AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.498

AIRBAG E39 - Problem med lysande lampa och brunnen kabel

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej kära BMW-Vänner!

Jag har säkert som ni redan sett avyttrat min E61 för ännu en E39 :)

Bilen är en 525 Touring 2002 och köptes med lysande Airbaglampa.
Besiktningen går snart ut och vill ogärna göra en ombesiktning på hela bilen
så känner att jag måste få ordning på den här hemska lampan nu!

Följande 3st felkoder finns:

12 Ignition circuit ZK11 / Airbag Passenger Stage 2
4 Ignition circuit ZK3 / Airbag Passenger Stage 1
112 Seat occupancy sensor

Den sista koden för sensormattan känns vanlig och jag och min kollega gjorde samma procedur (enligt Hassos eminenta mektips Länk ) som på hans bil Länk men koden försvinner inte ändå.

Vet inte om det spelar roll men passagerar airbagen är urkopplad pga. barnstol av BMW någon gång förr i tiden (intyg finns)
Ska väl dock inte ge någon felkod tycker man?

Det stora problem är dock att en kabel har brunnit... Brunnit rejält under stolen.
Den sitter i den gula kontakten under stolen, eller satt i den gula kontakten ska man kanske säga. Den är totalt eldad hela vägen ner under golvet där jag inte kan följa den längre. Risken är ju att den tagit med sig någon annan kabel eller att just denna brunna kabeln har med airbagen att göra. Jag hittar dock ingenting på vad den kabeln är för något, det är verkligen här jag behöver hjälp, så:

Den GRÖN/LILA kabeln under passagerarstolen som sitter i den gula kontakten... vad gör den?

Tacksam för raketsnabba svar!

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sitter och Googlar ihjäl mig just nu.
Jag har kommit fram till att Grön/Lila kabel är till förarsidans stolsvärme när det gäller E46.
Men nu är detta passagerar sidan och det är en E39 det gäller.
(ps. stolsvärmen fungerar ej på någon sidan) Så skulle kunna vara detta men vill gärna veta 100% vad kabeln är till för.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har nu prövat att sätta dit en annan styrmodul samt en verifierad by-pass koppling för sensormattan som vi vet fungerar från kollegans bil.

Detta hjälper inte heller, fortfarande samma felkoder och fortfarande samma undran.

Vad går den Grön/Lila kabeln till i det gula kontaktstycket under passagerar stolen?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
här kanske?
Länk

FAF
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du vet att koderna måste nollas och de försvinner inte även om felet åtgärdas?
Violett/grön kabel finns förutom enligt länken ovan även till kontakten i bälteslåset på de marknader som använder denna.
En totalbränd kabel här kan egentligen inte uppstå, då måste original säkring 40 (5A) byglas över eller bytas till något mycket kraftigare, förutom att kabeln måste kortslutas mod chassi.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mycket riktigt så är kabeln Violett/Grön inte tvärtom som jag först trodde, nu gick det upp ett ljud.
Håller på med det nu och är ända ute i sidobalken och den börjar se bättre ut men är fortfarande oisolerad/sönderbränd på vissa ställen.

I alla fall skönt att veta vad den går till, jag var ju inne på stolsvärmen först men nu när man vet att den går till sensormattans modul understolen så känns airbagfelkoden rätt självklar :)

Jag skall kolla säkringen och byta den till korrekt ampere innan jag ersätter kabeln.
Felet känns väldigt ovanligt. Antingen beror det ju på en defekt/kortsluten sensormattsmodul under stolen eller så är det helt enkelt nån fabrikationsmiss från BMW att isoleringen på kabeln någonstans har varit dålig?

Stort tack för era svar hitintills, jag återkommer om hur det går men jag lägger nog ner för dagen nu :D

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Håller på att byta kabeln, Kan man på något se var kabeln kommer i från kanske jag kan dra en helt ny i stället för att skarva den under golvet.

Sånt här ska ju inte kunna hända, Säkringen är hel och är 5 AMP som den ska vara, dock så är det inte en originalsäkring så någon gång är den bytt och det kan ju varit någon som satt i en större för den höll på att smälla hela tiden, Fått kabelbrand, blivit rädd och satt i en 5 AMP igen och sålt bilen illa kvickt.

Om jag skarvar på kabeln i golvet kan jag sätta en säkring där också på 5 AMP för säkerhetsskull eller blir det fel då?

Jag har tagit lite bilder på eländet i alla fall:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Du får undersöka hela längden, isoleringen kan vara genombränd på andra kablar också. Hela kabeln måste bytas, säkring på halva vägen är ingen lösning.

Även 30-40A säkring skulle brännas av vid en direkt kortis, större kan man knappast ha monterat på platsen för originalsäkringen.
Det verkar nästan vara något annat som orsakat felet.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja, säkrast vore nog att byta hela kabeln.

För mig som inte är någon hejare på el-scheman, går kabeln någon annan stans eller går den direkt från säkringsdosan i handsfacket till sensorsmatts modulen under stolen? Schemat: Länk

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Man ser tydligt att det blivit ganska svettigt i kontakten understolen (bilsidan).
Däremot på stolssidans del av den kontakten finns inget bränt. Kabeln är heller inte skadad eller bränd på något sätt i den delen som går understolen fram till sensormattsmodulen Länk

Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Vad är det för styrmodul du har bytt? Är det styrmodulen till hela airbagsystemet så måste den kodas in i bilen innan den fungerar. Sen måste du som tidigare skrivits nolla felkoderna då dessa inte försvinner av sig själv.

//Micke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är modulen under stolen som jag prövade byta men problemet ligger snarare kortslutningen av kabeln som måste bytas.

Är det elstolar på bilen?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nope, inga elstolar. Vanliga sportstolar utan elstyrning med stolsvärme.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tittar man på detta schemat i stället så är det som Folke säger att den går till bälteslåskontakten också. Länk

Jag har även hittat spår av att någon har haft nere hela eller delar av instrumentbrädan, Felaktigt monterade clips/fästen samt avsaknad av vissa skruvar samt ett trasigt fläktmotstånd i handsfacket.

Med lite tur så är det någon höjdare som har råkat klämma sönder en kabel och det är därför kortslutningen har uppstått.

Rivning av instrumentbräda påbörjas i morgon :/

Tittar man på detta schemat förstår man snabbt att en bakström från F40 (säkringen men det brunna kabeln) kan ställa till med en hel del. Rent teoretiskt så ligger det i så fall med tändningsläge 0 då även ström fram till säkringarna F37-F35 Länk

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sådär ja!

Nu är kabeln bytt från säkringen ner till distblocket under säkringsdosan, samt kabeln mellan distblock och underredet av passagerarstolen. Kabeln som går från distblocket mot förarsidan under instrumentbrädan var ej smält eller brunnen vilket tydde på att felet tack och lov fanns mellan distblock och passagerarstol.

Det som hade orsakat kortslutningen var ett alldeles för hårt draget buntband under passagerarstolen vilket hade legat och gnagt sönder isoleringen på kabeln som sedan kortslutits mot en jordkabel i samma härva.

Felkoden för sensoramattan är nu borta.

1 av 3 koder alltså fixade. Nu behöver jag verkligen hjälp av er att tyda dom andra 2 koderna. Länk

Som jag sa innan så är Airbagen urkopplad av BMW men det ska väl inte ge några koder: Länk

Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Om airbagen är satt som inaktiv i systemet så måste du dra ur kabeln ur airbagen annars får du felkod. Så om passargerarairbagen är inkopplad så prova att rycka ur kabeln och sedan radera felkoderna.

/Micke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men borde inte BMW ha gjort detta när dom kopplade ur Airbagen?
Får kolla detta i morgon men jag har för mig att jag såg att en kabel var inkopplad när jag kröp där under tidigare i dag: Länk (ytterst obekvämt)

Fi
28
Fintus
BMW 523ia Touring -99
Kolla det.. Men du behöver ju inte krypa under det räcker att öppna locket ovanpå instrumentbrädan.. :-)

/M
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kommer man verkligen åt kontakten då?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.