|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Varför ställdes bilen av, nåt som gick sönder? Låter märkligt att ställa av en då sju år gammal bil om den är helt okej.. | |
|
Det är ju den stora frågan... Han sa att det var något med bromsarna..det låter ju lite underligt kan man tycka. Det jag vet, eller det han har sagt är att motorn knackade så han lämnade in den på verkstad, där kom dom fram till att det hade varit dålig olja i motorn så dom böt ramlagren efter det ska den ha funkat bra. Precis efter hade det hänt något med avgassystemet så han lämnade in bilen igen och sa åt dom att laga. När han skulle hämta ut bilen fick han en faktura på 12.000, hela avgassystemet byttes då ut.. Om det sen händer något med bromsarna kanske han fick nog, vem vet. Det jag vet är att det ska bli intressant att försöka verifiera att miltalet stämmer, vilket jag inte kan göra innan jag står som ägare på bilen. Kollar man på inredningen så ser den ut att vara i nyskick, speciellt baksätet så någon gammal taxi är det förhoppningsvis inte ;) |
|
| Tror nog att just miltalet är det du behöver bekymra dig minst för. Jag skulle nog börja med den låga aktern. | |
|
Räknar kallt med 2000kr per sida och bälg, hoppas på att kompressorn fungerar annars blir det runt 2000kr till från bildelsbasen. Det jag är mest orolig över föritom hur motorn kommer låta är det elektriska. Det blir en besiktning + E-diagnos, det kan ni ge er på :) |
|
| Lägg upp lite bilder på skönheten, Före och efterbilder. Sånt är ju alltid kul att se :-) | |
|
Om du menar bilprovningens "felkodsläsning" med "E-diagnos", skulle jag lägga pengarna på annat eftersom det är slöseri med pengar - de kan bara läsa felkoder men inte se om de är "aktuella". Gör en riktig felkodsläsning i stället och radera alla ev. felkoder och läs av igen för att se vilka fel som ev. är aktuella! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tycker åxå det är märkligt, eller åtminstone ovanligt att en bil får stå orörd så länge i bostadsområde....iofs inget problem, snarare bra för den dom tar hand om den....och som föregående skrivit - en då sjuårig 540 klassades väl som en riktigt schysst kärra....menar att det vill till en hel del (haveri?) innan man liksom lämnar den vind för våg? Hoppas den lever upp iaf. | |
|
sådärja, äntligen. Snart dags att börja jobba =) Länk |
|
| Jag skulle behöva veta hur man öppnar bagageluckan utan ström... Det är kaos och trångt här i bageutrymmet | |
|
Ett alternativ är ju att koppla på ström från ett annat batteri framme vid motorrummet. Då får bilen ström så du kan öppna via handtaget. Annars tror jag att det skall gå att öppna med hjälp av nyckeln om nu låskistan går att vrida efter så många år. |
|
|
Verkar inte finnas någon nyckelöppning över huvud taget. Jag kan berätta att om man tar bort "serviceluckan" så sitter det ett svart plastlock med en plastremsa på som man knäpper lös och drar i. Jag kan också berätta att vi startade bilen utan att byta olja först. Bilen startade på 1 eller 2 startmotortugg. Sen körde vi bort den till mekgaraget 500 meter bort. Det knackar lite otrevligt i motorn men annars gick den bra i dom max 30 km/h eller vad jag höll. Bromsarna lossade direkt, ligger inte på någonting, verkade ta hyffsat bra också. _Bilen höjde sig till rätt nivå i bak_-återstår att se om någon av bälgarna läcker. Inga synliga larm inga varningslampor. ingen lukt i kupen, allt är torrt. ena halvan av vänster framljus är trasigt. Nu står oljebyte/kontrollera oljepumpen näst på schemat. |
|
|
Fan att jag aldrig kan få med allt i ett och samma inlägg! Jag undrar också hur man öppnar huven egentligen...tycker att jag borde kunna lista ut det men jag hittade inte vart(blind).. |
|
| Vänster kickpanel. | |
|
Är det en vanlig spak eller? Jag lyste ihjäl mig men hitta inget |
|
| Sen så har du en spak i ena grillen där fram för att öppna säkerhetsspärren och öppna huven. | |
| Spaken i kupén är lite lustig, det är som ett långt vertikalt handtag precis innanför dörröppningen till vänster om fötterna | |
|
Tänkte på avgassystemet, en (1) katalysator kostar 12tkr bara den. så jag tvivlar på att dessa är bytta. Dessutom tycker jag det är märkligt, jag har aldrig hört talas om att någon fått byta avgassystem på en 540 så det skulle va intressant o se vad som kostar 12tkr. Jag vet inte hur mycket M60 och M62 delar, men min 540 E34 tickade lite i lyftarna i några minuter vid första uppstart varje vår. Det är nog det ljudet du hörde. Läste att han bytt ramlager också, det är ingen liten operation direkt måste kostat faan. |
|
|
Jag får kolla efter spaken imorgon =) Ja vi får se om det finns några verkstadspapper på bilen + att jag ska kolla vad som är gjort på bmw genom åren.. får vänta tills ägarbytet gått igenom. |
|
|
Vilket kap! Att motorn knackar behöver inte vara något problem. Det är inte helt ovanligt att de låter lite på tomgång från vanosen. Skulle det ändå vara något annat i motorn som är dåligt så går det ju att hitta hyfsat billiga motorer på skroten. Ingen idé att börja renovera en sådan motor. Sjukt att den gick så pass bra för att ha stått så länge. |
|
| hur går det för dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.