|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått ett lite konstigt fel på min E46 320 lim 01. Vid kallstart låter det som att motorn inte går på alla cylindrar, låter jag den gå tänds motorlampan efter ca 30 sek. Slår jag av tändningen och startar direkt ( fortfarande kall) är allt normalt och motorlampan lyser ej. Problemet uppstår bara vid kallstart och inte när motorn är varm. Någon som har tips på vad jag kan testa, kam givare, tändspolar?? vet inte om felkoden finns kvar när motorlampan inte lyser? Ev kan jag uppleva att min 170 hästar känns lite trötta men bilen har ju gått 21K, Erikxon | |
|
Hade samma symptom på min. För mig var det en tändspole som felade. Efter bytet fungerar den klockrent. Fick en felkod på den felande cylindern. /H |
|
|
Tack för dit snabba svar! Får man felkoden i bilen eller måste man till BMW verkstad, sparas felet isf för Min motorlampa slocknar ju när jag startar igen? Kan man ohm mäta spolarna? Vet du vilket omhtal skall de ha isf? Erikxon |
|
|
Den måste utläsas med ett instrument. Kan rekommendera Göteborgs bilservice i Partille. /H |
|
| Man kan också felsöka själv tex känn på grenröret. Det borde vara kallare på den cylindern som inte går? | |
|
Blev tipsad om att byta olja och filter!!? Oljan är nyligen bytt av tidigare ägaren, castrol 5w 40. Jag har ifs toppat upp lite akut med Statoil olja som skall Motsvara spec. Kan detta verkligen ge ett sådan hör fel!! Serviceboken är fullt ifylld så jag har ingen anl att Tro att det slarvats tidigare!! Tacksam för svar!! Erikxon |
|
|
Börja med att kolla stiften - dels att de ser OK ut och dels att de är av rätt typ (NGK BKR6EQUP eller BOSCH FGR7DQP (DQI går också bra)). De stiften skall bytas vid ca 10 000 mil, så om de inte är nybytta är det dags! Dock kostar de ganska mycket i sverige (över 200kr/st) så det kanske har fuskats med byte!? Skall du köpa nya stift, kostar de en bra bit under halva priset om du köper från t ex. Sparkplugs.com i USA - tar en vecka för frakten (jag har beställt därifrån och det fungerade mycket bra!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Att känna vilken cylinder som felar genom att känna temperaturen på grenröret är nog svårt... Däremot kan du starta upp motorn några minuter och sedan stänga av och skruva ur tändstiften. Stiftet som har den felande tändspolen borde vara blött av bensin. Lycka till! |
|
|
Tack alla som svarat!! Har idag köpt 6 nya dyra original stift. Visade sig att de stift som satt i var champion och helt slut!!! Men inget går ju problemfritt så klart!! Fick inte loss fjärde stiftet, eller jo det lossnade som de andra men efter 3/4 varv var det stopp!!!!! Känns inte bra att ta i med våld ( alu går före stål).. Har läst lite och troligen är det kocks på nedre gängorna !!??? Skall prova att dränka stiftet i WD 40 och gänga upp och ned vänta Fortsätta så. Vad tror ni om det? Kan tillägga att med 5 bytta stift blev det helt nytt liv i motorn!! Mvh Patrik |
|
|
Hej igen!! Vill bara meddela att det fungerade utmärkt att skruva ut stiftet tills det tog stopp, spreja med WD 40 Skruva i och ur stiftet det lilla det gick, vänta, göra om flera gånger och sedan lossnade stiftet snällt !!! Med alla stiften bytta och rätt stift känns det som att motoreffekten är tillbaka. Med srtift som skall hålla 10K mil är det nog en bra ide att skruva ur stiften ibland!!! Vet fortfarande inte om det hjälpte mot det ursprungliga problemet. Med vänlig hälsning, Patrik |
|
| Hur gick det. Blev bilen bra? Har exakt samma problem med en 320. | |
| Ursäkta om jag hijackar tråden för TS:) Johan, ska beställa från usa som du rekomenderade! Vilka NGK stift ska man ha till en 330 2002? Mvh/ | |
|
Hej! Efter jag bytt tändstift så blev det mycket bättre Och motorlampan har inte tänds. Men den går ändå lite ojämnt vid kallstart Inte direkt men efter ca 20 sek. Men det försvinner om man kör iväg och när Motorn är varm finns inte problemet. Misstänker att det är en tändspole som är på väg Att ge upp? Men det är en ren gissning! Har oxå toppat upp med olja och skall nu kolla förbrukningen Då jag tycker att olje förbrukningen verkar onormalt hög. Återkommer ned mer info!!! Patrik |
|
|
Nu var det dax igen :-( !!!! Idag startade bilen lätt men gick ojämnt, motorlampan tändes och nu släcks den inte. Överväger att köpa en felkods läsare ca: 1400:- alternativt åka till bmw verkstad och göra en feldiagnostik där.. Kan tillägga att motorn går bra när man kör och den går inte ojämnt nnär den är varm. har ngn några tips är jag tacksam. MVH Patrik |
|
|
Inget problem med motorlampa på min e36.a eftersom de inte finns på dem. hade lite trött motor och den ville inte gå på alla när den va kall. sen hängde problemet med längre och längre tills de inte försvann när motorn vart varm. fick då 6 begagnade spolar av en kompis (525 spolar) som jag testade runt lite med. då vart den kanonpigg. så jag fick köpa 2 nya. ställ bilen i mörker och kolla så du inte har överslag i spolarna (blå gnistor) kan ju vara så enkelt att rören mellan stiften/spolen inte tätar. då får man överslag och gnista mellan spole - topp.. BMW ownz |
|
|
Sätter en slant på att du har kärvande tryckare,har en 520-01 som är exact lika. Problemets lösning heter Pro-Tec lifter care, Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tack för tippset. Vet inte vad jag tycker om sådana tillsattser men verkar ju vara värt att prova. Vart köper man det Pro Tec Hydraulic Lifter Care ? Patrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är smartare att köpa NGKstiften från England typ från tex mistersulotions då slipper du garanterat tullavgifter mm som kan tillkomma från USA och då förtar det liksom halva nöjet att köpa stift billigt. Prismässigt är det dock likvädigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.