AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
519

CD växlare i E39 med navi

Pa
17
Palle kuling
528 Touring -97
vet att det har skrivits spaltmeter om cd växlare till e39 både med och utan navi. men jag hittar inget om någon som verkligen kopplat in det. Det är mycket, kan gå, bör gå, går nog ... :)

Så min fråga... Har någon faktiskt kopplat en cd växlare till en e39 (-97) me navigator och lyckats få den att funka med multiratten. i så fall vad använde ni och vad kostade det?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag gjorde det förra veckan. Du behöver 1 st strömförsörjningskabel (kan vara fördragen) som du kopplar in i ett 10-poligt kontakthus som heter X322. Detta sitter fäst på balken bakom navienheten som du tar loss med 3 skruvar. Jorden kopplar du till en av jordpunkterna vid vänster bakljus.
Dessutom behöver du en styrkabel som du kopplar mellan radioenheten och växlaren.
Enda problemet jag upplevde var att få ur stiften i kontakthus X322, totalt omöjligt utan specialverktyg för detta ändamål. Jag gjorde dock en fuling, klippte ur plasten och tog ut stiften från sidan istället. Funkade perfekt, och dessutom slipper man risken att slita av tråden från kabelskon.

Som kuriosa kan jag nämna att BMW ville ha 4' för denna montering. Kablarna gick på 470:- och jobbet tog en dryg timme.... Beställ samtidigt installationshandledningen så kan det inte gå fel. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.