AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.193

F11 -11, 11 tusen mil. Prisvärd?

Sida 2 av 10
Terry N
Modellen lär iaf leva till 2015-16, byter du ngt halvår innan modellbytet kommer på 5:an, så då är det nog helt ok värdetapp. Bilen har en hyggligt bra spec ändå. Men jag tycker du kör för mkt per år för att gå på den bilen. Jag själv skulle det funka för, jag cyklar mestadels till jobbet, frugan också. Bilen rullar på helgen och semestern.. ca 1000-1500 per år. Är lite sugen, men har bytt till dyrare boende så man får ligga lågt. För 340-350 är det ett riktigt bra köp! Tror man kan få den för det, svårt att sälja bil nu + långmilare, vilket många backar på.
Verdi
Terry N,
Ungefär så jag tänker också.

E39 touring och E61 finns som 7 olika årsmodeller. (1997-2003 resp. 2004-2010.)

F11 borde då rimligtvis finnas som årsmodell 2011-2017 (även om det såklart inte är en bergfast regel) om jag räknar rätt.

Med andra ord borde efterföljaren börja rulla ute på vägarna hösten 2017 som årsmodell 2018. Dvs om 5 år. Det är rätt många år med en bil som ser "ny" ut.
Du har denna hemma för 390 000

Länk
Verdi
Roma,
Import är absolut ett alternativ. Värt att tänka på är dock att den värderas aningen lägre när man ska sälja den också och att man inte får med vinterdäck. Men visst är det skillnad på 4500 mil och 11500 mil.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hur man kan beställa kromade rails till en bil som övrigt är Shadowline övergår mitt förstånd.

-------
//Lövet
håller med dig Andreas men hade faktiskt kromade rails på min förra svarta X5 med sportpaket och shadowline och på den såg det helt okay ut (hade dock ej specat det själv) men på en F11 ser det inte snyggt ut. Däremot är det rätt vanligt att det i Tyskland finns många BMW med M-sport som har chromeline lister istället för shadowlinelisterna runt fönster och det är lite jobbigt. Har även sett en del svenska åf speca bilarna så.

Bättre du satsar på en import med mindre mil Verdi. Dock stiger euron nu, så priset ovan stämmer inte. Du får lägga till cirka 15 tkr för transport, importförsäkring och registreringsbesiktningen.

Eller också tar du ut en helt ny 520d Touring med M-sport och comfortpaket för cirka 435-440 tkr.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Du får inte mycket ny 520D F11 M-Sport för 435.000.
Dragkrok, bättre radio, 19", känns väl som "krav". . Det blir ju om möjligt dödligt tråkigt att åka runt med usel radio ex.
Man får ex en extremt välutrustad 535D som gått 2500 mil för 49.000€ i Tyskland.
Det får nog bli en sådan för egen del nästa gång, andrahandsvärdet är inte bra på BMW bilar.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
De tre grejer du nämner som krav är saker jag inte kunde bry mig mindre om. Intressant att det kan vara så olika ;)

-------
//Lövet
vad har du för årsmodell på den "extremt välutrustad" 535d? Du får ingen extremt välutrustad 535dT F11 2011 eller nyare för 49 teur.

/Anders
MedKänsla:

45 000 x 8,60 (avista kurs, låg på 8,55 när jag räkna) 387 000

Lägg på 10 000 kr för alla kostnader för att få hem den och med svenska plåtar.

vad har du för årsmodell på den som du hittar för 45000 euro?

/Anders
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

jhellstrom,
Med 9% rabatt (inte omöjligt) så får du en 520d F11 med m-paket, automatlåda, 19", komfortpaket, rattvärme, hifi och musikanslutning f telefon för 445'.

Personligen vill jag även ha läder och några andra små grejer till men tråkig, nej det tycker inte jag iaf.

hämtade precis ut en F11 520d M-sport -13 och det är en helt okay bil anser jag, det är väldigt bra rabatter där för tillfället! Specieltl om man använder den som förmånsbil då det är lågt förmånsvärde.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Hur upplever du motorn? Jag tycker karaktären förstör känslan av att köra 5-serie, och personligen tycker jag nog att 5-serien "kräver" en sexa för att komma till sin rätt.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Med känsla: ny bil?
Motorn är helt okay tycker jag. Hade en 520dT till låns en vecka tidigare i sept och tycker den fungerar bra som bruksbil. Har den som min företagsbil och det är lågt förmånsvärde på den. Rätt mycket bil för pengarna ändå. Dock tycker jag inte start/stopp fungerar superbra i 520dT jmf med min andra bil. Den tar längre tid att starta upp, men kanske är en inkörningsfråga, har ju bara kört knappa 10 mil. Men visst fungerar 530d och framförallt 535d ännu bättre, men nu ville jag lägga budgeten lägre på denna bil.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Med Känsla: Nej, det är ett väldigt förnuftigt val om man får lov att spränga 7,5 basbeloppsgränsen men ändå inte sticka iväg ohyggligt i förmånsvärde. Sen känns det ganska tidigt för så pass agressiva kampanjer som BMW verkar köra på F10/F11.
Kampanjerna är ju för att möta de kampanjer som Audi började med.

/Anders
Verdi
Pratade med de om F11:an och det kändes sådär. För det första så vägrade de befatta sig med importerade bilar så jag fick inget inbytespris alls på min bil och för det andra så ville han inte göra nåt på priset. Jo, 4000:- men det räknas inte riktigt tycker jag.

Jag skulle förmodligen inte byta in min bil ändå men trist med så förutfattade meningar. Han sa visserligen att han personligen inte hade nåt problem med importer men att de var så svårsålda att de numera inte tog in dem. Men det kändes mest som nåt han sa för att inte göra mig förbannad.

Hade bilen haft komfortstolar hade jag nog slagit till. Nu känns den bara "nästan perfekt" och då får det vara. Särskilt när jag inte fick nån riktigt bra känsla för säljaren.
Men inbyte av importerad bil får du samma svar från en BMW åf. Där får du vara beredd att sälja den själv, det brukar jag alltid göra och är bilen juste med full dokumentation och historik är det inga problem. Ta ut en ny 520d F11 istället, de är väldigt prisvärda nu och du kommer åka billigt i den. Du har ju egen firma så ta ut den på leasing så har du lågt förmånsvärde också. Sen kan du i lugn och ro sälja din egen bil och få bäst möjligt betalt för den. Att lämna sin bil i inbyte är oftast normalt en rätt dålig affär. I alla fall så länge du köper en bil som är hyfsat lättsåld och attraktiv.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.