AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.085

är en steptronic som inte driver helt kass eller finns det någon lösning?

mc
15
mcarlquist
bmw 528i touring -97
bmw 523i touring -98
Hej

Problemet är en automatlåda A5S 310Z (5hp18) som sitter i en bmw 523i touring -97 som har grönt lock alltså livstidsolja i.
lådan slirar bara i steg 1 och 2 för att sen gå in i nödläge och låser då i steg 4.

Jag har pluggat in carsoft och fått följande larm:

100 gang uberwachung

das verhältnis zwischen motor-drehzahl und abtriebs-drehzahl stimmt nicht mit der
eingelegten gangstufe uberein
uberprufen sie : die drehzahlgeber bzw. die magnetventile und
das hydraulik schaltgerät.
getriebe programm : störanziege + notlauf

Jag har återställt felmeddelande men felet kommer tillbaka.
Jag har också kontrollerat/bytt olja i lådan(tömt och återfyllt, inte bytt oljefilter än men jag har beställt det) med bilen ställd i våg och oljetemp ca 35 grader men felet består.

Så nu är frågan om jag ska fortsätta och försöka med filter + oljebyte och sen köra ett oljebyte till och hoppas detta löser problemet eller ska jag förska leta reda på en ny växellåda och byta?

Tacksam för råd och tips

/Mathias
mc
15
mcarlquist
bmw 528i touring -97
bmw 523i touring -98
oj jag glömde visst lite.
Jag har försökt leta här på forumet och hittat en del info men inte riktigt vad jag behöver.
Hasso hade en bra länk där det visas givare för ingående och utgående varvtal som jag ska försöka rengöra.
Finns det nåt bra sätt jag kan kolla om magnetventilerna fungerar som dom ska genom carsoft?

/Mathias
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Driver den i nödläget?
Annars kan det va momentomvandlaren som är kass. Hur såg oljan ut? Klart röd eller brunaktig och illaluktande?
mc
15
mcarlquist
bmw 528i touring -97
bmw 523i touring -98
Ja den driver i nödläget men väldigt dåligt tills man fått upp lite fart typ över 10km i tmmen.
Och ja växellådsoljan var väldigt grå och stank riktigt illa.

/Mathias
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Grå??? Har det kommit vatten i lådan? Finns det nån oljekylare som kan läcka. Eller är det metallspåner från sönderslirade lameller som gör oljan silvrig.
När momentomvandlaren slirar för mycket brukar olja bli brun och lukta bränt.
mc
15
mcarlquist
bmw 528i touring -97
bmw 523i touring -98
nu har jag provat att byta oljefilter och olja i lådan.
såg inget som verkade vara vatten eller metallspånor eller något annat konstigt i tråget. det som fanns var avlagringar från lameller? men inget som verkade konstigt. bilen driver fortfarande inte i växelläge 1 eller 2 men fungerar perfekt i växel 3,4 och 5 och back.
kickdown fungerar så länge farten är hög nog för att inte växel 2 ska gå i, då är det nästan som om man kopplat ur och bara "tomvarvar".
jag funderar på om det skulle kunna vara en sån här som har gett upp?
Länk
men tycker att det verkar lite konstigt att växel 3,4 och 5 fortfarande fungerar.

/Mathias
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Här finns troligen vad du behöver - "REPAIR–MANUAL 5HP-18" Länk

Hoppa till punkt 1.6 (sid 21) för felsökning.

___

Min bil: Länk
mc
15
mcarlquist
bmw 528i touring -97
bmw 523i touring -98
suveränt.
nu fick jag lite att titta på.
tack så mycket pbengtss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.