|
Sida 8 av 10
|
|
|---|---|
|
Grelle: kostnaden för bilen, dvs leasingavgiften är inte kopplad till förmånsvärdet. T ex kan man betala en hög första förhöjd leasing när man hämtar bilen, kanske 20% och sen välja ett högt restvärde. Då får man en låg månadsavgift. Annars kanske man betalar ett lågt belopp vid första betalningen, ett lågt restvärde och får då ett högt månadsbelopp. Generellt sett är väl förmånsbilen "mest" lönsam runt 7,5 PBB, inte oväntat vad en ny Volvo V70 kan tänkas kosta. Det var nog framförhandlat med tanke på den inhemska fordonsindustrin. Över detta stiger förmånsvärdet snabbt, tror förmånsvärdet ökar med 20% av överstigande belopp. Verdi: hoppas du inte tycker jag gick hårt åt dig, det var verkligen inte min avsikt. Min avsikt var att du skulle få ett bättre beslutsunderlag och inte lämna felaktiga underlag till skattemyndigheten, vilket skulle ge dig problem om de upptäckte felaktigheterna innan du gjorde det. Om du uppgivit koden för en BMW 525xd i din deklaration och samtidigt specificerat förmånsvärdet till drygt 2200 skulle du åka på en granskning. Tjänstebilar och dess förmånsvärde är ett område de gärna ställer frågor om, har bra koll på och är medvetna om att småföretagare gärna slarvar med till sin fördel. Jag har ändrat från att ha förmånsvärde till att ha ett nettolöneavdrag som är på samma belopp som förmånsvärdet. Fördelen är att då får du lön, vilket räknas som sjukpenninggrundande inkomst, underlag för utdelning mm vilket förmånsvärdet inte är. I övrigt är det kostnadsneutralt, både för AB och förmånstagaren. Månaden efter min ändring så fick jag en förfrågan från skattemyndigheten om varför jag inte längre redovisade förmånsvärde, trots att lön, prelskatt och arbetsgivareavgifter var på kronan lika. "Jag har suttit och stirrat på bugkillers uträkning i 10 minuter. Fattar fortfarande inte. Minskar alltså min nettolön med bruttoförmånsvärdet? Ja, då faller ju hela skiten." Du har en bruttolön. Från den dras din skatt. Återstoden blir din nettolön. När du får en skattepliktig förmån läggs den på bruttolönen och beskattas. Den skatten dras tyvärr från din lön, dvs nettolön. Annars skulle det bli otroligt förmånligt. Jag räknar med att bilen kostar mig 10' / mån. |
|
|
Verdi: jag känner igen mig i ditt resonemang, jag har bara ett tips att ge dig från hjärtat, beställ inte för dyr bil om du vill sova gott om natten :) När mörkret faller på i december och du går och väntar på din 650.000 kronors bil så är det lätt att få fram alla möjliga hjärnspöken,dvs om ditt och datt händer så du inte har råd. Vidare är 520D en rätt bra bil när man slutar lyssna på motorn och man kan trösta sig med att man faktiskt har en bil som inte är sådär, host host, mycket dyrare än grannens Avensis :) Anders har också helt rätt, nya bilárn kommer det alltid att finnas till salu, sälj bilen först. |
|
|
Bugkiller: kan du förklara det där med nettoavdrag igen, gärna med exakta siffror för oss som inte kan netto och brutto. |
|
|
Bugkiller: jag förstår vinsten med nettolöneavdrag men det jag inte förstår är varför inte alla kör med detta upplägg om det är kostnadsneutralt både för företag och anställd men ger ett mervärde för SGI och utdelningsunderlag. ___ //Ulf |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Då kan jag rekomendera dessa då Länk Som vi kör.. Kostnadsneutralt för företaget, men den anställde drar nytta av ta värdeminskningen på bruttolönen. |
|
jag rekommenderar dig fortfarande att först sälja din egen bil sen hittar du en lagerbil 520dT M-sport. Du kommer alldeles säkert bli nöjd. Inte är det något farligt knatter i den bilen. Har nu kört drygt 40 mil sen jag hämtade ut den i torsdags och blir mer och mer imponerad hur bra den går. Tyst, komfortabel och riktigt trevlig motor. Med den får du en fin ny bil med bra utrymmen. Du kan som jag köpa till 20" hjul så har du en riktigt snygg bil dessutom. Dessutom har du pengar över att göra lite kul saker med familjen alternativt att riska i dina hedgefonder :-) Om du tänker på att jag är ändå väldigt van vid 535d F11 och tycker 520d F11 är riktigt trevlig, så tycker jag du har ett riktigt bra omdöme om bilen. Skulle jag sitta och räkna som du gör så skulle jag nog bli tokig (are). Räknar man som du gör så känner jag att du är väldigt osäker på om du verkligen vill betala (eller har råd) med de större motorerna. Du vet ju utan att behöva räkna att större motor, dyrare modell ALLTID kommer att vara dyrare. Antingen bestämmer du dig bara för att nu skall jag unna mig detta, nu har jag råd med detta osv, eller också skippar du bara tanken och väljer det mest ekonomiska alternativet som jag anser vara 520d F11. Du kan lugnt även då se din fru i ögonen :-) /Anders |
|
|
Varför inte alla kör med nettolöneavdrag? Det har jag ingen aning om, kanske gammal vana? Det kanske finns något problem som varken jag eller min redovisningsbyrå känner till... Läs mer hos Skatteverket på Länk Jag tar samma räkneexempel som tidigare då: Lön: 30000 kr Förmån: 7175 Skatt på lönen: 9600 kr Skatt på förmånen: 2296 kr total skatt: 11896 kr Totalt lön+förmån: 37175 kr. Skatten dras från lönen, dvs 30000 kr - 11896 kr = 18104 kr Lön 37175 kr Nettolöneavdrag: 7175 kr Förmån: 7175-7175=0. (Denna reduceras med nettolöneavdraget) Skatt: (37175 * 32%) = 11896 Att betala: 37175 - 11896 - 7175 = 18104 kr |
|
|
Men jag förstår inte hur lönen kan öka med 7175kr i exempel två om man väljer att inte ta bilen? Kostnaden för bilen, för företaget, är väl kopplad till leasingavgiften. Och det är väl den uteblivna kostnaden som möjliggör den högre lönen? Alltså tycker inte jag att man direkt kan anta att lönen ökar med samma belopp som förmånsvärdet per månad om man tagit en bil. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag förstår att skatteverket går med på detta, men försäkringskassan? Hur kan de köpa detta resonemang? Jag ska ta upp det med min räknrnisse omgående. |
|
|
Grelle: Som egenföretagare så kan du ju själv sätta din lön och det handlar inte om han tar bilen eller inte utan det det handlar mer om hur de olika poster hanteras bokföringsmässigt. I båda fallen är det samma bil, samma skatt som betalas in och samma nettolön. ___ //Ulf |
|
|
grelle: I båda exemplen har personen samma bil, enda skillnaden är hur den redovisas. Jag har inte tagit med någon leasingavgift i något av mina exempel, endast förmånsvärdet. jhellstrom: Länk (inte säkert att man kan lita på det, trots att det står på internet :)). Återkoppla gärna om din räknenisse har en avvikande uppfattning. Anledningen är att man faktiskt har en högre lön i nettolöneavdragsfallet, och att förmånen reduceras till noll. Jag är dock inte en expert i beräkning av SGI, men om Försäkringskassan skulle kolla upp min inkomst så antar jag att de accepterar de uppgifter som Skatteverket säger är korrekta. Annars vet jag inte hur de skulle resonera. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Detta är direkt kopierat från ett mail jag skickade till de som sköter vår bokförning. Så det är ju inte bara SGI, utan även få upp lön, som man kanske når lönenivån att man kan ta all utdelning till 20% också. " Jag har idag suttit med revisorn för mitt bolag och diskuterar K10. Något som jag skulle vilja titta på är (namn). Idag ser det ut typ så här (fiktiva siffor). Lön 30000 Bil Förmån 7000 Skatte Pliktit= 37000 Skatt -17000 Utb 13000 (30-17) Framgent skulle vi göra så här: Lön 37000 (dvs lön+ bilförmån) Skatt -17000 ----------------------- 20000 Avdrag inbetajt tjänstbil -7000 Utb 13000 Skillande blir att (namn) då får en högra lön på papperet, och då kvalificerar sig över 511 000 i lön, och det gör saken bättre när det gäller utdelning." Dvs samma som Bugkiller förklara. |
|
Programmer, jag vänder mig mot inlägget som kom 17:36 från bugkiller, där han skriver: "Om du inte tagit ut en bil skulle du fått 37175 kr" __________ Mvh Grelle |
|
|
[Sidospår] Undrar hur många personer som har personalbil som verkligen förstått att deras pension och sjukersättning blir lägre. Misstänker inte så många eftersom nästan varenda stort bolag jag jobbat på har haft erbjudanden om personalbilar. Dessa har dessutom leasinggivaren fått göra rejäl reklam för på intranät, personalhandböcker osv osv. [/Sidospår] ------- //Lövet |
|
| grelle: det utgick från antagandet att man styr över hur man tar ut pengar från sitt eget bolag och att man i detta fall tar ut 37175 kr, antingen som 30000 + bilförmån eller 37175 i ren lön och löser sitt bilbehov på annat sätt än med förmånsbil. | |
|
Angående utdelning är det mest lönsamt att passera gränsvärdet för huvudregeln när man har anställda, då utdelningen baseras på total lönekostnad i bolaget. På länken nedan finns ett bra verktyg samt information kring utdelning. Man kan enkelt se vilket alternativ som är mest lönsamt. www.k10.nu Den stora fördelen med tjänstebil är väl just att bolaget står för värdeminskningen och de oanade utgifterna. Man ska faktiskt inte heller glömma den förväntade bolagsskatten på 26,3% som man slipper. |
|
|
Lövet: nu är ju sjuklönen 80% av 330.000 eller 7.5 prisbasbelopp, så för många tjänstebilsförare spelar det mindre roll. Samma värde för pensionen, allt över det värdet saknar betydelse. Ska man alltså maxa det hela är det en månadslön på 27.500 som gäller. Har man det redan kan man ju strunta i att laborera med nettolöneavdrag. |
|
Verdi |
Anders, Som det känns nu är en ny 520d M-sport inte aktuell heller. Håller mig nog till privat ägande om det är så pass ofördelaktigt att leasa. Kollar du upp lite hedgefonder, t ex Atlant Stability och några av Brummers fonder så ser du att de har en väldigt jämn utveckling. T ex Brummer MS med "Genomsnittlig årsavkastning* +8,23%": Länk Det fina är att deras fonder gick upp även under finanskrisen. Känns ruskigt stabila. Men visst, det _kan_ ju gå åt h-vete. Det kan det alltid. Men jämfört med vanliga fonder och aktier så är risken väldigt mycket mindre. Men om du tycker det är att ta en för stor risk så hoppas jag att du inte äger några aktier i Crown Energy eller vad du pratade om. ;-) Dessutom kommer du väl, din vana trogen, att byta bort din 520d inom 3 månader. ;-) |
Verdi |
För den som är intresserad rekommenderar jag följande. Gå in på Avanza -> Länk och välj 10 årsgrafen. Sen väljer ni jämförelseindex OMXS30. Vad ser ni? För den som är lite mer äventyrligt lagd finns även en belånad variant av Brummer MS, kallad 2xL. Den har gått 12,06% i snitt per år. Dock inte lika lång historik som den obelånade. Länk Nektar har gått +227,74% sen start, eller 12,38% per år. Länk Men nog om det. Var bara en liten utläggning. |
|
Verdi jag vet inte när jag ska sälja den men jag agerar iaf :-) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.