|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min 523 touring -98. En morgon så började batteri lampan blinka lite sporadiskt medans jag körde, mest svagt men även starkt å kunde ibland lysa konstant för några sekunder. drog då slutsatsen att de kanske var dax å byta kolen. Köpte då nytt relä och bytte detta (det gamla var bara sopor av). Bytte även drivrem när jag ändå hade isär det. Startade upp bilen å det funka klockrent. Tog bilen te jobbet då jag trodde problemet var löst men på vägen hem så började batterilampan åter igen att blinka samt att du började alla möjliga lampor lysa pga dåligt med ström samt att automatlådan gick in i failsafe eller va det heter när kugghjulslampan lyser å det verkligen hugger när den växlar. Tänkte att då kan de ju vara batteriet så testade med batteriet ur min e36:a. Detta gjorde ingen skillnad alls. Plockade då bort generatorn igen och laddrelät ifall det blivit ngt skumt där när jag bytte detta, Hade en vaelo generator liggandes hemma som dock inte passade men laddrelät var helt identiskt så tog en chansning å satte i detta i min generator (bytte laddrelät igen alltså). Helt plötsligt funka den klockrent så tänkte att de laddrelät jag köpte måste varit fel på. Funkade fint i 5 dagar sen vart det exakt likadant igen med blinkande batterilampa Vad kan det vara för fel?? Är det själva generator som det är fel på? varför går han ngn dag när man då sätter i nytt laddrelä? | |
|
Kan vara skadade släpringar i generatorn som "äter upp" kolen så de tar slut. Hur såg kolen i generatorn ut när du bytte för andra gången? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det enda kolet var fint men det andra hade en liten skada i ena kanten, därför jag chansade å byta igen. Då är det generator byte eller renovera som gäller då? | |
|
Svårt att säga, men om släpringarna är slitna måste de bytas. Vet att en del har lyckats "fixa till" släpringarna genom att försiktigt slipa dem med finkornigt slippapper - om alternativet är att skrota generatorn eller lämna in den för renovering, kan det ju vara värt ett försök. Men bäst är ju att visa upp generatorn för någon som renoverar sådana, för att få ett utlåtande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blev det ordning på bilen? //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Väcker upp en gammal tråd, fick idag exakt samma fel på min 520, hur löste det sig för dig? //Eken |
|
| Dumt förslag kanske men kolla så att batterikablarna är åtdragna runt polerna och att det inte är oxiderat där heller, har varit med om allt för många gånger att detta orsakat problem på bilar hos bekanta... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.