AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.429

Köpråd bmw 525i -04 E60 SNABBT

Sida 1 av 2
Har hittat en bil som jag är riktigt nära på att köpa.

Men skulle vilja få lite experthjälp utav er här på forumet först.

Det gäller:
Länk

Vad tror ni vad gällande pris och bilen i övrigt?
Är det någon som har någon erfarenhet utav Michell & Company?

Har läst en del här på forumet och folk som bara spekulerar bryr jag mig inte i, de verkar vara ganska stora (130 bilar ute för försäljning på blocket). Skulle vilja höra lite ifrån dem som genomfört bilköp från Michell & Company och deras åsikter.

Tacksam för snabba svar!
Lite övrig info som jag har fått ta del av från ÅF.

Nyservad, besiktigad i Juli

Åretruntdäck
Totalt 4 st ägare (varav 2 st bilfirmor inkl. Michell & Company)
Samt komplett service-bok
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
"Har läst en del här på forumet och folk som bara spekulerar bryr jag mig inte i, de verkar vara ganska stora (130 bilar ute för försäljning på blocket). Skulle vilja höra lite ifrån dem som genomfört bilköp från Michell & Company och deras åsikter."

Du har mkt att lära dig grabben...Använd sunt förnuft och sök på nätet om firman och bilda dig en egen uppfattning om du inte tänker lära dig av andras misstag, därefter gör det du tycker känns bäst!

Fö finns det oftast en anledning till spekulationer!
Lycka till!

BMW M-POWER
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Länk

finns både positiva och negativa kommentarer.. mycket negativt dock av det lilla jag kikade i tråden.
Jag vill gärna lära mig av andras misstag, det är ju dem jag vill komma i kontakt med!

Med vänliga hälsningar
He
198
HenrikJ
320da -11
Absolut inget jag skulle köpa. Den har gamla motorn på 192hk och ingen vidare utrustning. Nya motorer kom 03/2005, så 525i fick 218hk och 530i 258hk. Skulle även köpa en med automat och gärna M-sport, nav mm.

Besiktningsperioden är januari-maj. Snast godkända besiktning: 2012-06-02. INTE juli. Alltså dags för besiktning om 3 månader.

Angående firman får andra kommentera. Personligen skulle ja hellre köpa bil av en seriös privatperson i din prisklassen eller från BMW-åf om det vore en lite dyrare bil.
He
198
HenrikJ
320da -11
Står även på en privatperson med kreditköp. Se upp så du vet vem du köper bilen av..
Tack för snabbt svar,

Tanken är att min sambo skall köra denna bil och vi klarar oss gott på 192 hk, jag antar att de nyare motorerna på 218hk drar en aning mer? Rätta mig om jag har fel! Lika så känner vi att utrustningen räcker gott och väl, men ju mer ju bättre ;)

Vad skulle en bil med denna utrustning samt gamla motorn ligga på i pris om det är ett "bra" pris?

Med vänliga hälsningar
Jag såg precis det jag med, fick precis uppgifterna faxade till mig ifrån transportstyrelsen. Vad kan man dra för slutsats utav detta?

Med vänliga hälsningar
He
198
HenrikJ
320da -11
Nej, tvärtom. Förbrukningen blev lägre i och med de nyare motorerna. 192hk är en riktigt törstig och slö historia som utvecklades på 90-talet och härstammar från E39. (modellen innan)

Det enda rimliga priset som jag kan se det är 0 kr. Skulle inte köpa bil av en handlare som uppenbarligen ljuger om faktauppgifter och därtill att bilen står på en privatperson via kreditköp.
He
198
HenrikJ
320da -11
Ja i värsta fall kan det betyda att du köper en bil av en privatperson med tillhörande kredit på bilen.

Ytterligare en sak. Bilen har ingen ACC som det felaktigt står i rubriken. Den har bara en enklare AC. Verkar inte vara mycket som står rätt till hos den här handlaren.

Du har PowerPost :)
Fel av mig, 06 var vad han sa och inte 07 (juli).

Pratade precis med säljaren för att höra hur det låg till med att bilen står på en privatperson, och anledningen är att bilen kom in som inbytesbil och den tidigare ägaren hade ej registreringsbeviset, vad jag kan kunde förstå. men tydligen skulle man kunna se på transportstyrelsens hemsida att nytt är beställt. I och med att två krediter inte kan stå på samma bil, skulle de först betala kvarvarande kredit på bilen, innan den skulle registreras på mig och en ny kredit upprättas.

En leverensservice skulle göras innan de släpper iväg bilen och i och med den services ges 6 månaders garanti.
Står även i texten att det är ACC/klimatanläggning. Är du säker på att det inte är det?

Med vänliga hälsningar
He
198
HenrikJ
320da -11
100% säker.

Några fler saker. Det finns inga vettiga ”åretruntdäck”. Du behöver alltså köpa nya sommardäck till befintliga fälgar och komplettera med bra vinterdäck. Räkna med ca 10 000 kr.

Stolarna ser även helt nedsuttna ut. Min precis har passerat 20000mil och har betydligt fräschare stolar. Kolla historik och besprotokoll, om du trots allt vill köpa bilen av någon anledning.
He
198
HenrikJ
320da -11
Konstig meningsuppbyggnad i tidigare inlägg. Jag skyller på iphone och tidsbrist :)
Jag försöker bara hitta en lämplig bil till mig och tjejen. Verkar det inte vara ett vettigt köp så får det vara. Jag vet att friktionsdäck inte är något att ha på vintern, speciellt inte där vi bor, men jag trodde iallafall att de skulle gå att använda utan problem på sommarhalvåret :)

Du pratade om nyare 525. Om man istället börjar kolla åt det hållet, vad tror du om exempelvis denna? :

Länk
Knase: Tycker det är bra att du skriver och frågar om råd INNAN köpet. Tyvärr har det hänt alltför ofta att många gör precis tvärtom - och står där med röven bar när de inser att de blivit lurade. Det är så lätt att bli torsk på en bil man gärna vill ha och inte vill se sanningen.

Har själv köpt min första BMW (318) hos en ökänd fifflare och den bilen gick OK men gav mig en hel del irriterande småfix och jag ångrar i efterhand att jag inte lade till 20kkr och fick "rätt" bil från början.

Eftersom jag tror de flesta vill att du skall bli nöjd BMWägare så är mitt råd att fimpa den bilen, alltför många varningsklockor ringer både vad gäller handlare och bil...
Det finns hur mycket 5-seriebilar som helst att välja på. Varför inte någon av dessa (har iofs inte kollat upp dem)?

Länk

Länk

Länk

Den sista säljs av BMW handlare, borde vara ett ganska säkert köp.

När det gäller 218 eller 192hk stämmer det att den nyare 218hk motorn är klart snålare och piggare, skulle gissa på ca 1dL/mil genom cyklerna. Oavsett är båda motorerna trevliga och har samma mysiga gång som BMWs bensinsexor har.

Lycka till, det var i alla fall min input...
Tack Kristoffer för ditt inlägg. Jag har kikat runt en del, jag tycker det känns viktigt att bilen inte har gått allt för långt, kanske jag som är lite väl nojjig av mig. men jag tycker det känns bättre att lägga så pass mycket slantar på något som inte har gått så långt. Trots att jag vet bmw kapacitet när det gäller mil.

Sedan vill vi helst ha hel/halv-läder och den skall se och kännas fräsch både utvändigt samt invändigt. Sedan så vill man ju ha så mycket utrustning man kan få, fast man egentligen kanske inte behöver det!
He
198
HenrikJ
320da -11
Xi:n känns spontant vettigare, MEN det är en import. Kontrollera i så fall garantiutdrag mm via BMW. Även om den visar sig vara okej (ej mätarjusterad eller krockad) så kommer den vara iskall på marknaden pga all dålig publicitet importbilar har fått den senaste tiden.

Jag hade även gått till en annan bilfirma, eller privatmarknaden, då Michell & Co verkar vara allt annat än seriösa.

Bilarna Kristoffer länkar till ser okej ut vid första anblick, förutom avsaknad av utrustning.
Xi skulle vi helst av allt ha, men jag tycker att det har varit lite svårt att hitta till ett lågt pris. Det är inget måste men klart det skulle vara skönare på vintern :)

Tidigare har jag kikat lite på en bil från en annan bilfirma, har ej kollat upp dem men vad tror ni spontant?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.