|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Ja det var lättare förr med tjänstebil vs privatbil. Min första tjänstebil 525 E34 kostade skjortan. Lön 21500+förmånsvärde 7.800 kr. Bruttolön 29.300 - skatt 14.000 nåt Kvar var 21.500 - 14.000 = 7.500. Detta var 1989 men hög marginalskatt. Hjälpte inte så mycket att man hade fri soppa i hela europa för det kostade ändå. Tur att man hade lite bonus på konsultjobbet. Hade 525.an i 3 år för att sedan köpa en lätt beg 318 Is privat. Avtalade då med företaget 3000 kr (skattefritt!) i mån + fri bensin. Helt plötsligt hade man massor av slantar!! 318 gick som en klocka i 18.000 mil med enbart service. Låg ute på vägarna 500 mil/mån. Mao kan du inte köpa en 520D privat och diskutera med ditt/ert företag om ett förmånligt avtal eller har tiden runnit ivä'g för ett sådant. Annars kan jag många gamla kryphål som tidigare konsult i redovisningsbranschen |
|
Om man har energin att lägga tid på sin bilpark och kan tänka sig åka något begagnat så kommer man alltid* (*man ska aldrig säga alltid) att tjäna på att äga bilen privat och ta ut milersättning. Har man inga superstora emotionella band till sin bil och är beredd på att byta bil relativt ofta kan man komma undan relativt "billigt". Förutom att ta ut milersättning så fakturerar jag alla mina mil i tjänsten. Kör man relativt nya bilar är kostnaden för service (gratis hos många tillverkare numer) och andra problem (nybilsgaranti) relativt få. Om man bara vill äga ha bilen som en ren förmånsbil, dvs att man har 0 mil i tjänsten och därmed inte plockar ut någon milersättning så kanske kalkylen blir något annorlunda dock. |
|
Verdi |
Karl-Hilding, Jag är som VD rätt hård att förhandla med. ;-) Nä, men allvarligt så har jag den lön jag har av skattetekniska skäl. Visst kan jag öka den, men det blir till ett högt pris med tanke på den höga skatten därutöver. Det man kan ta ut är 18,50:-/mil skattefritt och det gör jag redan. Fast vet du nåt mer så är du välkommen att skicka powerpost. :) Har högre 150:- högre timpris när jag sitter på plats hos kunden och det ska täcka reskostnad samt restid. acey, Att byta bil ofta kan väl vara bra om man vet vad man gör. Men det kräver för mycket energi tycker jag. |
|
Verdi: jag vet inte vad du föreställt dig, men iden med förmånsvärdet är att det ska bli ungefär som att ha privatbil. Vissa av oss, som räknar med biltvätt, rekond, däck etc så går kalkylen ihop sig. Att jag skulle köra runt i en gammal bil som kanske inte startar etc fins inte på kartan. Jag tar betalt för min tid och lägger heldre den ute hos kund än på att kolla in beg bilar. |
|
Verdi |
jhellstrom, Nej, för med en 2 år gammal bil vet man ju inte om den startar? :-) |
|
Som jhellstrom påpekar är det inte särskilt "förmånligt" att ha tjänsteplåt. Det är därför vi har förmånsskatten här i Sovjet. Systemet är designat för att vara kostnadsneutralt i bästa fall, oftast är det dock något dyrare. Biltvättar et cetera inräknat. Visst kan leasing vara lika dyrt/billigt som privat men då ska man göra många mil om året, bra mer än 1500 mil som de flesta kanske gör. F.ö. tycker jag BugKillers poster stämmer om än dock det var längesedan jag räknade på tjänstebilar. Men det jag kom fram till då (2-3 år sedan) var att det är MINST lika dyrt som att köpa privat, och i med största sannolikhet alltid något dyrare. Det beror lite på hur man nyttjar bilen också, dock. Kör man som säljare runt land och rike 4000-5000 mil per år och inte bryr sig om bilen så kan jag förstå tjänstebil. Bekvämt ägande. Men som ett substitut för privatägd bil (1500mil/år) och att man vårdar bilen lite så tror jag man står sig bättre att köra privat. Dessutom, med leasing så MÅSTE man köpa nytt. Köper du privat kan du köpa en bättre begagnad (1000-1500 mil på klockan) och komma avsevärt billigare undan. Den borde dessutom starta varje morgon de närmsta åren. |
|
|
qsa: det märks att det var några år sen du räknade. För det första, du kan köpa in hur gammal bil du vill, bara den inte varit privatägd tidigare. För det andra är det billigare. För det tredje är det enklare, ta ex parkering. Med tjänstebilen så har man ett bensinkort som man betalar all parkering etc. Kör man privatbil ska varenda parkeringskvitto tas med. |
|
|
Hur funkar det med "6-årsbilar" numera? Dessa är ändå av årsmodel 2007 vilket knappast är något man behöver fundera på om de startar. Är det samma regler som förr där förmånsvärdet räknades på marknadspris? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, har tänkt den tanken också. Men tji. Från Skatteverket Länk "Även om förmånsbilen är sex år eller äldre ska värdet beräknas som för yngre bilar. Underlaget för förmånsvärdet kan dock inte bli lägre än prisbasbeloppet multiplicerat med fyra. Detta gäller om det verkliga nybilspriset inklusive extrautrustning är lägre än fyra gånger prisbasbeloppet." Den sista sovjetstaten? Alla möjligheter att ha en bil billigt på företaget är utplånade... |
Karl-Hilding |
Ja förr kunde en 6-årsbil bli dyrare än en helt ny. |
|
Ok, tack för infon. Man _måste_ tydligen inte, kanske det helt enkelt var policy på min tidigare firma. Men jag antar att det i 99% av fallen plockas ut kartongnya bilar till tjänsteplåtar. För det andra har jag fortfarande svårt att tro att det skulle vara en lika bra/dålig affär att leasa jmfrt. ett privatköp på en tid säg 36 mån. Möjligen om man inom tjänsten gör tusentals mil mer än 1500mil/år, men jag skulle endå vilja se den kalkylen som visar fördelen med leasingen. För det tredje så håller jag med om att det är enklare. Det är ju det du betalar för. :) Sen beror väl kostnaden till viss del även vad restvärdet efter 36 mån sätts till den dagen du plockar ut din kartongnya bil. Jag vill tro att om restvärdet sätts till lågt, säg 50%, så blir det dyrt att leasa. Restvärdet högt, billigare att leasa och det är mer lönsamt (nåja) att förnya ett avtal efter 36 mån. Är det leasingfirman/ÅF som sätter restvärdet eller kohandlas det vid teckande av avtal? Detta påverkar även om det "lönar sig" att köpa ut bilen privat efter leasingtiden. |
|
|
Finns flera varianter av restvärde. Antingen står leasingbolaget för risken (operationell leasing) eller så står du för det själv. I det fallet så kan du alltså bli skyldig pengar till leasingbolaget (eller tvärtom) om marknadsvärdet skiljer sig från restvärdet. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Min redovisningsbyrå sa samma som BugKiller. Nettolönen sjunker med bruttoförmånsvärdet. Då borde det bli så här? Företaget betalar leasingkostnaden på bilen. Ca 45% av den kostnaden drabbar min privatekonomi. Företagets lönekostnad minskar med förmånsvärdet då jag ju planerar att sänka min nettolön med den summan. Ca 55% av den besparingen kommer min privatekonomi till godo. Därför kan det anses rimligt att räkna 45% av förmånsvärdet som reell kostnad för mig varje månad? Företagets kostnader för skatt och sociala avgifter är oförändrade. Ev kapitalvinst privat balanseras bort av mindre kapitalvinst i företaget. Alltså faller den posten bort ur kalkylen. Jag kan inte heller räkna med någon nettovinst vid ev utköp av bilen. Alltså faller den posten bort. Räknar jag så blir skillnaden mellan privat och leasing inom 1000:- av varandra för t ex 520d M-sport. Räknade såklart på samma restvärde efter 3 år. Kvar på plussidan blir ett säkrare ägande och billigare däck, tvätt osv. Kanske att man kan göra någon krona på ett smart upplägg men inget man kan räkna med. På minussidan blir det en aning krångligare bokföring och en viss risk i och med att man binder upp sig på 24 eller 36 månader. Alltså har jag i princip räknat i onödan, precis som du sa Anders. :-) |
|
Men köp en biljävel då, för en gångs skull! ;-) Till du räknat färdigt, kommer en ny generation 5-serie *haha* |
|
Verdi |
Marin, Det här var bara första steget. Nu ska jag se om vi verkligen behöver en ny större bil. ;-) |
|
20 sidor text och över 5400 visningar, för att du knske eventuellt ska köpa bil. Good work man ;-) |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
hehe, Ja, vid den här tiden har ju hunnit sålt min bil redan och tittar på nästa :) |
|
jag tror vi alla hinner göra mycket innan vår vän Verdi bestämt sig :-))) Du ser Verdi, räkna i all ära, men du har nog tyvärr slösat mycket tid även om jag förstår dig att du på något sätt vill jämföra olika bilar med varandra, ny/beg, stor/liten motor osv. Jag brukar göra det mycket enklare, tänker till om jag tycker jag har råd, om jag vill ha just den här bilen och lite om vad den kan vara värd i framtiden. Jag brukar som regel ha min "bruksbil" på leasing, oftast en ny bil typ nu 520dT. Sen har jag ofta en annan bil i garaget som vi kan kalla "entusiastbilen" eller "helgbilen" eller vad vi vill kalla den. Den äger jag alltid privat eftersom jag inte vill betala varken förmånsvärde på två bilar eller ha ett onödigt högt förmånsvärde. Bruksbilen skall vara praktisk. Nästan alltid är det en Touring alternativt X5. Den skall vara bekväm och vara rätt snål på soppan. Den skall även vara attraktiv att sälja. Rätt motor, rätt färg, rätt utrustning, bra efterfrågan. För detta passar 520dT perfekt. Det är lätt att sälja en sån bil själv. Jag behöver aldrig fundera på att byta in den på någon firma. Har jag den dessutom på leasing, så är den lätt att flytta över leasingen på annan köpare alternativt fixa annan finansiering. En ny bil bör därför nästan alltid leasas då den är lättare att placera när den inte är momssmittad. Det är mycket svårare att sälja en nästan ny bil som är momssmittad. Därför har jag valt leasing, utan att ens räkna på vad som är bäst i ovanstående kalkyler. /Anders |
|
Verdi |
Jörgen, Grattis. Vad fick du för den? Anders, Försök inte få det att låta som att du har en plan. ;-) Kan man köpa ut bilen från leasingen när man vill förresten, eller skriver du in det speciellt i dina avtal? |
|
Verdi, som regel måste du räkna med att leasingen är bunden, dvs antingen fortlöper du avtalet själv eller hittar en köpare som tar över det. Alternativt får du förhandla med leasingbolaget och det brukar som regel ej vara problem om du tar ut en annan bil och lägger i samma bolag. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.