|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 320 e46 cab -04 som fick en oljeservice och rostkontroll idag. Mecken sa att de gått in med kamera i alla hålrum som de kunde nå - utan att borra upp hål - och att de inte hittat någon rost alls. Låter helt osannolikt även om bilen förvaras i varmgarage, ingen vintertrafik och bara gått 4600 mil. Det är helt enkelt för bra för att vara sant, eller? E | |
| Nej det stämmer nog. Har bilen inte gått på saltade vägar så är den säkert rostfri. Grattis till en fin bil! | |
|
Med de förutsättningarna är det inte så konstigt att den är rostfri, men grattis ändå! Min Z3 är fullständigt rostfri (nu har jag iofs inte kollat med kamera i hålrum och annat) men med tanke på att den alltid stått avställd i ett väl ventilerat varmgarage vintertid och endast undantagsvis körts i regn så är det inte så märkligt. /Masten |
|
|
Grattis!! Men kör man sparsamt och inte alls på vintern så skulle det vara jäkligt konstigt om det var rost. Min har gått 102xx mil och har inte heller nån rost. Men så står den varmt och fint på vintrarna, används sparsamt (350 mil denna säsong) inte när det regnar och inte heller om det är blött på vägen. Ibland går det dock inte att undivka men men. Skulle väl vara fan om en bil som knappt används rostar.... Inte ens BMW borde kunna misslyckas så kaptitalt. Ta väl hand om den så bara, vi kommer ha rariteter med tiden :-) Niklas Fransosen |
|
|
E46 har ett väldigt underomåttligt rostskydd, iaf på vissa ställen. Men med dom användarförhållanden ni nämner vore det märkligt med rost. Min har rullat året om och klarat sig rätt så bra, men nu har det kommit lite bubblor. Som tur finns det ju rostskyddsgaranti kvar :-) Men vill man ha en riktigt fin och rostfri e46 är det endast sommarkörning som gäller. Om någon senare skriver att den haft bilen rullande året om i ett antal år och inte har någon rost, eller tendens till rost skulle jag bli ganska förvånad. |
|
|
Jag kör året runt och har ingen rost, men det är osaltade vägar :)) |
|
|
Norrland och Gotland och räknas inte :-) Nä men vet man om e46 känsliga ställen och underhåller dom noggrant så kan man klara sig bättre. |
|
|
På min e46 cab-00 har det heller aldrig funnits någon rost, men den är också bara sommarkörd. På min e46 coupé-00 som såldes för snart ett år sen blommade rosten upp överallt, och hade så gjort i flera år BMW CS #5206 |
|
|
Slutsats:? Om man till äventyrs har en E46:a bör den stå i gararge hela vinterhalvåret och skötas med stor omsorg för att inte rosta. Jag trodde att om man verkligen anstängde sig så kunde man hitta rost på nästan alla bilar. Jag är jätteglad att de inte hittade någon rost eftersom jag tycker att E46 är BMW:s snyggaste bilmodell hittils alla kattegorier. E30 M3 är snygg - brutalt snygg men just "brutalt". Jag tycker att med E39 så började det gå åt rätt håll. E46 blev ännu bättre. Utseendemässigt föredrar jag runda mjuka former. Tyvärr är E60 osv utseendemässigt inget att skriva hem om. E |
|
|
Det är nog en helt korrekt slutsats. Och jag kan inte annat än hålla med dig ang att e46 är den snyggaste BMWn! Ska nog ta och göra en rostskyddsbehandling i vår när bilen plockas ut igen :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.