|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
Verdi |
Brutto i konfiguratorn hamnar jag runt 595 000:-. Då är det komfortpaket, M-sport, komfortstolar, dragkrok, tonade rutor och några mindre tillval ikryssade. Automaten är ju standard så sportautomaten kostar bara 2000:-. Tyvärr är väl carbonsvart en känslig lack och ljust skinn är väl också lite känsligt. Kanske får tänka om där? Alternativet tror jag är spacegrå med svart skinn. Tråkigare men kanske mer praktiskt? Drar jag då av skillnaden mellan "Rekommenderat cirkapris: 489.200 kr" och "Erbjudande: 409.000 kr" samt 10% på utrustning förutom M-pkt så hamnar jag kring 510 000:- netto. Räknade faktiskt med 18"-arna, som vinterhjul då. Har sen avsatt 30 tusen plus moms för sommarhjul, vilket jag antar är lite snålt tilltaget. Eller så tar man 19" direkt och köper nåt lite billigare att ha som vinterhjul. |
|
Carbonsvart vet jag inte om den är så mycket känsligare än nåt annat. Har den lacken själv och upplever den inte värre än nåt annat. Men visst syns smuts och repor bättre än silvermetallic... ------- //Lövet |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Aj då. Då var mina farhågor korrekta. Trist. Och jag har ju jeans 99 dagar av 100 så det går väl tyvärr bort då. Min grundpersonlighet är som ni kanske märker väldigt spontan och impulsstyrd. Sen har jag, tack och lov, utvecklat en slags säkerhetsspärr som gör att jag inte gör så dumma saker ändå. Det är väl därför jag får så många idéer som sen inte blir nåt. :-) |
Verdi |
Vad tros om den everestgrå klädseln? Är den snygg i verkligheten? Och är den tåligare än oyster? |
Verdi |
Lövet, Jag hade carbonsvart på min 320d och efter jag lämnade in den på polering så såg den förjävlig ut i solsken. Tack och lov märkte inte köparen det. ;-) Läste även att den är känslig för fågelbajs o dyl också. |
|
Verdi, om bilen såg eländig ut efter polering så var det en slarvig idiot som utförde arbetet. Carbonsvart är inte känsligare än någon annan lack men den är inte särskilt förlåtande när det kommer till märken och repor. /Masten |
|
|
Innan jag beställde min sa de på Förenade Bil att Carbonsvart var lika känslig som den matta svart II vad gäller repor och fågelskitar. Safirsvart är ex lättare eftersom den har mer pigment i sig och går lättare att polera upp. Om du väljer carbonsvart skulle jag därför rekomendera en Ditec eller Mr Cap direkt vid leverans - då blir den mer lättsköt Du kan ju ta svart skinn till det Carbonsvarta men med det mörka innertaket blir det lika upplyftande som en Lars Norén pjäs i bilen... Egentligen tycker jag vitt är grymt snyggt med 19-tum och M-sport, mycket snyggare än den Tirpitzgråa :-) men färg kan diskuteras i oändlighet och alla har vi rätt :-) Sen tycker jag sportstolarna räcker i 99 av 100 fall, de är grymt sköna. Prova dig fram om du verkligen behöver komfortstolarna. |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Anledningen till komfortstolarna är väl rätt enkel. Jag har en kort fru och en 1-årig son. Dvs jag föredrar skinn och elstolar med minne. Då blir skillnaden bara 6' mellan sport- och komfortstolar. Skinn går väl på 13' och el + minne går på 11' tror jag. Fast det är klart, vi klarar oss väl med manuella sportstolar utan helskinn också. Då är skillnaden helt plötsligt 30'. Tål att funderas på. Vitt är nåt jag kan tänka mig personligen. Men en annan person i familjen tycker att bilar ska vara sobert mörka. Typ hennes enda preferens förutom automatlåda. :-) Tirpitz? Menar du slagskeppet? (ja, jag fick googla. :-)) |
|
Oyster fungerar bra ,har haft det i många bilar. Du behöver bara underhålla det lite mera genom att då och då torka av med en fuktig trasa med lite såpa på. Carbonsvart ÄR känsligare än andra BMW lacker, vet dock ej varför, men den är också den snyggaste färgen tycker jag. Spacegrå har jag själv nu och den är klassiskt snygg, speciellt med M-sport. Gick även hem hos frun som är less på alla mina vita och svarta bilar. Jag har bara sportstolar nu i F11 an och de fungerar riktigt bra iaf för mina behov men visst är komfortstolarna väldigt mycket skönare. Jag har heller inget skinn men alcantaran är fin. Är det värt att lägga till för en 525? Iofs kan du ju få x.drive. Annars går 520d väldigt bra, har avverkat cirka 10 mil idag och den fungerar mycket bra. /Anders |
|
|
Jag tror att du Verdi måste bestämma dig för ett tak vad din bil får kosta dig och sen även vad det egentligen du vill ha för typ av bil. Nu far du runt med en massa olika bilmodeller och varierande prisklasser, vilket gör det rätt så svårt att välja. Själv skulle jag inte köpa en 525d, antingen går man på budgetklassen och då väljer man en 520d eller också väljer man med hjärtat och då blir det 530d eller 535d. 525d är för mig en mellanmodell, speciellt nu som man ändå får den fyrcylindig. Enda fördelen är just att du kan få den med x.drive. /Anders |
|
|
Tror inte du får loss bilen ovan för 510tkr, det skulle isåfall överraska mig. /Anders |
|
|
Håller med Med Känsla. Ser ingen poäng i 525d nu när den är fyrcylindrig. 520d räcker egentligen prestandamässigt poängen med 525d förr var ju att man fick sexan. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Det är ju xDrive jag vill åt med 525d isf. Tveksamt om jag verkligen behöver det dock. Beror lite på vilken typ av vinter det blir. Men motorn i sig är ju vassare än 520d. Dubbelturbo ger ju ett större register än en enkelturbo. Allt handlar inte om antalet cylindrar. Fast ni har kanske rätt. Kanske borde nöja mig med 520d eller gå upp på 530d. Sen tycker jag du Anders verkar vela lite också. ;-) Först skriver du "Hade gärna tagit en sån också men var tyvärr tvugen att välja en lagerbil när jag "hoppade av" F31-an ordern." och sen "Själv skulle jag inte köpa en 525d...". Jag håller dock med om att jag är aningen ostrukturerad. Just nu är jag inne på att jag klarar mig med en motorsvagare bil. Men det skiftar. :) |
| Hur gick det med X5an då? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Verdi: ring ska du på prova en 530 så inser du att 520 inte är ett alternativ. Min: Länk |
|
Verdi, jag hade inget val utan var tvungen att ta en lagerbil, men jag tror nog ändå att jag tagit en 520dT då jag har andra bilar som jag isåfall kan utnyttja mera motor på. Men eftersom du räknar mycket på vad bilen kostar så tycker jag du får väldigt mycket bil just med 520dT, snygg bil, helt okay motor, bra utrymme för familjen, låga ägandekostnader. Jämför du ex. vis kostnader så får du ju gå ner på ungefär en tre år gammal X5 eller som sagt en 530dT med relativt många mil. /Anders |
|
|
Alternativet är att importera en 535dT Länk som iofs inte är Premium Selection men du kan säkert få ett års Europlusgaranti, kostar cirka 500 tkr hemma. Nackdelen är att du måste casha den och du kanske snabbare måste sälja din nuvarande bil, samt att det är en del jobb att importera. /Anders |
|
Verdi |
bunf, X5:an såldes innan jag hann blinka. Jörgen, eller också är det det jag INTE ska göra. ;-) Anders, Mitt räknande är snarast tvångsmässigt än ur nöden sprunget. Är rätt trött på det själv vid det här laget. Är faktiskt trött på mig själv öht. :-) |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Förstår din tanke:). M550d. Vill ha. |
|
förstår att du är ekonomikonsult Verdi? Om du räknar för mycket är kanske risken att du inte kommer fram till det som även hjärtat vill ha. Hjärna är alltid viktigt i alla affärer med även en del hjärta, för att må bra själv. Man kan inte alltid vrida och vända på varje krona och vi lever ju bara en gång, tror jag... /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.