AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.810

(740i M62 96:a) Har m60 och m62 likadan tändspolar?

No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Tja!

Nu är man tillbaka efter att ha varit billös efter 523:an, nu åker man 740ia :D

Någon som vet om tändspole från en äldre 740 skulle passa till M62:an (Bildemo här i stan har inte några från m62, bara m60 tändspolar)

Problemet:
Bilen går hur bra som helst men när kick down används eller när jag varvar upp den ordentligt, så börjar den pluddra på tomgången och tappar orken markant i hela registret! Börjar tröttna på detta.. Felsökt 5 gånger, när den går dåligt ger den fel koden: "miss tändning cylinder 2" men inget alls när den går bra. Läste i andra forum att det kunde vara katalysatorerna. Jag var under bilen och bankade lite på den men hörde bara ett jätte svagt rasslande (verkar inte komma direkt från kattarna) I samma forum nämnde en att han hade EXAKT samma problem förutom att hans fel koder hoppade till olika cylindrar varje gång. (Han bytte en av kattarna)

Tänkte svänga förbi bildemo och köpa en tändspole ifall det går bra med en från m60.
Någon som vet vilken cylinder som är nr 2?

Som sagt, kärra är en BMW 740ia M62 1996 (import)

Jätte tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, det listat tre olika tändsplar - kan vara från olika tillverkare
Länk

Iallafall, kör man korsreferens på alla tre får man följande

12131748018
Länk
M52, M62, M73

12137599219
Länk
M52, M62, M73

12131703228
Länk
M52, M62, M73

Så hittar alltså inga tecken på att M60 tändspolarna är likadana som de som sitter i din M62.

Köp från en annan butik. Vad jag kan se, baserat på korsreferenserna ovan, så sitter denna typ av tändspole i nästan alla E36, E46, E39 modeller - dvs de vanligaste BMW-modellserierna.

Tex har AutoExperten tändspole från Bougicord hemma (i Malmö då), men har från Beru och Gete på centrallagret (vilket brukar ta en dag att ta hem).

Kan dock inte förklara varför det listas tre olika tändspolar - kan vara att det är olika tillverkare. Vet ej heller hur känsligt det är att blanda olika tillverkare - speciellt eftersom BMW har olika reservdelsnummer på dem (brukar finnas en anledning till det).
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Tack så hemskt mkt för tipset!

Ska se om jag hittar något här i Uppsala från en E39 eller dylikt (helst från en 540 då) grejen är att jag inte har ekonomin att hålla på och testa mig fram till felet, man är ju fortfarande en lärling :/. Hoppas det är tändspolen annars river jag katalysatorerna och hoppas på det bästa med lite k-sprit i tanken till besiktningen som skall göras snart!

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har en hel flyttkartong med tändspolar från M60, du kan få hur många du vill :)
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Tack men det var inte det som var felet! :(. Jag provade med att byta spole, fortfarande samma symptom.
Vad tror ni om att koppla bort lambdasonderna och se om det går bättre?

Känns dumt att tömma kattarna innan man har kollat lambdasonderna, OKQ8 nästa!
Jag misstänker att motoroljan som tidigare har läckt från ventilkåpspackningen har tagit sig in i kattarna och förstört de. Man hör hur det knastrar från den kvarliggande oljan, Bytte ventilkåpspackningen för ca 4 veckor sedan.
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Hej igen!

Jag vill bara tala om för er som kan ha liknande problem att jag bytte ena katalysatorn och nu går den som en raket! :D (Den gamla katalysatorn hade i princip brunnit upp)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.