AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.590

Bilen slukar kylarvätska men går aldrig varm...?

Sida 2 av 2
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Även min bil började göra exakt likadant vid hemresan från västkusten till Stockholm igår. Fick stanna flertal gånger då den gula lampan lyste och varnade för låg kylarvätska. Fick ha dunkar med vatten med mig längs vägarna.

Körde aldrig länge på gula lampan. Utan stannade direkt och höll koll på temperaturmätaren. Men man blir ju orolig nu när "//Mackan" säger att driftmätaren inte visar någon form av vettig temperatur. Vad fan har man då en temperaturmätare för ? :)

Det roliga på min bil var att så fort jag kommit upp på motorvägen och låg och cruisade så verkade den gå fint "utan påfyllning". Dock så fort jag stannade för att exempelvis tanka så "tändes lampan" igen.

Försökte kolla och man ser tydligt att det läcker. Droppar vid remmen. Droppar ungefär vid fläktens bult-infästning. Ser inte riktigt vart det droppar ifrån. Men det är ju ungefär under påfyllningen. Känns som det hade kunnat vara kärlet ? Är det vanligt på BMW E46 - 2004 års modell? Eller kan man förvänta sig något värre?

Bilen går som en klocka annars. Ingen vit avgas.

Orolig att det hade varit någon av slangarna jag bytte i vintras (bytte till Cold Climate vevhusventilation). Men då känns det som det borde droppa "längre bak" mer.

Vad hade det mer kunnat vara tror ni ?
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )

Dra i Bar's Leak original, brukar fungera bra.

Länk
sm
55
smurfen11
320i Touring E91 - 06
Är det bra att använda sådant? Skadar inte ?

Tror det kommer ifrån expansionskärlet. Känns lite så när jag lyst med ficklampan.

En fråga. Fyllde på imorse med vätska. Fick bra nivå. Körde 3km till jobbet. Inga problem.

Sen skulle jag iväg ett ärende. Körde 1 km. Inga problem. Skulle sen tillbaka till jobbet och kom 900 meter cirka utan problem, varvid jag såg att lampan till motortemperatur lös rött. Mätaren var då på max. Körde och parkerade direkt (cirka 50 meter för att inte blockera hela korsningen)

Bilen gick bra. Men man hörde tydligt att den var varm. Knäppte.

Hur stor är chansen att den pajat rejält nu? Förstår att ingen kan garantera något. Men man blir ju nervös. Den gick som sagt bra hela vägen, lät inget konstigt. Rök ytterst lite, och knäppte. När man öppnade motorhuven.

Tänkte tömma systemet. Byta expansionskärlet. Fylla på ny vätska.

Men ska sälja bilen och vill inte lura någon stackare. Eventuellt skall en kompis köpa den.

Märks det om bilen tagit stor skada av dessa 100 meter på röd lampa? Ifall den gjort det?

Och vad är mer bra att titta på när vi ändå är på och grejar i helgen?

Är det svårt byta på en E46 Expansionskärl. Automat med 325 motor. Från 2004. Måste man ta bort fläkten? Några tips?

Om det är exempelvis vattenpumpen som hade varit trasigt, hade man då "sett" att det verkligen rann ut? Vilket man nu gjorde på slutet.

Uppskattar alla synpunkter inför helgen.

Hämtade ut min nya fyrserie idag från bilhandlaren. Usch vad skönt att ha nytt igen :)

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Det bör synas på expansionkärlet om det kommer därifrån. Normalt blir det en vit eller grön hinna / missfärgning från intorkad kylarvätska.

Det är inte jättesvårt att byta expantionskärl, men inte busenkelt.

Ett klipp på hur man gör:

Det finns flera klipp du kan titta på innan du börjar skruva.

E
Jo
98
Joachim76
318i 2005 ( e46 )
Bars används av både Audi och BMW i fabriker/verkstäder för att får det helt tätt, inga problem att använda. Har permanent lagat antal bilar med sprickor i toppar, kyl som läcker osv. Tror inte din motor tog skada av korta värme-pulsen om det inte kokade kring motorn. Dra i en Bar och se, ganska enkelt.

Det är små kulor som skall lösas upp egentligen skall man hälla i kyl-slang och inte i expansions-kärlet men lite bök. Tappa ur lite ljummen kylvätstska blanda upp och häll tillbaka - allez gut ! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.