AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.150

Det kommer kalluft på tomgång

to
207
toson
540iAT E39 -00
Har observerat att det kommer kalluft i alla utblås när man stått en kort stund på tomgång, gasar man upp på c:a 2000 rpm kommer värmen för fullt. Eftervärmen har ibland också kommit med kalluft efter en kortare stund.
Har då kollat vattennivån i kylaren och den har då alltid varit låg, men inte "för låg" enligt markeringen. Har jag fyllt på ända upp (c:a 2-3 liter) har fenomenet gått bort och värme kommer hela tiden.
Har ett litet läckage i kylaren så jag får fylla på på det viset varannan vecka.
Men varför blir det på det viset trots att den visar inom normalnivå, man ser ju nivån strax nedanför påfyllningslocket och det verkar inte som den blir särskilt mycket lägre heller????

Toson
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

För det första borde du byta kylare.

Sen kan det vara problem med cirkulationspumpen som sitter ihopbyggd med värmeventilerna, går inte den blir det problem med cirkulationen vid låga varv.

to
207
toson
540iAT E39 -00
Kylarbyte är ju planerat.
Men det märkliga är ju att det inte är några som helst problem när nivån är i det övre området, bara när det närmar sig nedre delen.
Har nog "alltid" haft det problemet, då det hänt tidigare men bara några enstaka ggr och förmodligen gått bort då jag fyllt på vatten, kanske vartannat år. Nu har jag sett sambandet när man får fylla på oftare.

Toson
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tror absolut det är elcirkulationspumprn som är kass.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Är det den man hör surra lite svagt under instrumentbrädan till hö om mittkonsolen, när man startar eftervärmaren?
Hur kommer man åt den? Om den sitter i kupén?

Toson
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Den sitter under huven. Kolla denna bild: Länk

to
207
toson
540iAT E39 -00
Då har det hänt en del se'n sist.
Expantionskärlet har tydligen småläckt och sprang läck ordentligt strax före jul, som då byttes och allt blev helt tätt, alltså utan något läckage med påfyllning sedan dess.
Nu kom den riktiga schocken, då det plötsligt började ryka från vä "strålkastare" och jag stannade och konstaterade att det läckt ut vätska bakom strålkastaren (OBS, ingen indikation på värmeproblem). Åkte hem (2 Km) och kollade med konstaterande att kylaren spruckit längst nästan hela vä kortsida.

Har läst att det är ett vanligt problem och undrar lite försiktigt vilka "fällor" man kan ramla in i vid kylarbyte och vilken kylare man ska beställa, det verkar finnas flera att välja på till min modell?

Är det för mycket jobb lämnar jag in den om en "vanlig" verkstad" kan fixa det till rimlig kostnad. Vill ju ha lite "kött på benen" innan man ska "förklara" vad dom ska göra.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag vet inte om det är svårare att byta kylare på en 540, men på en 523 är det relativt enkelt.. Bara att ta bort fläktkåpan och dra upp kylaren.. Det borde nästan vara nåt liknande på din
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Glömde skriva att man måste ta bort slangarna och kontakterna som sitter till kylaren, men det är väl ganska självklart
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack för svaret "JuniorS". Jag förstog det självklara med "slangar och anslutningar". Verkar inte vara så komplicerat då?
Kollade igen på kylare på olika ställen och det verkar finnas flera olika modeller till 540'n och man blir konfunderad på vad skillnaden verkligen är?
Priserna varierar ju ganska mycket, så det finns anledning att kolla noga?
Men är det så enkelt så borde det inte vara så dyr arbetskostnad om man lämnar in? Det fanns någon uppgift på "beräknad arbetstid" på 1,5-2,0 tim.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.