|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
har bytt till 75w d2s i mina halvljus. om jag kopplar via relä så lyser lampfel i instrumentering och relät får fnatt, så jag har kopplat strömmen till ballasterna direkt med originalkabeln utan relä... kommer jag att bränna ljusmodulen om jag har så? finns det nåt annat bättre sätt att koppla på? har testat med "light warning canceller" och relä, det hjälpte inte, varningslampan tändes och relät får frispel och slår av och på om vartannat ändå. det lyser MYCKET bättre, men jag vill definitivt inte paja nån dyr elektronik, så jag är tacksam för alla tips :) | |
|
Har du bytt ballast eller kör du med originalballasten? Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
| bytt till 75w ballast och 75w lampa, att bara byta lampa lär väl inte göra nån skillnad, eller ? | |
|
Precis min tanke, eller ja, ballasten lär nog brinna upp direkt :D Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Ett mellanrelä måste du ha för att inte riskera effektkretsarna i ljusmodulen. Med extralast parallellt med reläspolen skall du inte få några problem. Du kan ju tillfälligt testa med att hänga en halogenlampa 55W som extralast, då har du samma last som en originallampa. Reagerar ljusmodulen ändå och så har du ett annat problem. Med säkerhet så sprutar ditt uppskrämda HID-kit med drivenhet osv ut en massa störningar på elsystemet, det är ett vanligt problem. Kineserna är inte så jättenoga med EMC-skydd, filter osv. Kan man spara några kronor så gör man det, garanterat. Du har inte den korkade kabeldragningen där 12V-kablaget går fram i lamphuset osv tillsammans med HID-brännarens (lampans) kablage? Isf, ta bort och håll väl åtskilt från lampans kablage. !2V-kablaget skall gå från originalkablaget, eller i ditt fall från reläet, kortaste vägen in i drivenheten. FP |
|
|
Har haft flera olika xenonkit tidigare av olika fabrikat och watt och de har ALLTID stört radion när det varit dålig mottagning men dessa gör inte det :) Jo, om jag har en halogenlampa inkopplad i motorrummet funkar det bra utan varning... Så vad sätter jag som last då istället för en lampa, vill ju inte ha en glödhet lampa där inne? Och hur mycket ström måste det dra? |
|
|
Tycker verkligen inte om idéen med att köra 75w xenon i halvljuset, det är redan alldeles för många 740 raggare som sätter i 55w xenon i halvljusen för att de tror att det är rätt men det bländar ju helatiden i alla tänkbara vinklar... Skulle kunna gnälla mig trött på ämnet Men det tänker jag inte göra jag tycker bara inte att folk ska fortsätta göra fel... Och för de som inte vet så motsvara 35w xenon 55w halogen och 55w xenon - 90/100w halogen, i helljusen skiter jag i vilket watt antal ni har för jag räknar med att ni bländar av vid möte... |
|
|
Man brukar behöva hänga på runt hälften av den ursprungliga effekten som last eller 2-2,5A. Bara att prova sig fram. Pirelli86: Du är lite snål i jämförelserna halogen vs. HID. En 35W HID med typiskt 4200K färgtemperatur ger c:a 3ggr mera ljus än en 55W halogen. Samtidigt ger inte 165W halogen 3ggr mera ljus än 55W så man får akta sig för att blanda ihop watt och lumen osv. I rättvisans namn skall man inte förvänta sig att de uppskrämda HID-satserna på 55 eller 75W osv verkligen ger den utlovade prestandan, men lite mer än original 35W bör det ju bli. Men jag håller helt med, alltför många trycker in eftermarknads HID-satser i strålkastare som är riktigt olämpliga, med vanlig reflektor och räfflat glas osv. I elipsoidstrålkastare med lins osv i gott skick är riskerna för bländning mindre men den finns där om man inte ser upp. Stor risk för felaktig ljusbild osv finns alltid när man använder HID-brännare som har konverterade socklar, dvs allt utom original D1/D2 modeller. Det finns alltid en anledning till att det är otillåtet att konvertera strålkastare som inte originalt är byggda för urladdningslampor, halvljus, helljus, dimljus osv, tråkigt men sant. Tyvärr är det ju så att ju fler som tricksar med detta, dvs modifierar helt galet osv, desto mera kommer regler, kontroller osv att skärpas. FP |
|
| @Folke: Har de ändrat på reglementet det senaste året? Jag frågade nämligen uttryckligen om xenonkonvertering av helljus när jag besiktade bilen förra året och fick svaret (han visade till och med deras regeltext) att bilprovningen inte brydde sig om konverterade helljus. Ska besikta bilen nästa vecka och det vore irriterande om jag får underkänt på besiktningen i år för att det inte är ok längre. | |
| De kommer inte att gnälla på dina helljus. | |
|
Jag irriterar mig oxå på folk som sätter xenon i lyktor som inte är gjort för det. Men mina lyktor är ju det, dessutom är det rätt sockel oxå (dvs d2s) inga adapters eller nåt... Har kört ca 30 mil igår kväll och ikväll och inte en enda bil har blinkat, så det verkar ju inte blända :) Kan ju iofs bero på att 150w ser svagt ut efter att de haft 720w xenon emot sig innan jag bländar av :) Folke: 2-2,5W skriver du, det ska alltså dra 25-30w då va? (2-2,5 * 12-14 v?) Men vad sätter man istället för en lampa som blir glödhet? motstånd? Jag kan inget om sånt... |
|
|
Ni har rätt och ändå fel båda två...) Lite förenklat kan man säga att kontrollprogrammet hos bilprovningen och deras moment vis kontrollbesiktning innefattar inte helljuset öht. Men detta ändrar inte regelverket för vad man får göra med t.ex lampor och strålkastare. Detta bestäms redan i de EU-gemensamma reglerna för fordon, dess typgodkännande, helfordonsgodkännande osv. Reglerna är glasklara, ingen modifiering eller ombyggnad av befintliga och e-märkta ljusanordningar är tillåten. Dessa regler kan man ta del av hos t.ex Trafikverket, det finns mera än t.ex strålkastare som inte ingår i besiktningsprogrammet men som ändå kan ge nerslag t.ex i en flygande kontroll hos sherifferna osv. Var och en gör givetvis som man vill och man kan alltid chansa osv. Det rätta i ett fall som detta är ju att besiktningsteknikern upplyser vad som gäller på ett sakkunnigt vis, inte att man inte bryr sig osv. Jag brukar anses som tråkig i ämnet för att jag påtalar detta, tag det som upplysning, jag har redogjort för "sanningen" flera gånger med länkar till regeltexten osv. En viss bättring verkar även ske hos några som säljer eftermonteringssatser för HID osv, t.ex hos Biltema som nu tydligt skriver vad som gäller i katalogen osv. Mera seriösa tillverkare som t.ex svenska NBB (fjärr och extraljus) har också alltid varit relativt tydliga. Jepp helt rätt läst: även dessa lampor innefattas av reglerna.. FP |
|
| Bilar som inte är helbilsgodkända borde man ju få xenononvertera helljuset på utan man bryter mot några regler? För det finns väl ingen lag som säger att helljusen (på ej helbilsgodkända bilar) måste va e-märkta, eller? | |
|
Det är ju just det som det gör, e-märke fanns på lampor och strålkastare (och en del annat) långt innan begreppet helfordonsgodkännande började gälla. Titta gärna efter på lite äldre lampor osv. FP |
|
|
mo_tattoo Jepp, i ditt fall är det ju HID-strålkastare från början. Lite sifferförbistring i ditt senaste inlägg eller? Men jag förstår hur du menar och 2-3A eller 25-35W bör som sagt räcka för att lura ljusmodulen till att inte felindikera osv. Helt riktigt så sätter man effektmotstånd till att bränna bort effekten. Värdet på motståndet går enkelt att räkna fram, du behöver runt 4 till 5 Ohm och motståndet måste tåla den önskade effekten och lite till, gärna 40-50W för att inte frestas och gå sönder. Det finns utmärkta motstånd med metallkapsling att skruva mot lämplig plåtyta för att kyla bort effekten. FP |
|
|
hur som helst har jag ju xenon original, har nivåjusteringen osv. ljusbilden är knivskarp, det slipper inte ut nåt ljus alls uppåt och som jag sa verkar ingen bli bländad så jag är iaf nöjd... så åter till ämnet: hur gör jag för att vara säker på att inget går sönder? jag kopplar alltså via relä men måste ha nåt som drar 25-30w på helljuskabeln. men vad är lämpligt att koppla där? funkr det med något slags motstånd eller vad ska jag ha? |
|
|
du hann före mig, Folke ;) men var hittar jag då ett sånt motstånd? kollade lite på elfa nu, där finns det ju förstås, men vad mer exakt ska det heta? kan ju som sagt inget om sånt här... kan du kanske länka till nåt du tror funkar, du verkar ju veta vad du pratar om... |
|
|
Exempel Länk på 50W motstånd av den typ som Folke avser (misstänker jag). 105 resistansvärden att välja på. mvh/ Anders |
|
|
Aha, bruten länk. Provade först att klippa in länken i webbläsaren utan problem. Suck! mvh/ Anders |
|
| Vad händer om du kopplar in en liten 5-wattare för att lura ljusmodulen? | |
|
Ah, forumet klarar ju inte att länka https (grrr), copy/paste in i webbläsaren så skall det fungera. Ursäkta trippelpost. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.