|
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Har köpt mig en E30 325 Touring -89a nyligen. Jag undrar varför min bensinmätare svajar när de är mellan 20 liter och 0 liter kvar ? Och varför inte min tempmätare går upp till mitten ? Mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns ett känt problem att jordningen på temp- och bensinmätare kan bli dålig med tiden och glappa och till slut inte leda någon ström alls. Jorden används för att driva nålen ner mot minimum. I båda fallen ovan tror jag dock inte det är pga något jordfel i instrumentklustret. Tempmätaren kan bero på en trasig termostat, den fastnar då ofta i öppet läge vilket gör att allt cirkulerar genom kylaren och det då blir det svårt att komma upp i driftstemperatur (lite beroende på hur vidöppet läge termostaten fastnat i). Mitt tips där är termostaten. Bensinmätare kan bero på dålig givare. Skulle kunna vara problem med själva mätaren, eller dålig jordning eller kablage någonstans. Känner dock inte riktigt igen problemet. Min gissning är nog ändåså något lurt med givaren. Står den och svajar fast du står still eller händer detta bara när du kör och svänger, bromsar och accelerarar? |
|
Jag har läst lite om de med jorden med, men de va inte mitt fall. Nu har jag mekat lite :) Jag tankade 300kr, mätaren steg och sedan sjönk den ner på rött efter en stund.. jag kom hem, tog ut baksätet, skruvade bort locket på förarsidan (bränslepump 2 ? ) lossade kontakten blåste rent. satte på tändningen och tryckte tillbaka kontakten och vipps så steg mätaren igen :D till där den ska vara (får se om de funkar imorgon när jag åker till jobbet). Lossade även locket som sitter över soppapumpen och blåste rent kontakten och vickade lite på slangarna :) Nu funkar min soppamätare iallafall, tror jag :) Bara tempmätaren kvar som dummar sig, Jag får testa med en annan termostat och de om de funkar :) Återkommer med resultat :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.