|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Där är nåt fel. Flera som provkört den. Nu är det med livet som insatts om man ska kast sig ut i en korsning. Jag får trycka plattan i mattan direkt för att den ska orka överhuvudtaget. Visar sig oxå på den höga förbrukningen. 14l/100km å då kör jag eco style. Har aldrig mes kört så som jag gör med denna. |
|
|
Där är nåt fel. Flera som provkört den. Nu är det med livet som insatts om man ska kast sig ut i en korsning. Jag får trycka plattan i mattan direkt för att den ska orka överhuvudtaget. Visar sig oxå på den höga förbrukningen. 14l/100km å då kör jag eco style. Har aldrig mes kört så som jag gör med denna. |
|
| Ok, tänkte bara.. Kolla om katalysatorn täppt till.. Banka skiten med en gummiklubba, alternativt montera bort och prova om det blir bättre.. Kontrollera lambdasonder. Dra kontakten till LMM och prova om det blir bättre, för utan den går bilen på förprogrammerade värden. | |
|
Men du måste få till en diagnos, kan vara hur mycket som helst. Du skriver att vev- kamaxelgivaren är bytt av tidigare ägare, men det betyder inte att den är hel. Finns mängder med piratskit som inte är direkt kända för kvalité. Jag tror du kommer få indikation på dessa med en diagnos, och jag tycker du ska lägga pengarna på en diagnos till att börja med för de finns så mycket information att få. |
|
|
Ja, håller med Morsare, gör en diagnos innan du slösar bort pengar på gissningar! Och som jag sagt tidigare, vev-kamaxelgivare ger de symptom du beskriver, slö på låga varv för att på varv över 3500-4000 ge full kraft. Nån skrev att e39 528 (gäller alla M52) är slö på låga varv även närt de är friska, det är dom inte, M52 har den flataste karaktären jag testat vad gäller BMW motorer, och så var det också tänkt från BMW, användarvänlig, bekväm, smidig och kraftfull från tomgång. |
|
| Allt du skrivit tyder på att din kamaxelgivare är trasig. Och det ger felkod, garanterat. | |
| Tack för all hjälp och bra tips. Återkommer när jag läst koderna. Så får vi se :) | |
|
När vevaxelgivaren är trasig så brukar inte bilen starta. Men är den defekt så genererar det en felkod. |
|
|
Nä, trasig/defekt kam.givare behöver inte ge felkod men man kan då upptäcka det genom att läsa livedata. Grejen här är ju att försöka hjälpa, så läs av felkoder, om inte det ger nåt, kör live data! |
|
| Holmis jag pratar om vevaxelgivaren inte kamaxelgivaren. | |
| Sorry, delorian, dålig uppmärksamhet från min sida, helt riktigt, när vev-givaren ger upp brukar det sluta i död motor och innan det svårstartad och plötsliga stop. | |
|
Ibland behöver man inte få några felkoder på givare men på misständningar och det kan tyda på tilltäppt katalysator. Om du byter kamaxelgivare så byt båda, du har en på avgassidan och en på insugssidan. |
|
|
Ja har nu läst felkoder. Vi kom fram till: D4 Vanos: mechanical jamming. Han som felsökte trodde nog att det är billigare att byta motor än att böra riva i vanos å byta. Körde upp till bilhandlaren som jag köpte bilen av då det är ett dolt fel. Så han skulle kolla vad han kunde komma fram till. Kontenta: han får lösa problemet alternativt köpa tillbaka bilen. Vad säger Konsumentverket? Mindre än en månad sen jag köpte bilen. Är ju endel andra fel oxå på bilen. Men bilen är gammal och visst räknade jag med vissa fel absolut. Bilen har även nu börjat säcka ihop höger bak. J vi får se hur det slutar.. |
|
| Någon som hört om en sån felkod och ev vad som exakt behövs bytas? | |
|
Jag tycker jag känner igen mechanical jamming. Men jag surfar på så många olika forum minns inte, jag kan prova att söka lite. Har för mig att det fanns nån renoveringssats att köpa. |
|
|
Här: Länk Jag har köpt till min bil men inte hunnit byta ännu. /Mats J |
|
| Ajuste de säljer packningssatser så man kan byta, det är tydligen några packningar som blir dåliga och den koden uppstår. | |
|
Vilka packningar är det som ska bytas, alla? Kan köpa via denna sidan? Många timmar på att byta skitet? |
|
|
Hej, tycker att du skall låta bilhandlaren fixa detta. Stå på dig! Det finns en tråt gällande sotig topp på en 523a (e60) där handlaren tillslut gav med sig. Mvh H |
|
| Nu i morse var bilen urladdad av någon konstig anledning. Fan denna bilen ser ut att bli min död. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.