AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.216

Byta ut sista ljuddämparen mot rakt rör? BMW 535 E39

Je
32
JeqpeE39
535i -01
Är fortfarande ung och gillar när de dönar, funderar på att kapa loss sista ljuddämparen (och spara) och svetsa dit ett rakt 2,5" rör med en kromad 3" ändrör, hur mycket mer kommer det låta och blir det någon effektminskning? Hade en 320 innan som jag körde rakt rör från katalysatorn och den lät gött och märkte ingen skillnad när man gasade. Har dubbeldämparn bak på 535an
lånar bild från en annan tråd som diskuterade nästan samma ämne
Har exakt ett sånt här avgassystem [url]Länk
3M
718
3MW
E36 Ti
Gjort samma mod på min 545i e60 och den låter brutalt. Skriker som fan vid gaspådrag, mullrar fint vid lugn körning (På gränsen till jobbig om jag ska vara ärlig :) ) Men låter helt smutt vid motorvägskörning.
Je
32
JeqpeE39
535i -01
Tack för svar, märker du någon skillnad i effekt? minskning?
ov
17
ovetandes
535 -97
525 -97
exakt så var det på min E39 535:a 1997 när jag köpte den och det var outhärdligt att åka med om man körde mer än 3 mil....lät och gick tungt/trögt tyckte jag....testade att sätta dit medföljande originaldämparna, men det var ju för tyst...så då åkte jag in till mekonomen och köpte en 3-tumsdämpare alá racinginspirerat stuk med tättsittande dubbla utblås....blev bättre att åka i vid längre sträckor samtidigt som det lät kul vid gaspådrag och jag tycker faktiskt att den gick bättre också, men det kan vara nån form av placeboeffekt
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag märker inte av speciellt mkt på just den punkten då jag byggde systemet, monterade ett K&N filter samt mappade bilen på samma kväll :)
Men ljudmässigt låter det som att jag fick 180hk mer, MINST!
Je
32
JeqpeE39
535i -01
Bytte ut bakre ljuddämparen mot rakt rör idag, blev sjukt bra. Låter nästan original på tomgång och mullrar till när man gasar iväg, går som den gjorde innan inge skillnad direkt men låter skitbra! Låter knappt nåt inne i kupen och motorvägskörning väldigt tyst och fin! Så jag är supernöjd med min ombyggnation :D
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Hade en 540i e39 tidigare och stog inför samma val. Köpte till slut en liten 2.5" dämpare o monterade, blev perfekt! Tror inte du blir nöjd i längden med raka rör
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Haha svarade för sent, förvånande att det inte blir resonans på motorväg men kul att det blev bra :)
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Jag gjorde likadant på min 740 dock så fick jag en jäkla resonans mellan 12-2500rpm. Dock slutar mitt system bakom kofångaren vet inte om det kan göra någon skillnad?
Je
32
JeqpeE39
535i -01
Kan nog göra mycket skillnad på vart systemet slutar, blev också väldigt förvånade att de inte dönade mer än de gjorde! Kan nog bero på att det sitter 4st katalysatorer på den, dom dämpar rätt mycket och resonansdämparen mitt under bilen. Hörs nästan ingen skillnad inne i bilen förutom när man gasar iväg och inte ens då jobbigt ljud, bara underbart v8 muller :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.