AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.199

F11 -11, 11 tusen mil. Prisvärd?

Sida 1 av 10
Verdi
Vi börjar bli trångbodda i vår E91 och funderar på en större bil. Absolut ingen panik men om något prisvärt dyker upp så slår jag till.

Vad säger ni om en långmilad F11 530d M-sport för 369 000:-? Tycker den ser riktigt fin ut på bilderna och den är ju faktiskt bara 1,5 år gammal.

Är det vansinne eller ett smart sätt att utnyttja folks rädsla för bilar som gått långt?

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men den har trots allt gått 11 tusen mil.
Alla är vi ju olika men i mina ögon så är det mycket pengar för en så pass använd bil.
Du får en kartongny 520dT med nästan samma utrustning (ej nav eller drag) för 425', och jag förstår iof om man vill ha dieselsexan. Då hamnar man på 150' till för en ny så visst är det en hel del mer pengar.
Men nej, jag skulle gå på något nyare bil. Men det är jag. :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ska man köpa en bil som gått onormalt långt på kort tid är det bäst om du själv har kort årlig körsträcka. På så sätt kör övriga bilar "i kapp" dig milmässigt. Om du inte gör det utan kör 1500-2000 eller mil per år så kommer du snabbt hamna i långmilarträsket och där är det inte kul att vara om du vill kunna byta bil någorlunda smidigt. Min 525d som gått 17000 när jag sålde den var den mest svårsålda jag haft. Då var den ändå topputrustad med navi, k-stol, osv och sv.såld.

-------
//Lövet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kanske det berodde på att det var en 525d ;)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Verdi
Jag har ingen åsikt än så länge. Det är därför jag frågar. :) Eller, jo. Jag är frestad. Men det blir jag å andra sidan rätt ofta som ni kanske märker. :)

Jag har en rätt välutrustad 330d nu och att sätta sig i en "basic" 520d skulle kännas lite fel också på nåt sätt även om jag inte har uteslutit det helt. Men isf tar jag nog en helt ny på leasing på firman.

Retar mig faktiskt på att den inte har elstolar med minne. Känns lite sniket på en sån dyr och välutrustad bil.

En annan del av mig är inne på att köpa en gammal E-klass kombi av förra generationen för runt 200 000:- och vara nöjd med det tills vidare. Fast det känns inte heller helt klockrent. Man är ju lite fåfäng också. :)
Verdi
Lövet,
Förstår hur du tänker. Men samtidigt. En bil borde ju bli mindre och mindre känslig för fler mil ju fler mil den redan har gått.

Ex en bil som gått 4 000 borde tappa mer på 3 år och 6 000 mil än en som redan tagit smällen vid 10 000 mil. Eller tänker jag galet? Det finns inga fria mil liksom.

Fördelen med denna jämfört med en E70 som jag också varit inne på är att modellen fortfarande är rätt ny. Kan ha den rätt länge utan att behöva konkurrera med en ny modell.
Ett ganska ok köp nu men tänk noga igenom hur det kommer bli att försöka sälja den om några år när den börjar närma sig 20 000 mil. Då kommer du få ett extremt värdetapp på den.

andreas_lofgren har en väldigt bra poäng med att det är helt beroende på hur mycket du själv kommer att köra med den. Kör du lite så är det ett ok köp men annars så blir det nog dyra mil räknat med värdetappet vid försäljningen.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag hade hellre köpt en nästan ny 520dA, med mindre utrusning, för dom pengarna.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kävlinge: Tror inte alls på att en 530d skulle varit lättare att sälja. Sverige är landet lagom och 525d "räcker" för de flesta. Miltalet var problemet.

-------
//Lövet
Verdi
Jag gillar inte själv när folk ber om hjälp och sen kommer det fram att de redan har bestämt sig. Men en generell diskussion kan vi väl ha om miltal. :)

Säg så här. Jag kör 2000 mil per år och ska ha bilen i 3 år. Dvs 6000 mil.

Frågan är då. Vilka mil är dyrast?

Jag hävdar 0-6000 mil är det dyraste intervallet. Från "splitter ny" till "välanvänd".

Näst dyraste intervallet borde vara 4000-10000 mil. Från "nästan ny" till "gammal".

11500-17500 mil _borde_ i mina ögon kosta mindre. Definitivt i kronor, men kanske även i procent?

Däremot är jag lite rädd att det börjar bli saker som ska bytas på den och att man över 10 000 mil har sämre garantier.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ingen har nämnt det faktum att det är väldigt skonsamma mil maskinellt för en sådan bil. Den har troligen inte fler kallstarter än en motsvarande som gått 2000 mil. Motorn har väl knappt varit ner i rumstemperatur sedan den startades första gången.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Absolut. Men en hel del saker slits ändå förutom motorn. Tänker främst på bussningar, leder, dämpare och lager. 5-serien har alltid varit känslig för sådana saker och kan få mystiska obalanser och vibrationer.

Motor och växellåda tror jag är minsta problemet. De kommer funkar hur bra som helst lång tid framöver.

-------
//Lövet
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Mycket pengar för en bil som har gått 11k mil, här är en med trevlig spec annars:
Länk
Verdi
Anders-72, Det är en sak som jag har med i mitt resonemang kring den. Har bara inte tagit upp det än. :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bilar som släpas över gränsen för att omedelbart säljas kräver en hel del detektivarbete.

-------
//Lövet
Verdi
elfving1,
Visst, men den är inte alls lika snygg (färg och brist på M-sport och shadowline). Är dessutom skeptisk till nyimporterade bilar. Plus att den har standardstolarna. Minst sportstolar ska det vara, men helst komfortstolar.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Missade att den var nyimporterad och hade standardstolar... Om historiken är fläckfri så är det nog fortfarande en bättre affär, men den svarta är givetvis snyggare, ja.
Verdi
Men lägg 6000 mil på den och den passerar 10 tusen... Känns ju inte heller helt klockrent.
Hur är det med partikelfilter på F11 530d? Den kommer isåfall teoretiskt ha gått 11 + 6 = 17 tusen mil vid försäljning och då är väl partikelfiltret snart dags att byta? Inte helt gratis.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns inget bytesintervall längre. Nånstans runt 20-25 tusen mil kan det ändå behöva bytas. Ju fler långsträckor desto längre håller filtret vilket talar för långmilaren.

-------
//Lövet
Verdi: Den där bilen du länkar till måste ha tappat närmare 300-350kkr på ett år. Helt klart har den största ekonomiska smällen redan tagits och jag är ganska säker på att det går att göra ytterligare lite till på priset.

Något som dock spelar stor roll under de kommande åren är att F11 fortfarande lär vara den "nyaste" 5-serien, visst en facelift lär väl komma men F11 upplevs ändå som "ny" i trafiken tills dess att ersättaren kommer.
Detta tror jag egentligen har en större impact på huruvida bilen blir svårsåld i nästa led.

När E61 var aktuell modell gick det ganska lätt att få ut ganska bra summor, ca 230-250kkr, för långmilade 535dT M-sport. Nu haltar jämförelsen lite eftersom detta var top-of-the-line dieseln men man skall inte underskatta attraktationskraften av att ha senaste modellen.

Denna har också en trevlig spec - personligen gillar jag tyg/alcantaran men ett litet frågetecken om det ändå inte bör vara skinn i en 530d för rätt lyxkänsla?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.