|
|
|
|---|---|
|
Hej , Motorlampan började lysa rätt som det var och blev givetvis lite orolig... Då jag 'känner' denna bil sedan ny och denna felkod uppenbarat sig 3 gånger (vartannat år) sedan ny, så blev jag inte direkt kallsvettig! De andra g[ngerna har lampan släckt sig själv efter 10 mil eller när jag kopplat bort batteriet 1 dag. Nu verkar fdet dck som att lampan/systemet inte vill reseta och släcka sig själv...??? Min fråga är om jag kan 'släcka' eller reseta lampan genom att gå n i menyn i bilen? Någon vet och har provat eller är det att åka direkt till BWM som gäller...? Kan vara katalysatorn eller 'lambdasonden som gått isönder efter alla mil, men också enbart sensorn som 'flippat ut'.... | |
|
Gör en felkodsläsning för att se vad det är som "varnar"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, hur gör jag det? Eller du syftar på att köpa en felkod avläsare eller dra till BMW? Mvh marineutter |
|
|
Ja, du måste koppla upp dig mot en diagnosdator av något slag. Allt från någon som har Carsoft eller liknande, till någon verkstad med felkodsläsare (behöver inte vara BMW-verkstad, även om de har de mest advancerade felkodsläsarna till BMW-bilar). Om du inte får reda på vilken komponent som orsakar felkoden, famlar du helt i blindo - visst kan man ha tur när man chansar men oftast blir det bara en dyr följetong av komponentbyten om man inte vet felet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör just nu utan partikelfilter pga defekt, kan vara det. Kommer montera nytt imorgon och hoppas att det i samband med ett par mils körning kommer släcka lampan. I annat fall är det säker katalysator som efter 8 år och 18000mil gett upp, vilket är acceptabelt. En defekt katalysator orsaka väl inga problem annat än att bilen inte kommer gå igenom besiktningen och skitar ner mer i vår vackra natur? Tack för all hjälp och tips! mvh marineutter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.