lika bra att ta det här med förstärkningar några steg längre det behövs uppenbarligen. |
|
|
bayma: har du lite bilder, blev väldigt nyfiken! |
|
|
Vet inte hur man lägger upp bilder på det här bökiga forumet.. Min bakvagnsförstärkning är byggd precis som bilen som finns längre ner i den här bygg tråden. Fast utan buren. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.