AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.275

Lurig läcka i kylsystemet.

Hej,
I väntan på tillfälle att gå riktigt i clinch med problemet hoppas jag att få lite input härifrån forumet.

Läckaget - som förekommer sporadiskt - är tydligt. Det droppar duktigt. Men när det väl inträffat, har jag ännu inte lyckats ha bilen på något ställe, där jag snabbt kan komma under den. Att lysa ned och spana ovanifrån ger absolut ingenting.

Första gången jag blev varse läckan var när bilen stod på tomgång efter lugn körning, via CheckControl, "Kylvattentemp." När motorn svalnat kunde jag fylla i minst sex liter. Detta hände alldeles före en planerad långkörning och det fanns inte tid till närmare undersökning då heller. Fyllde bagaget med glykolblandning och drog iväg. Efter femhundra mils körning kunde jag konstatera att det gått åt 2-3 liter, kanske dessutom delvis beroende på att jag inte kan fylla till rätt nivå, eftersom "nivåpinnen" i expansionskärlet saknas.

Och så nyss igen: efter ett par korta körningar (utan min numera annars sedvanliga kontroll) fick jag plats med ca fem liter.

Kylare och synliga slangar visar inte något läckage. Vid ett tillfälle, när jag låg under bilen, fanns det en tunn sträng vätska längs blocket/oljetråget som verkade komma uppifrån (alltså inte bara var stänk), men jag kom inte åt att se varifrån. "Vattenpumpen" var min första tanke, men de brukar ju snarare läcka mer när man kör, än motorn står stilla.

Så kom jag att tänka på den smala luftningsslangen (eller snarare systemet av luftningsslangar) vid motorn, nr 11 här:

Länk

Den/de syns ju inte mycket, utan att man frilägger en del.

Så äntligen till mina frågor:

- Är denna slang ett känt problem? Den är ju utsatt för mycket motorvärme.

- Uppenbarligen behövs det ett extra övertryck för att pressa ut kylarvätskan.
Finns det någon komponent nära vattenpumpen som kan fungera som "övertrycks-" eller säkerhetsventil? Och som alltså kan ha blivit utmattad så att den släpper vid för lågt tryck?

- Och till sist: En del (grövre) kylarslangar sitter anslutna utan synlig slangklämma. Hur lossar man dem?

/Lennart
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Hmm....Den där slang #11 har inte jag på 740in.

Dom grövre slangarna sitter med en specialkoppling, du ser att det är en metallbygel på kopplingen, den skall dras upp (du får in en liten mejsel i spåret på ovansidan av slangen) sen är det bara att dra bort slangarna.

Slangen #10 sitter med bajonettfattning i kylaren och ovanstående koppling mot ATF värmeväxlaren.

Tack för bidraget! :)
Nu är jag åtminstone lite mer rustad för närkampen!

/Lennart

Hade sprtcka i expansionskärlet som gjorde att kylvätska försvann ibland, mycket svårt att hitta. Kolla burken noga! Mvh,

mrMPOWER
Tack för tipset, mrMPOWER!

Jag har ännu inte fått tillfälle att i lugn och ro felsöka. Mönstret kvarstår. Långkörning släpper ut VÄLDIGT mycket mindre per mil än vad korta körningar gör. Läckan finns också i främre delen av systemet. Fast jag kan inte förstå hur det kan läcka ut en halvliter på bara några minuter, utan att det (uppifrån) syns det minsta stänk e d på utsidan av någon komponent.

Men eftersom e-kärlet saknar sin nivåpinne, och dessutom, inte bara av dig, anges som starkt misstänkt problemkälla, står det redan på beställningslistan

Jag återkommer med rapport.

/Lennart!
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Jag hade en väldigt svårupptäckt läcka från plasthöljet på kylaren dock inte expansionskärlet. Läckan var så liten trots det att den satt synligt var det svårt att upptäcka den, ändå behövde jag fylla på 1-2l i veckan. Med ny kylare har inte en droppe försvunnit :)

// Johan
Tack för ny infallsvinkel!

Kylaren är bytt relativt nyss av förre ägaren, så den står inte främst på åtgärdslistan. Men helt klart skall ännu ingenting uteslutas.

Expansionskärl och ny nivåkontakt väntar på att bli avhämtade imorgon. Sen borde det ju kunna gå snabbt att bli klokare.

Fast jag passar på att lufta en fundering: När kylsystemet t ex behöver släppa ut ett överskott av vätska, t ex efter en överfyllning, var och hur sker det?

Återkommer. Tack, alla, tillsvidare, för er input.

/Lennart
Mellanrapport.

Jag tänker inte ropa hej ännu, men när jag hade monterat det nya expansionskärlet och fyllt på vätska, började jag inspektera det gamla. Då föll en gummipackning ut. Den visade sig komma från påfyllningslockets nederdel, där kanten vittrat sönder 80% av periferin. Genant enkelt... Hade ingen tanke på något sådant.

Samtidigt hittade jag också svaret på var någonstans överskottsvätska trycks ut: Gängan i påfyllningen är avskuren ett par cm i riktning mot luftningsskruven. På något sätt reglerar lockkonstruktionen det så, att vätskan leds ut här och via en fördjupning i e-kärlets översida vidare ut längs e-kärlets framsida, helt osynligt när kärlet sitter monterat.

Det var för sent för att hinna köpa ett nytt lock idag och testa teorin, så helt hundra är jag inte ännu. Men bilden stämmer.

Slutrapport (hoppas jag) nästa gång.

/Lennart
Nä, det blir ingen slutrapport än. :-(

Jag har bytt locket, vilket säkert behövdes. Sen dess har jag kört och efterfyllt för att vara säker på att all luft är borta. Och nu, när jag kört en liten bit och ställde bilen, rann det ganska friskt via främre kanten på oljetråget. Det slutade sedan, när jag släppte på trycket via påfyllningen.

Det ser alltså ut som någon anslutning eller slang vid vattenpumpen. Något där kan ha varit murket och skadats, när jag bytte remmar tidigare och drog undan expansionskärlet.
Men jag måste (minst) ta bort fläkten och luftföringen efter kylaren för att kunna se vad som händer.

Nästa gång _blir_ det slutrapport!

/Lennart
54
60
540-dåre
750ial-89
328ia Touring-99.
535D-07
Jag hade exakt samma fel på min 750-e32. Det visade sig att den inte var luftad ordentligt efter ett kylarbyte.. Den tryckte ut vatten genom expansionskärlet, men bara när jag stängt av bilen, o aldrig när jag körde. Oavsett hur lång eller kort sträcka jag körde! Jag luftade o luftade men ingenting hjälpte, stod i uppförslut o varmkörde, hjälpte inte. En rejäl lång varmkörning med höga varv o mycket belastning senare var problemet borta:)
Tack för ditt förslag, "540-..."!

Just det där med jäsningen när jag stänger av motorn stämmer ju bra. Men vätskan kommer alltså inte från expansionskärlet, utan från motorns framsida, sannolikt från området vid vattenpumpen.
Men sen började mitt fel spontant också. Ingen föregående operation, det bara började. I det läget hade dessutom nivåkontakten i exp-kärlet lagt av, så min första varning blev "Hög kylvattentemp." (tur att den fungerade, åtminstone).

Sen dess har jag ju, som sagt, kört femhundra mil. Värmen fungerar. Och det enda jag vet, är att vätskan läcker ut vid motorn... Jag lär inte få tid att gräva mig in där förrän nästa vecka någon gång, men då...!

Jag återkommer. Tack igen för alla era förslag!

/Lennart
Nej, det blir ingen slutrapport ännu på ett tag....

Idag hann jag ägna mig åt problemet. Med så mycket som möjligt avskalat, men fortfarande med kylsystemet monterat, kom jag så långt i diagnosen, att kylarvätskan läcker alldeles från pumpens bakkant.
Jag har inte kunnat se exakt var, men på en del av mina förra bilar har VP haft dräneringshål för de små mängder vätska som läcker förbi tätningarna. Kanske är det så här också? Att tätningarna har börjat läcka rejälare och att det finns något halvdolt dräneringshål i bakkanten?

Lite konstigt är det i så fall, att den knappt släpper någon vätska under körning, medan den när motorn stannar lätt släpper en halvliter på tio minuter.

Men pumpen måste under alla omständigheter demonteras. Eftersom den har ett fullt kännbart glapp i lagren och snurrar lite för lätt, har jag beslutat att den har gjort sitt.

Och så finns det de som bekymrar sig om sjuornas bränsleförbrukning... ;-)

/Lennart
För att avrunda: Jag bytte vattenpumpen för ca två veckor sedan. Den ursprungliga symptombilden försvann direkt, men jag vågade inte riktigt lita på att allt var ok, innan jag kört och efterfyllt systemet några gånger. Men nu är det tätt och nivåpinnen visar sig snällt varje gång jag vågar titta efter. :-)

/Lennart

I min nyväckta ambition att korrekt avsluta av mig startade trådar har turen nu kommit till denna.

Läckaget må ha upphört under en tid efter bytet av vattenpumpen, men den riktiga skurken var den lilla avluftningsslang, som utgår från termostaten (? minns inte exakt längre) och som via en "trevägskorsning" är förbunden med kylarens vänstra sida och expansionskärlets överdel.

Alldeles vid/under slangklämman vid termostaten (?) hade slangen fått en spricka. Denna anslutning döljs effektivt av spillkoppen till oljepåfyllningen och det var inte förrän jag med den totalt avklädda motorn provocerade fram tryck i systemet kunde se läckan.

Mycket väsen för nästan ingenting, men jag lärde mig mycket på vägen. :-)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.