AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.076

Ctek MXS 5.0 till E60

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej.

Jag ska inte använda min bil på 6 veckor och tänkte koppla den till en laddare under tiden så man slipper tråkiga överraskningar när man kommer tillbaka.

Jag funderar på att köpa en Ctek MXS 5.0, min fråga är om det räcker till och man jag ska köpa en laddkontakt så man kan koppla den till cigguttaget i skuffen så som BMW orginal laddaren har eller om man ska koppla den till batteripolerna i motorhuven istället.

Tacksam för snabba svar.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Jag ska också skaffa en Ctek i dagarna tänkte jag. Eller 2 st rättare sagt...en till hojen och en till M5an.
Undrar också om huruvida det är bäst att sätta direkt på batteriet, polerna i motorutrymmet, eller köra cigguttag?
Och som ovanstående talare undrar jag också vilken version man ska skaffa?
Har sökt i lite trådar, men infon är rätt spretig...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En MXS 5.0 räcker gott och väl - det är främst underhållsladdning du är ute efter och denna laddare klarar batterier upp till 160Ah för underhållsladdning.

Det är när man måste ladda stora (över 120Ah) totalt urladdade batterier som det behövs kraftiga batteriladdare.

Gå gärna in på CTEK's hemsida och läs om specarna på deras produkter, du ser att ju mindre laddström/storlek på batterier som laddaren klarar av - desto billigare blir den.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag skulle vilja påstå att det spelar ingen roll vart ni ansluter laddarna. Jag brukar ansluta i fram under huven på min E39, batteriet sitter i bak.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På bilar (efter E39?) med den berömda batteriövervakningen ska man inte ladda direkt på batteriet för då kan inte övervakningen mäta att batteriet laddas och det kan bli strul...

//Magnus

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Betyder det att ladda den i cigguttaget där bak bara är en comfort sak och man kan lika gärna ladda den där fram?

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Förresten hur många Ah är det på ett orginal batteri till E60?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
På min sitter det 90 amp batteri
Bmw orginal
Jag har tänkt köpa något i stil med detta, förlänga kabel och fästa den på avsedd plats i motorrumet
Länk
och sedan dra ut genom grillen eller under bilen, man kan då stänga och låsa bilen om man vill.
Om ni laddar med bakluckan öppen glöm inte att stänga av belysningen i skuffen.
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har en MXS 10 och Länk i varje bil. Så att man enkelt kan se när den behöver laddas. Jag har anslutit den vid batteriet, men på rätt sida om IBMS-sensorn.

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Jag måste kunna stänga och låsa bilen, borde väl kunna sätta fast den i batteripolerna i motorhuven och sedan stänga huven eller hur? Typ dra ut kabeln i ena hörnet eller? Eller är det lättare att dra ut den via skuffen? Alltså mellan karossdelarna om ni förstår vad jag menar.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Jag kör via huven funkar alldeles utmärkt.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Kan tillägg att "comfort indicator eyelet" i länken ovan funkar dåligt med AGM-batterier... Har ett sådant i 130in, som jag för övrigt laddar direkt på batteriet.
Men 1-serien har väl inte "batteriövervakning"?

Har även en snabbkoppling inkopplad på E46an och huven går att stänga samtidigt som man laddar, bara man passar var man drar ut kabeln.

/Jonas
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Det blev en MXS 5.0 ska testa imorgon hur jag ska koppla den, hoppade över ciggladdaren så länge.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Det gick inte så bra, kan någon tipsa mig vart jag ska lägga laddaren och vart jag ska dra ut kabeln så att jag kan stänga huven utan att skada något?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag lägger laddaren utanför bilen, så att de tunanre kablarna "kläms".
Men jag har ju egen tomt, om det är på en parkeringsplats kanske man vill ha den under huven... då är det nog svårt att stänga huven helt.
Men du kan larma med huven på glänt, så tjuter det om nån är där å pillar.

/J
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Jag tror jag har löst det drog upp kabeln vid vindrutetorkaren och la laddaren vid den svarta boxen mellan motorrummet och vindrutan under huven alltså. Fick köpa en förlängningskabel så det skulle räcka till uttaget i väggen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.