AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.431

Köpråd bmw 525i -04 E60 SNABBT

Sida 2 av 2
Import försöker jag helst undvika om det går.

Sedan tycker jag Michell & co verkar väldigt bra när man pratar med dem, men kan vara jag som är blind. Får kika runt lite hos andra bilfirmor och se om vi kan hitta på något. Touring går även bra det med, trots att jag tycker att sedan är snyggast :)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Ska du ha mindre beskymmer,så ska du absolut ta en sedan.
Kombi bilar har mycket problem me lucka o nivåregleringen bara några exp.:)
Ja, det stämmer att kombiluckan kan orsaka problem men i gengäld är det mycket lättare att sälja en kombi och den håller värdet bättre. Jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna men gillar du sedanen bäst skall du så klart ha en sådan istället.

Tänk på att alla försäljare är "...in it for the kill". När försäljaren väl har sålt bilen har de inget intresse av dig längre tills dess du skall köpa nästa bil. När du väl köpt bilen brukar det vara en helt annat spel.
Okej, så bmw har alltså haft en del problem med kombiluckorna, det kände jag inte till.

Annars om man kollar på dieselmodellerna i prisklassen upp till 120 000. Vilkenmodell skall man ha om man kikar på effekt,bränsleförbrukning och skatt?

Har tidigare varit sugen på en diesel, men samtidigt vill jag inte betala 6 000 kr per år i fordonskatt. Några ideér?
Knase: Jag har haft tre BMW med kombilucka och ingen av dem har givit mig några problem. Däremot hade jag problem med min 328 sedan som fick rost på kanten...

Men det stämmer att en del BMW haft problem med kablage och rost på bakluckan men detta skulle inte få mig att undvika kombibilar då jag tycker fördelarna överväger.

Om ekonomi är viktigt skulle jag bara titta på diesel om du kör långt, eller köpa en ganska ny dieselbil med lägre skatt. Kör du upp till 1500mil per år finns det ingen mening att köra diesel ekonomiskt sett.
Okej, då är det inget vanligt fel gällande touringen iallafall :)

Jag skulle tippa på att vi kör ca 1500-2000 mil per år ungefär.

Bränsleförbrukningen annars mellan 525 och 530? Vill ju såklart ha så mycket effekt som möjligt :)

Hade en gammal e34 540, rolig bil att köra. men den drack ju en del också :D
He
198
HenrikJ
320da -11
Problemet med kabelbrott i bagageluckan är specifikt för E61 och alla bilar drabbas tyvärr förr eller senare. Undantaget är E61:or utrustade med automatisk/elektrisk baklucka.

530iA (258hk)är snålare än 525i (258hk) 0,93 mot 0,94 blandad. Går att köra ännu snålare vid mycket landsvägskörning. 530iA 258hk drar 0,68 landsväg.

Överblick: Länk
He
198
HenrikJ
320da -11
E61 = 5-serie Touring
He
198
HenrikJ
320da -11
Ska även stå:
530iA (258hk)är snålare än 525iA (218hk) 0,93 mot 0,94 blandad.
Precis som HenrikJ skriver så märker du troligen ingen skillnad vid bensinmacken om du kör 530i eller 525i. Största skillnaden lär vara försäkringskostnaden - kolla vad den blir för just dig. När jag har kollat har det i värsta fall diffat någon/några tusenlappar per år mellan olika motorer. Men du får kolla detta själv eftersom f-bolagen räknar ut varje premie individuellt och baserar det på deras egna riskanalyser.

Eftersom du kör såpass lite skulle jag rekomendera bensin framför diesel. 525i eller 530i är båda bra alternativ. Med bra vinterdäck behöver du heller ingen fyrhjulsdrift, BMW har ju ett grymt antisladdsystem.
Då skulle faktiskt 530 kunna vara aktuellt, speciellt då vi kör mycket landsvägskörning. sedanen är snyggast, men touringen är ju mer praktisk :)
Visa användare
2.660
dicka o
Allla mina kombi bmw touring har haft e39,e91,e34an har haft kabelbrott radiomodulen under vingen.
Dock ingen rost på e91an baklucka.
Men bakluckan på e61an me automatiska luckan har jag heller inget hört om kabelbrott.
Men som kristoffer säger,sä är de ju trots allt en fin bil.
Mitt råd är i alla fall att köpa från auktoriserade märkeshandlare en vimpel inhängnad grusparkering.
Eller någon privat pedant snubbe me alla papper på sinn ordning o välservad.
Har inte för bråttom bara.
Bilar kommer hela tiden.
Själv leta jag i en hel månad innan jag hitta min drömbil.
He
198
HenrikJ
320da -11
Jo, men kabelbrott är som sagt ett standardfel på E61 Touring utan elbaklucka. Att Kristoffer inte har drabbats beror förmodligen på att han inte haft en E61:) Om det inte är åtgärdat kommer du förr eller senare att drabbas med 100 % sannolikhet. Det kostar från några tusen upp till 15-16000kr att åtgärda på BMW.
Japp, men det kan vara lite svårt att tygla sig. Först och främst är det sambon som skall använda bilen och pendla med varje dag (ca 10 mil per dag). Precis tagit körtkort och just nu sitter hon och åker en liten A3 från -98. Känns då lite säkrare att hon kuskar runt i en bmw 5-serie :)

Men 530 verkar inte alls dumt, trodde att det var betydligt mer i förbrukning på dem. Försäkringen är det ingen speciellt stor skillnad på för mig.

Länk

Ett exempel. Verkar finnas en hel del 530 ute, råkar det vara så att dom är svårsålda?
He
198
HenrikJ
320da -11
Den där har gamla 231hk motorn. Satsa på nya snålare 258hk, från mars 2005.

Möjligtvis pga att folk har fördomar att en bil med över 250hk måste ha en hög förbrukning. I själva verket är den snålare än 520iA (170hk) som drar 0,98 blandad.
helt klart intressant, något annat man skall tänka på gällande bmw 530? Standardfel osv..

Tack för alla svar!
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Läs begagnat guiden, har själv en E61 530i x-Drive .. jag har LCI dock
Supernöjd med bilen! Den har gått 25000mil , fick åtgärda bakluckan vid 24000mil , kostade ca 2000kr hos BMW

Inga som helst problem med motorn N53.

Tips! automatlådan är underbar!
Skulle aldrig köpa utan sport eller komfortstolar dock.
Har själv M paket , höjer bilen väldigt mycket!
Blev till slut ett bilköp. Det blev en 530XI 258HK e60 2005 med OK utrustning som acc, taklucka,drag,komfortstolar,pdc bak och fram, regnsensorer, automat osv.

Bilen hade gått 17xxx mil och var fullservad på bmw-verkstad. Fick den för 119 000..

Bilen har gått hur fint som helst, men nu har ett litet problem dykt upp, men det är troligtvis bara ett hjullager eller bromsskiva som behöver bytas. Men det är vanligt slitage så det får man räkna med.

Tack för er hjälp!

Visa användare
2.660
dicka o
Får gratulera till fin åket.
Hoppas du är nöjd belåten.
X-drive är ju inte fyskam precis.
Ha de gött.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.