|
Sida 7 av 10
|
|
|---|---|
|
Är det inte bättre att köpa en lätt begagnad bil privat och sen kunna dra milersättning på firman samt dra av för räntan i deklarationen? Jag köpte min A6 -12 800 mil, ca 100' under listpris. |
|
|
Är det inte bättre att köpa en lätt begagnad bil privat och sen kunna dra milersättning på firman samt dra av för räntan i deklarationen? Jag köpte min A6 -12 800 mil, ca 100' under listpris. |
|
|
Bugkiller har varit med förr märks det ------- //Lövet |
|
| Ooops, Samsung dubbelpost;-) | |
Verdi |
Bugkiller, Oj, där ser man. Trodde att förmånsvärdet (brutto) räknades som vilken lön som helst och att man tjänade på att hålla totala lönen under brytpunkten. Är du helt säker på det där? Säkerhetskapital har jag redan. Tror jag. Drygt ett års debitering iaf. Jörgen, Ja, avkastningen på kapitalet i företaget har jag glömt bort. Bra poäng. |
|
Jag behöver inte vara säker, det är du som behöver vara säker :). Har jag fel blir jag gladare än någon annan, för då har jag mycket pengar att kräva igen från skatteverket efter sjutton års betalande av för mycket skatt. Men det tror jag tyvärr inte att jag har. Ett års debitering låter som ett bra säkerhetskapital. |
|
| Förresten, för att svara på din fråga: den skatt du betalar på marginalen blir mindre om du håller lönen under brytpunkten. Förmån eller lön spelar ingen roll för det. Kostnaden för bilförmånen är dock identisk oavsett vilken marginalskatt du betalar, som räkneexemplen med 0% i skatt visar. Förutsatt som sagt att du själv väljer om du tar ut lön eller förmån. | |
|
Bugkiller, kostnaden för bilen, leasingavgiften, behöver väl inte vara identisk med förmånsvärdet på bilen? Alltså behöver inte lönen i exempel 2 vara exakt 7175kr högre. __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Tycker jag har varit väldigt öppen med att jag är osäker på min uträkning. Tycker en del går ut lite hårt mot mig med tanke på det. Jag har suttit och stirrat på bugkillers uträkning i 10 minuter. Fattar fortfarande inte. Minskar alltså min nettolön med bruttoförmånsvärdet? Ja, då faller ju hela skiten. Har räknat så nu och tagit bort vinsten från fonden och "klippet". Då blir det t ex 60 tusen billigare att köpa en 520d privat än att leasa den. Då blir kostnaden för en leasad 520d 230 000:- på 2 år. Privat skulle den kosta 178 000:-. |
Verdi |
Och självklart är inte 230-178 = 60. :-) |
|
Verdi: ja, du ska helst hålla lönen och förmånsvärdet under brytpunkten för att slippa statlig skatt. Sen betalar företaget sociala avgifter på lönen samt förmånsvärdet. Det är ju när du räknar in just de oväntade utgifterna som en förmånsbil verkligen går ihop sig, ex skadegörelse, krock med vilt, spricka i rutan, utslitna däck etc. Samtliga kalkyler som räkenissarna såsom Anders Andersson tar fram för att visa att en privatbil är billigare är ju aldrig likadana nya bilar. Jag kan ju garanta att våra storföretag inte hade erbjudit förmånsbil om det inte lönat sig. Man betalar något mindre skatt i form av moms etc på bilinnehavet, men det är inte stor skillnad. Jag har stött och blött detta hundra gånger, också ensamföretagare, och får aldrig en nyare privatbil att gå ihop sig. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Först, jag tror ingen vill gå hårt , utan mer informera så du inte tänker fel i din kalkyl. Flera här sitter i samma sists, har eget AB, sedan väljer folk olika. Läs tex: Länk Att storföretag gör det kanske också är att det är en förmån att får det som väger över och att man väljer att jobb där. Eller är att erbjuda städning hemma också lönsamt för företag ? |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
eller i korthet, det var bra förr, men numera får inget var lönsamt, åka leasningbil, eller diesel eller bensin. Det har man sett till :( |
|
Jag har gjort en uträkning på en bekants bil, BMW för ca 400kkr i efterhand, när man har alla siffrorna och det skiljde mindre än 400kr/månad till förmånsbilens fördel. Men en liten detalj bara, att hålla lönen under gränsen för statlig skatt, är det verkligen ett mål i sig? Det är ju 34500kr i månaden och visst, man kan ta en del som aktieutdelning men den är väl inte så stor om man inte har några anställda? Eller har jag fel här? __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Ingen som har någon bra kalkyl att dela med sig av? |
![]() 2.226 530d G31
Grelle: Nope, du har rätt.. till 20% skatt har man 127 750 SEK nu senast och ska man dela ut mer enligt 3:12 ska Löneuttaget ska uppgå till minst 511 000 kronor, dvs drygt 42000 kr/mån. Dessa belopp justeras ju upp varje år, 2013 är det, 143 275 Kr, och 521 000 kr |
Verdi |
Fick 143' i utdelning på mitt bokslut i våras. Hade en redovisningsbyrå som gjorde det åt mig. |
|
herre jösses, vilka uträkningar, Verdi du kommer aldrig komma fram till något som är klockrent säkert. Håller med om att man inte kan räkna in fiktiva avkastningar på Hedgefonder som man inte vet vad det händer om ex vis Euron kraschar. Räkna dessa pengar med högsta möjliga bankränta. Annars skulle du ju likaväl kunna plocka fram ett förhoppningsbolag på en liten börslista (ta tex Crown Energy som handlas runt 10,- som det finns tämligen många som har väldigt mycket högre riktkursen på inom en 2-3 års period) så får du in väldigt positiva fiktiva avkastningar men som är helt orimliga att räkna på i en bilkalkyl. Utgå från att det som regel alltid är dyrare att köpa en ny bil än att behålla sin gamla, allt räknat i kronor och ören. Sen tänker du till om du är beredd att lägga till några hundringar per månad för att få åka i en ny bil, slippa osäkerhet med reparationer, kanske får en tystare, snabbare mer komfortabel bil, kanske en rymligare osv. Du har lite lägre försäkringspremie, lägre skatt och du har fri service. Räkna på fiktiva andrahandsvärden om 24 månader är ju ändå bara en gissningslek för oss alla. Jag tycker Lövet kommenterade väldigt bra att börja med att sälja din egen bil. Se hur det går, ligger du för högt redan där i värdet på bilen, så faller ju stora delar av övrig kalkyl. Säljer du bilen snabbt så är det ju aldrig något problem att även hitta en annan bil snabbt. Bilar finns det gott om och lagren kommer att öka. Skippa alla dessa (vansinniga, ursäkta) kalkyler och bestäm lite med hjärtat också. Du vet ändå aldrig från efteråt om du har räknat rätt eller fel! /Anders |
|
Verdi |
Sen beror det på vad man menar med "stor". Jag är iaf skitnöjd med 114' netto i utdelning. :-) |
Verdi |
Anders, Är inte ute efter nåt klockrent säkert. Jag vill bara veta på ett ungefär. Tycket det är lite roligt att räkna också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.