|
|
|
|---|---|
|
Jag har pallat upp min Z4 på pallbockar nu. Tagit av däcken, för att göra rent i hjulhus. Vad säger ni , tar dämparna stryk när de är utdragna så lång tid som 6 månader. Kommer även att göra rent bilens underrede. Gegga | |
|
Inga problem! /Masten |
|
|
Länkarmarnas gummibussningar (gummilager) mår inte bra av att vridas till sitt ändläge under en längre period. mvh/ Anders |
|
|
Har tagit av däcken för att det inte ska bli så hårt tryck på länkarmarna och bussningarna. Däck med fälg väger ju ca 20 kg st. Gegga |
|
|
Det handlar om när hjulpphängningarna är i utfjädrat läge (bilens vikt vilar inte på hjulaxlarna) under en längre tid. Bussningarna vrids vare sig det sitter däck på eller inte. mvh/ Anders |
|
|
Bilen är bara 3 år och gått 2300 mil så bussningarna är väl ganska färska. Tror du dom får så mycket skador , så jag inte kan ha den uppallad under vintern, jag har varmgarage. Gegga |
|
|
Det är möjligt att det klarar sig. Jag är av noggrann natur, därav mina farhågor. Andra kanske tycker annat... :-) mvh/ Anders |
|
|
Jag är också väldigt noga med min bil. Vill ju inte att den tar skada av att stå så över vintern. Gegga |
|
| Om du inte har något specifikt behov av att palla upp den , fyll hulen med lite mer luft och ställ in den som den står. | |
| Gör iordning bilen på ett par veckor, sätt på däcken och sänk ner den så att du bara "pallar upp den" en liten bit, typ 5 cm? | |
| Men varför? En bil som inte vinterförvaras står på hjul alltid. Enda problemet är att däcken kan bli påverkade vilket man undviker med mer luft och om man rullar lite på bilen ibland. | |
|
Det ska alltid överdrivas! Parkera bilen med hjulen på, starta den lite då och då och rulla han fram och tillbaka i samma stund. Jag förstår att man vill ta hand om sin bil men ibland känns det lite overkill med det vissa gör. |
|
|
Behöver inte ens rulla fram och tillbaka då det inte kommer göra så stor nytta, ställs bilen in och den tas ut 6 månader senare så kanske däcken kan upplevas som äggiga, eller lite högra ljud från dem. Men försvinner snabbt när däcken blivigt varma. Det som är bra är att inte ha värme i garaget, 12-15 grader är en perfekt temperatur. |
|
|
"Det som är bra är att inte ha värme i garaget, 12-15 grader är en perfekt temperatur." Hmm, är det inte då man ska ha värme för att uppnå den temperaturen? Jag har ett kallgarage och det är ung. samma temp. inne som ute med en viss fördröjning. Kan ha -25 grader där ibland ;) |
|
| 10-20 grader och luftavfuktare! | |
|
Före förra vintern tillbringade jag ett antal timmar med att gå igenom vad som var skrivet på svenska och andra forum och nedan är det som jag uppfattar som de viktiga punkterna: 1. Kallt eller varmt spelar ingen roll, däremot är det viktigt att det är torrt naturligtvis. 2. Bilen bör vara varm när man ställer av den så all fukt i avgassystem och motor torkar. 3. Man ska av samma anledning INTE starta den då och då. Om man inte varmkör den ordentligt kommer man bara att skapa ny fukt. 4. Man behöver inte men kan pumpa upp däcken. 5. Ställa på pallbockar är snarare skadligt än bra. 6. Full tank så slipper man ondens och andra bekymmer i tanken. 7. Underhållsladda batteriet på plats eller uttaget. + Jag sätter en torrboll i kupén och en i bagaget och kollar dem under vintern någon gång och rullar lite på bilen oxå. Vill man vara pedant byter man olja innan avställningen oxå. Och sedan det viktigaste: Titta på den någon gång då och då och dröm om långa sommardagar där bilen glider som en dröm på kurviga småvägar genom sommarlandskapet och/eller försök att inte gripas av ångest över det faktum att det är 6 månader som det inte är någon mening med en cabriolet där du har valt att bo. Per |
|
|
Eller så skiter man i allt ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.