|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Det låter som att det vore bäst att lämna tillbaka bilen till handlaren.... | |
|
Ja jag hoppas att kunna få göra det. Bmw var helt klart inte min grej. Men det är ju risken med att köpa gamla "dyra" bilar. Kostar ju lika mycket att laga som en ny tyvärr. Ska ringa handlaren idag. |
|
|
Om du hittar rätt bil så är det inga problem... Är supernöjd med min! Leta på Blocket och kika på olika annonser. Det syns nästan på hur annonstexten är formulerad om bilen är bra! :-) Och ha inte bråttom... Lycka till! |
|
| Ja nu spelar det ju inte så stor roll. Blir Honda för min | |
| Bilen är nu inlämnad till bilhandlaren som ska se över den. Återkommer med resultat sen om nån mot förmodan skulle vara intresserad. | |
|
Har sagt det innan,och säger det igen: BMW´s M52tu till M54 är riktiga problemmotorer.Undvik dom! Ja,jag vet att jag har en med M52tu.Pissmotor! |
|
|
Vilken underbar maskin! Går helt vibrationsfritt och framför allt tyst, har ett temperament som passar till automatlådan. Bästa maskinen av dom jag haft (00,E3, E12, E34). +30k mil är inget problem. Sen funkar även design och inredning i en E39 också! FAF |
|
|
FAF: Jo,förutom problemen med vevhusventilationen,vanos,kam/vevaxelgivare,vattenpumparna..har jag glömt nått? Ja förrutom dom grejerna är det en fenomenal maskin. |
|
|
Eftersom jag inte haft dom problemen på en 13 år gammal bil så.... FAF |
|
|
Bimmerbåjj: M52 och M54 är ruskigt bra. Mycket brett register, underbar gång och de går snålt. Alla motorer har sina typfel. Vevhusventilation, ja, byt till isolerade och isolera oljestickans rör så är det lugnt. Kam/vevaxelgivare, ja, kan gå sönder nånstans 10000-30000mil. kostar inte mycket, är lätta att byta. Vattenpumpar: Endast vissa har plastimpellrar (de första bara?) som kan gå sönder. Inte dyra o lätta att byta om det behövs. Vanos: Kan börja läcka vilket brukar innebära försämrad svarstid i omställningen men helt opåverkad vid konstant körningnånstans efter 10000-20000 mil. O-ringarna kan bytas, är ett lite halvpilligt jobb. Totalhaveri mycket ovanligt. Ja, du glömde Bremitändspolarna som monterades i omgångar, dessa kan paja och bör bytas i förebyggande syfte om man har dessa. Det enda man bör bry sig om att fixa är vevhusventilationen (ca 2-4 h gör det själv + 1400kr i delar) samt att byta om man har Bremitändspolar (ca 10 min jobb, 2400kr för 6 st på BMW billigare via Tyskland). Det andra finns ingen anledning att oroa sig för eller byta i onödan. |
|
|
Jo tack marin849 jag vet ;) Håller på med vevhusventilationen på min 523a just nu.Men jag är inte lika förlåtande som ni andra,då jag haft en del M50 och M60 motorer som i princip ALDRIG har strulat för mig,och dom har varit äldre och rullat betydligt längre,ja t.om dubbelt så långt som min 523a.Och min 528a var det exakt samma strul med minus vv då.Så enligt min erfarenhet,plus kompisars m52or,så anser jag att det är en problemmotor.Sen att den går förbannat mjukt och snålt har inte ett dugg med pålitligheten att göra. |
|
|
Då tycker du troligen att det mesta är problemmotorer? :) För att inte tala om de modernaste motorerna från olika tillverkare som har högre maskinskadekostnader än nånsin. Inga små summor heller! I jämförelse är bristerna på M52 och M54 billiga skitfel som jag är beredd att acceptera kontra vad jag får. |
|
|
Vevhusventilationen är inte gjord för vårt klimat, dåligt ja! Men det är efter 10-12 år VV ger sig, i alla fall på de tidiga m52orna, inte så konstigt kanske att man behöver byta efter så lång tid ändå med tanke på koxning över tid. Men vad gäller gångkultur, kraft och bränsleförbrukning så slår i alla fall m52 de flesta motorer jag testat och de verkar ju vara skottsäkra förutom nämnda problem. Nu i helgen blev jag grymt imponerad av 2,8 litarn i min, 56 mil på 42 liter, Gbg-Norberg, Norberg-Örebro, ingen snålkörning alls utan plattan i mattan när det behövs osv. Min e39a har ingen rost att tala om heller så jag fortsätter att byta slitdelar för den är så dj...a skön att jag inte vill byta. Ett nöje att sätta sig i bilen varje morgon är svårt att hitta i andra bilar, jmfr gärna med nuvarande modeller från både BMW och andra så kallade premium märken! I alla fall blir inte jag imponerad när jag jämför, förutom av e39an då :-) |
|
| Jag hade exakt samma fel med min gamla e39a och då var det lambdasond som var kass. Byttes och bilen gick som ny och drog avsevärt mindre! | |
| M52 är ganska ok faktist,det är M52tu och M54 jag pratar om.Men ni har nog rätt,nyare motorer är nog såhär opålitliga. | |
|
Har en e39 528 98 som jag tänkte byta vevhusventilationen på har ni nån guide eller skiss? Vad kostar alla slangar? |
|
|
här kan du se delarna Länk FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.