AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.200

F11 -11, 11 tusen mil. Prisvärd?

Sida 6 av 10
Verdi
Hmmm. Ser nu att det inte stämmer riktigt. Tror jag har minskat "privatkostnaden" från 52% (eller 55%, kommer) av företagets kostnader till 50% sen jag skrev 150 000:- för 525:an.

Har ju ett excel-ark med det här. Fyllde i 58% som är något till min nackdel och fick 153 210:- i privatkostnad.

55% ger 145 736:-.

Borde hamna däromkring iaf. Hoppas verkligen att jag inte gjort någon dundertabbe. :-)
Verdi
För att förtydliga.

Om företaget köper något för 100 000:- så blir det ca 55 000:- mindre i min egen privata plånbok efter sociala avgifter + skatt, eller bolagsskatt + utdelningsskatt (båda blir ungefär lika mycket har jag för mig).
största kostnaderna på din gamla bil är väl förväntade reparationer, service, högre försäkring och skatt samt även högre förbrukning. Vad har du räknat med för värdeminskning på din gamla bil, alltså nuvarande? gammal är den ju inte :-)

/Anders
Verdi
Anders,
Det står där. 15% per år med startvärde på 180 000:-. Tror det blir nästan exakt 50 000:- över två år.
Verdi
Sen menar jag såklart 2250 mil per år i 2 år och inte totalt.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du vill verkligen ha nybilen va? ;)

Tycker du räknar oerhört positivt på nybilssidan, framförallt på andrahandsvärdet och dessutom med ett väldigt fiktivt "klipp" vid utköpet. Sen tycker jag inte en eventuell fondvinst har med saken att göra.

På privatbilen räknar du å andra sidan med reparationer som inte har hänt och med däck som du lätt får tag i till halva kostnaden mot vad du räknat.

-------
//Lövet
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Med risk att avslöja bristande kunskap i skatterätt: På vad sätt sparar ditt företag pengar för att du får betala förmånsvärde privat? Säger inte att du räknat fel, bara att jag aldrig hört talas om ett sånt avdrag.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Fondvinsten har visst med kalkylen att göra. Varför skulle den inte ha det?

Däremot kan det nog vara så att jag är för optimistisk på andrahandsvärdet. Säg en rimlig siffra så ska jag se vad som händer med min kostnad. Men dra inte upp någon extremt utrustad bil som rasat 50% på 1 år eller nåt utan en någorlunda basic M-sport. Själv har jag litat till stor del på blocket och bilpriser.se.

Tror dock att "klippet" existerar. Har fått såna indikationer dels via en återförsäljare jag pratade med förra sommaren och dels via powerpost från en väldigt insatt autopowermedlem. :-)

Det är såklart inget worst case scenario jag har målat upp. Det är jag mycket medveten om. :-)
Verdi
Lövet,
Jag sänker ju min lön med nettokostnaden för förmånsvärdet. Sociala avgifter och skatt får jag fortfarande betala men företagets kostnad för min nettolön minskar. Så måste det väl vara?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fondvinsten har inte hänt än, den kan lika gärna bli 0. Därav att den inte bör tas med i en kalkyl. Samma sak med reparationer som inte har hänt. Tycker båda ska hållas utanför.

Fortfarande nyfiken på avdraget för förmånsvärde för firman.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Förmånsvädet för 12BM073 med 110000 i Rust är 8 358 kr/mån enligt skattverket.se

Ang Hegefonden, "Rörlig avgift 20 % på avkastning överstigande jämförelseräntan."
Sedan brukar skatteverket vilja ha del av vinster också, eller hur kommer du undan den ;)

Hur sparar ju företaget in 2296:-/månaden ?
Verdi
Lövet,
Angående däck så vill jag ha märkesdäck. Kollade vad det kostade på däckonline och fick fram den siffran. Är ju 18" med 255 bredd bak. Sen kanske jag behöver köpa vinterdäck också. Men det har jag inte räknat med.

Sen den där siffran på 10 000:- för saker som kanske går sönder så är det en uppskattning på ett tänkt medelvärde. Jag kanske har tur och klarar mig utan fel. Men jag kanske har otur och motorn går sönder också. Eller jag kanske får en del småfel bara. Vem vet? Men det är en risk och måste räknas med anser jag.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kan krocka med tjänstebilen och få betala 5000kr i självrisk varje gång också. Eller få den nyckelrepad, eller bli av med ditt uppdrag och tvingas avveckla tjänstebilen i förtid. Finns massor med kostnader även på tjänstebilssidan som "eventuellt" bör tas med.

Syftet med kalkylen känns som att övertyga dig själv till ett nybilsköp och det verkar funka ;)

Min medicin mot plötsliga infall att skaffa nybil brukar vara att försöka sälja min gamla först. Tror det skulle funka på din också då en importerad, relativt högmilad 330xd med hög skatt kanske inte inbringar i närheten av de pengar du tror. Tro mig, har precis sålt min 525d efter helvetets alla kval. Tro inte på snacket att det är hög efterfrågan på dieselbilar. Gäller möjligtvis 1-2 år gamla snåldieslar.

-------
//Lövet
Verdi
Jörgen,
Jag trodde förmånsvärdet räknades på 409 000:- som var erbjudandet på en 525xd med comfortpkt. Såg inte att den fanns på skatteverket än? Eller får man betala förmånsvärde på normala priset? Isf, vad är vitsen med paketpriset?

Kanske jag som är en idiot, men om jag tar ut mindre i nettolön så borde ju rimligtvis företaget spara motsvarande siffra. Eller blir det inte så?

Angående fonden så är det inte direkt någon högriskfond. 8 är kanske aningen högt, men 6% _tror_ jag att den snittar. Min kalkyl är baserat på vad jag tror. Inte vad som är värst möjliga utfall.
Verdi
Lövet,
Varför skulle jag krocka oftare med leasingbilen? Om något så är det väl bättre att krocka med den då företaget betalar självrisk och premie än med en privat bil som jag måste betala för. :-)

Uppdraget håller i sig så länge som jag behöver för att klara åtminstone 24 månader. Det är jag nästan hundra på. Återigen, jag har gått på det jag tror. Inte på mina värsta mardrömmar. :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Skattverket skiter i vad du givit för bilen, även om du köper en Beggad bil så får du förmånsväde enligt deras beräkningar..
Länk

Jag vill inte sabba din kalkyl, för jag tror som Lövet, du vill övertyga dig själv. Även om du räknar mycket mer än många andra. Själv ser jag bilen och blir såld , sedan hoppas jag ekonomi håller, om inte får jag dra ner på öl :)
Bu
11
BugKiller
BMW 525xd Touring -12
Verdi: jag tror att du gör en felaktig kalkyl vad gäller förmånsvärdet:

Bilföretagens "netto"-kalkyler bygger på att arbetsgivaren tillhandahåller bilen till dig utan möjlighet för dig att växla den mot lön, dvs du får i ditt exempel 7175 kr mer i "lön" via förmånen och åker på att bara betala skatt för den. Annars gäller följande (såvida inte jag har fel, och då skulle jag bli glad :)):

Du tar din månadslön brutto, säg 30'. Till den lägger du förmånsvärdet, säg 7175. Arbetsgivaren betalar arbetsgivareavgifter på 37175 kr, du betalar skatt på 37175. Säg att du har 32% marginalskatt. Du ska då betala 11896 kr i skatt. Dessa tas från dina 30000 kr brutto som är lön, dvs du får nettolön på 18104 kr.

Om du inte tagit ut en bil skulle du fått 37175 kr - 11896 kr i lön=25279 kr, dvs samma skatt men högre lön. Konstigt nog blir mellanskillnaden 7175 kr vilket just råkade vara förmånsvärdet. Det spelar ingen roll vilken marginalskatt du har om du är i den positionen att du själv styr om du vill ta ut lön eller förmånsbil, vilket åskådliggörs om du tänker att du betalar 0% i skatt. Då får du i ena fallet ut 37175 kr i lön, i det andra 30000 kr, fortfarande är skillnaden exakt förmånsvärdet.

Mitt förslag är att du tar hjälp av din revisor om du har en, annars söker hjälp från en redovisningsbyrå. Skatteverket blir inte glada om du undanhåller skatt, vilket du skulle ha gjort med ditt sätt att räkna.

Jag har haft eget företag i sjutton år. Alltid haft tjänstebil. Det är dyrt, men okomplicerat. Räkna inte med att det är en bra affär jämfört med att köpa samma bil privat, utan anta att det går ungefär på ett ut. Du kan sitta flera kvällar och göra kalkyler och sen får du ett oväntat motorhaveri på din privatägda bil som skjuter alla kalkyler och scenarier i sank.

Ju oftare du byter desto bättre blir det att ha den på företaget eftersom firman tar värdeminskningen och förmånsvärdet är konstant. Förmånsvärdet är alltså relativt sett lägre jämfört med den privata kostnaden ju nyare bilen är.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Och för krångla till det mer.
att räknar på din privatbil, så kan du skjuta upp bolagskatten 26,3%, Aktiebolag får sätta av 25 procent av vinsten.
Det är ju även på förslag att säkna bolagskatten till 22%
Samt att du placerar dessa pengar i bolaget, dvs större belopp, och då med avkastningen så blir det högre, vilka du sedan kan plocka ut till 20% som aktieutdelning, vilket du ej lagt på behålla 330n.
Dags utöka excelarket :)
Bu
11
BugKiller
BMW 525xd Touring -12
Förmånsvärdet på den bil du funderar på att köpa (och som jag också beställt) kommer antagligen att hamna på runt 435' + utrustning. Det är mycket bättre än ca 481'+utrustning det skulle ha landat på annars, men såklart mer än vi får betala. Antar att det är för att det är vad en privatperson kan köpa bilen för. Skatteverket bryr sig inte om vad du faktiskt betalar för något, speciellt inte om det är något du kan köpa/leasa enbart för att du äger företag.

Personligen tycker jag det är mycket glädjekalkyler i dina siffror, och det är bra att vara positivt lagd :). Fick jag 8% avkastning riskfritt i en hedgefond skulle jag slänga in alla mina pengar där, men jag tror inte att de pengarna är riskfria. Det har folk som haft sina pengar i hedgefonder fått uppleva tidigare. De kan faktiskt försvinna allihopa, så antagligen är det bättre att sprida riskerna lite med dem. Mitt tips, efter att ha varit i din bransch länge, är att först bygga upp ett säkerhetskapital, vilket går ganska fort, sen köpa bilen. Räkna inte pengar som du inte fått än.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Bugkiller: Word! Second that :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.