AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.741

Trött 528 -97, vad ska jag börja med att byta?

Sida 1 av 3
Precis köpt mig min första BMW :) varit Honda nörd i alla år.

Men saken är den att bilen känns oerhört trött på låga varv. Min kompis som är lite BMW nörd instämde. Bilen går bra för övrigt. Växlar fint osv.

Har precis byttat olja/filter.

Bilen bensinförbrukning känns aningen hög. Troligtvis har det att gör med att jag båset gasa för att få upp den i varv.

Så var ska jag börja? Han nämnde att det ev kunde vara luftmassemätaren. Fler tips?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Läs felkoder.
Yes sir.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Sliten vanos enhet, läck i gummibälgar/vacumslangar, risiga tändstift

/Mats J

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Kontrollera tipsen ovan, och även luftfiltret. Ngt som några här på forumet råkat ut för är att insatsen i katalysatorn har släppt och täppt avgasflödet. Om du söker lite i forumet så finner du läsning om detta.

/H
Tack för tipsen. Har sökt en massa. Köpte bilen hos en bilhandlare så jag ska ring ditt idag och kolla om han kan läsa av om där är nån fel kod.
Då får väl jag lägga till kam och/eller vevaxel givare, inte säkert att det kommer synas vid felkods avläsning, senaste gången min blev slö och ryckig såg vi det först när vi kollade live data!
Det var kamaxlegivaren och den stod still (den ändrade alltså inte vinkel med varvtalet) oavsett varvtal, i med en ny och vipps så var den pigg som en mört igen :-)
Kamaxelgivaren ska vara bytad av föra ägaren enligt kvitto iaf.
Snackat med en kille som har grejer som ska hjälpa mig.

Men annars så är bilen tok slö upp till kanske 4000rpm sen sticker den på bra. Sen drar den mycket bensin.
Tyvärr verkar han jag kände lysa med sin frånvaro. Var inne på bmw idag å kollade pris. 900:- för å kolla fel koder. Känns som att man kan köpa en själv. Men vilken ska jag ha?

Bilen är tok trött nu. Bilen går bra övrigt och går fint.
Sv
22
Svinet_1
528ia touring-97
välkommen till bmw fricks
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att kolla hur luftfilter ser ut och därefter kolla skicket och modellen på tändstiften.

"Smyg" även luftbälgarna (dvs. följ dem noga med ögon och fingrar) för att hitta ev. sprickor.

Även lambdasonderna kan man kolla genom att skruva ur dem, kolla dem visuellt och voltmäta dem när man bränner med gaslåga mot sensordelen (finns bra instruktionsfilmer på t ex Youtube).

Det kan du göra utan att "koppla upp dig mot bilen". ;o)

Var i landet bor du? Kanske finns någon i din närhet som har diagnosprogram och dator!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bor i Helsingborg.

Har precis byttat luftfilter samt olja/filter. Ska ta en titt på tändstiften.

Anade lite sprickor i "slangen" efter lmm. Men att bilen skulle gå så dåligt tycker jag verkar konstigt.

Även provat köra utan lmm å samma resultat så den funkar då ?

Upp i varv typ efter 4000rpm drar den iväg. Innan dess är den stendöd. Farligt att kasta sig ut i korsningar med bilen.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Sprickor efter LMM är inte ok. Då får bilen tjyvluft och blandningen blir inte rätt. Spraya startas och lyssna efter förändringar i tomgången.
Men tycker det låter som att du har vajsing med tändningen.. Felkodsavläsning ger säkert mer kött på benen. Vevaxel och kamgivare är mina tips
Har köpt mig en egen avläsare samt en obd2 till 1 konverterare. Ska he mig på det i helgen.

Märkt nu med att värmen är sjukt seg i bilen. Bilen tar evigheter innan varmen kommer.
Att den är trött och drar mycket bensin kan vara tecken på en trasig lamdasond då fettar bilen på med bensin.
Kan ju vara en trasig tempgivare också.

Luktar det oförbränt om avgaserna även när bilen är varm?
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Satsar mitt mynt på Mats J om Vanos enheten inte riktigt justera som den ska i följd av sliten packning i vanosen.

Men nu när du har köpt diagnosverktyg så se om bilen håller några hemligheter för dig.

hur många mil har bilen gått?
Obd dongel funkar tyvärr inte. Har skrivit en annan tråd om det.

Vanos har jag väl inte på min ?

Kollade ett tändstift innan å det såg bra ut. Bilen har snart gått 26 000mil.
Vad är det för packning i vanos ni pratar om?
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jo du har vanos.
Länk
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Men det är ju inte heller en sportbil du köpt. Och visst den har nästan 200hk, men bilen är tung. Sen så har du ganska mycket av kraften vid 4000rpm, och vid lägre varv mindre vridmoment. kanske det bara är skillnad mot vad du kört förut.. För jag tolkar det som att du själv aldrig kört bilen när den varit piggare? Minns att jag faktiskt upplevde min 528 som lite småtrött också på lägre varv. Och den hade jag två olika motorer i med samma typ av trötthet..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.