AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.381

Kan frekventa motorstopp vid start och krypkörning bero på bilens funktion?

cy
9
cylle
520D Touring -08
Hej,
Kör en 520d touring -08 sedan ett knappt år och har problem att hantera dragläget. Normalt brukar jag bli sams med dragläge i för mig nya bilar rätt kvickt. Så inte med min BMW... Även vänner som kört den reagerar på att de får många motorstopp och att körningen blir ryckig vid start eller växling i låg hastighet. Det känns som att dragläget är för kort, att det blir som ett hugg när kopplingen släpps upp om jag är det minsta oförsiktig.

Kan det vara något som går att ställa in? Kan det vara något som behöver repareras? Eller kräver en BMW mer precision från föraren än andra märken? (För info använder jag inte mycket gaspådrag vid start och krypkörning)

Tacksam för tips!
/cylle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du ser till att få strypventilen (CDV) nr 12 på bilden borttagen så bör du få en trevligare koppling. Så har det varit på E39, E46.

Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
di
39
dieselgris
Chevrolet van G20 -89
MB E270 cdi -01
Kopplingen är ett välkänt fel på 320d och 520d m.m.. finns mycket att läsa på google om du söker på clutch judder. Bmw har tagit fram en uppdaterad koppling
eller om det var svänghjul för att lösa problemet.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
börja med att lämna in den för uppdatering. finns en ny programvara för ökat vrid på lågvarv. har du däremot huggande koppling är de bara att byta koppling+svänghjul
cy
9
cylle
520D Touring -08
En avslutande statusrapport.

Var in till Bavaria för att höra om uppdatering. De hade aldrig hört talas om varken att det skulle vara bekymmer med 520s koppling eller någon uppdatering. Vid provkörning bedömdes kopplingen fungera perfekt och det var ju bra. Hursomhelst ställdes tomgången upp 50 varv för att ge lite mer stöd vid start.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.